Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

Lexus GS třetí generace se vyráběl mezi roky 2005 a 2011. Nyní nabízí za lákavé ceny špičkovou techniku. Jak funguje?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Lexus GS: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Lexus GS: Jak jezdí
  3. Ojetý Lexus GS: Fotogalerie

V nedávném bazarovém testu Infiniti jsme stručně probrali vznik luxusních odnoží japonských automobilek koncem osmdesátých let. Tentokrát se zaměříme na Lexus GS - sedan vyšší střední třídy, který ve své první generaci debutoval v roce 1991. Druhé vydání s rozdělenými světlomety (1997 - 2004), už šlo občas potkat i na našem trhu.

Třetí verze, které se věnuje tento článek, se ukázala v roce 2004, do produkce se dostala o rok později. Mimochodem poprvé v historii byl vůz i na japonském trhu označován jako Lexus, doposud se tam nazýval Toyota Aristo.

Test: Lexus GS 450h F Sport – zátah rakety

Test: Lexus GS 450h F Sport – zátah rakety

Design Yasuhide Hosady, který zachoval dělená čelní světla, byl podstatně odvážnější, i technicky ale došlo k revoluci. Nejen že vůz přešel od řadových k vidlicovým šestiválcům, začala se také nabízet hybridní varianta 450h. Ve své době šlo o nejsilnější kombinaci spalovacího a elektrického motoru s kombinovaným výkonem 253 kilowattů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lexus GS dnes působí spíše nenápadně. Splývavou záď podporující vynikající aerodynamiku měly už předchozí generace. Více fotek naleznete na konci článku.

To ale nebylo vše - auto nabídlo v některých verzích i elektrický posilovač s proměnným převodem, ventilovaná sedadla, přednárazový systém a dokonce i elektronické brzdy a tlumiče. Po modernizaci v roce 2007 přišel nový osmiválec 460, s podvozkem doplněným o aktivní stabilizátory, ale i drobné vzhledové retuše. V nabídce vůz zůstal do roku 2011.

V současnosti GS zůstává mimo zájem hlavního proudu, na trhu přesto naleznete dostatek vozů s cenami mezi dvěma a čtyřmi sty tisíci korun.

Co je klíčové?

  • Zkontrolujte, jestli byly provedeny všechny servisní akce
  • U benzinových šestiválců ověřte, jestli nespotřebovávají olej
  • Prověřte stav automatu, nechte vyměnit náplň
  • Auto je spolehlivé, ale komplikované, zkontrolujte jej u specialistů
  • I po půl milionu km může vypadat interiér dobře - kupujte jen prověřená auta

Lexus bývá označován za synonymum neprůstřelné kvality a bytelnosti. Auta většinou skutečně dobře fungují i s vysokými nájezdy. Zcela bezproblémové však také nejsou, i když třeba s komfortními prvky nebo elektronikou nejsou hlášeny prakticky žádné potíže.

Snad jedinou výjimkou je vadné ovládání kufru. I bezklíčkové ovládání má občas svou hlavu a chová se lehce nevypočitatelně.

Podvozek bývá velmi odolný - podle mechaniků většinou stojí za případným klepáním vadné pouzdro stabilizátoru. Pořídíte jej i v druhovýrobě asi za pětistovku. Dražší bude výměna příplatkových elektronických tlumičů - jeden vyjde minimálně na deset tisíc korun a i u těch obyčejných je nutné počítat se zhruba poloviční cenou. Typickou bolestí jsou také váznoucí zadní brzdy - stejně jako u jiných vozů je doporučujeme nechat každoročně vyčistit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Silentbloky i čep předního ramene pořídíte i v druhovýrobě. Se zadní víceprvkovou nápravou potíže nebývají.

GS se nabízelo výhradně s automatickými převodovkami - konkrétně šesti a osmistupňovými. Pro dlouhodobý a bezproblémový provoz v nich rozhodně doporučujeme stejně jako v diferenciálu pravidelně měnit olej. Lexus sice náplň označuje za doživotní, my bychom ale nedoporučovali zjišťovat, co formulace znamená.

Pozor na olej

Po uvedení na trh automobilka nabízela benzinový třílitr a na některých trzích také o půl litru větší jednotku. Zásadním rozdílem je, že zatímco třílitr spoléhá pouze na přímý vstřik, objemnější jednotka jej pro snížení spotřeby doplňuje i nepřímým.

Ve většině případů motory fungují spolehlivě. Spíše výjimečně odchází lambda sondy - i šestiválec má čtyři. Špatná funkce může stát nejen za zvýšenou spotřebou. Problémy může způsobovat i netěsné víčko nádrže.

Test ojetiny Audi A8: Královský luxus dnes získáte za cenu fabie

Test ojetiny Audi A8: Královský luxus dnes získáte za cenu fabie

U obou zmíněných jednotek trápí některé vozy s vyšším nájezdem i nadměrná spotřeba oleje způsobená zakarbonováním spalovacích prostor a opotřebovanými pístními kroužky. U postižených vozů dosahuje i více než 1,5 litru na tisíc kilometrů. To následně vede k poškození katalyzátorů a drahé a komplikované opravě.

U třílitru je také nutné prověřit, jestli proběhla svolávací akce, zabývající se nesprávným utažením snímače tlaku paliva. Pokud z vozu cítíte zápach benzinu, může to být právě tento nedostatek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor je příkladně zakrytovaný. Přístupný je pouze startovací akumulátor.

Lexus auta svolával hned několikrát - selhával hlavní brzdový válec, unikalo palivo, problematické byly i airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Některé vozy také mířily do servisu kvůli vadné sérii pružin ventilů - po startu takové motory běžely výrazně hlučněji.

Test ojetiny BMW 750Li: Osmiválcová pohoda za cenu holé Fabie

Test ojetiny BMW 750Li: Osmiválcová pohoda za cenu holé Fabie

Benzinové osmiválce - ať už starší 430, ale i pozdější 460, který také dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřiku - jsou absolutním vzorem spolehlivosti. Škoda, že v našem prostředí odrazuje od koupě běžně patnáctilitrová spotřeba.

Bez dieselu

Lexus se na rozdíl od Infiniti rozhodl vyhnout instalaci naftového motoru. Místo toho vsadil na hybridní ústrojí s dvojicí planetových převodovek a elektromotorem. Díky tomu dosahuje působivých výkonů (0-100 km/h za 5,9) a nízké udávané i reálné spotřeby - mezi osmi a deseti litry. Konkurenční diesely nebudou výrazně úspornější.

Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Spalovacím základem je modifikovaný 3,5 litrový šestiválec, který také výjimečně umí nadměrně spotřebovávat olej. Jinak hybrid zvládá i vysoké nájezdy většinou bez potíží.

V případě oprav jsou však ceny vysoké - třeba trakční akumulátor vyjde na devadesát tisíc. Na druhou stranu údržba stejně starého dieselu s automatem a filtrem pevných částic běžně hrozí podobnými čísly. U hybridní verze bychom se proto rozhodně vyhnuli zásahům neautorizovaného servisu.

Jak jezdí Lexus GS s benzinovým šestiválcem, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Kvalitní zpracování
Spotřeba hybridní verze
Zajímavá technická řešení
Odhlučnění
Starosti
Méně komfortní odpružení
Riziko spotřeby oleje u V6
Vyšší ceny servisu
Nižší dostupnost neoriginálních dílů
6  /10
Pokračování testu
Fotogalerie64 fotografií
DSCF5506.jpg DSCF5430.jpg DSCF5431.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Lexus GS: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Lexus GS: Jak jezdí
  3. Ojetý Lexus GS: Fotogalerie
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků