Možná vás to překvapí, ale freelander má relativně slušnou protikorozní ochranu. Když už, reziví nejčastěji kolem poruchového střešního okna, nebo nad čelním sklem.

Možná vás to překvapí, ale freelander má relativně slušnou protikorozní ochranu. Když už, reziví nejčastěji kolem poruchového střešního okna, nebo nad čelním sklem.

Pohon čtyř kol je u freelanderu řešen vcelku jednoduše. Od příčně umístěného motoru vede transfer na zadní nápravu, v terminologii Land Roveru se řešení jmenuje IRD. Právě tato převodovka často odchází. Sadu na repasi pořídíte za osm tisíc, kompletní nová sestava vyjde na necelých 40.000 Kč. U šestiválce jsou náklady nepatrně vyšší.

Pohon čtyř kol je u freelanderu řešen vcelku jednoduše. Od příčně umístěného motoru vede transfer na zadní nápravu, v terminologii Land Roveru se řešení jmenuje IRD. Právě tato převodovka často odchází. Sadu na repasi pořídíte za osm tisíc, kompletní nová sestava vyjde na necelých 40.000 Kč. U šestiválce jsou náklady nepatrně vyšší.

Podle odborníků však Rover konstrukci nepodcenil a pohon může fungovat dlouhodobě spolehlivě. Je však nutné pravidelně měnit viskózní spojku, která na principu tepelné roztažnosti speciální kapaliny připojuje zadní kola. Odborníci ji doporučují měnit po 100.000 km, v opačném případě se může spéci a auto pak jezdí s permanentně připojenými zadními koly. Pnutí v pohonu pak pošle do hrobu právě transfer IRD. Viskózní spojka naštěstí není drahá, u specialistů pořídíte repasovanou asi od pěti tisíc korun. Pro správnou a dlouhověkou funkci čtyřkolky je extrémně důležité také správné hustění pneumatik a jejich rovnoměrné ojetí. Občas se u freelanderů objeví také volnější uložení kardanu. Ve specializovaných obchodech však není problém díly koupit za řádově sto-, maximálně tisícikoruny.

Podle odborníků však Rover konstrukci nepodcenil a pohon může fungovat dlouhodobě spolehlivě. Je však nutné pravidelně měnit viskózní spojku, která na principu tepelné roztažnosti speciální kapaliny připojuje zadní kola. Odborníci ji doporučují měnit po 100.000 km, v opačném případě se může spéci a auto pak jezdí s permanentně připojenými zadními koly. Pnutí v pohonu pak pošle do hrobu právě transfer IRD. Viskózní spojka naštěstí není drahá, u specialistů pořídíte repasovanou asi od pěti tisíc korun. Pro správnou a dlouhověkou funkci čtyřkolky je extrémně důležité také správné hustění pneumatik a jejich rovnoměrné ojetí. Občas se u freelanderů objeví také volnější uložení kardanu. Ve specializovaných obchodech však není problém díly koupit za řádově sto-, maximálně tisícikoruny.

Do technické modernizace v roce 2001 auto nemělo také kdovíjak odolné převodovky. Na druhou stranu potěší životnost spojky. Když na ni dojde, vyjde kvalitní spojková sada asi na deset tisíc korun.

Do technické modernizace v roce 2001 auto nemělo také kdovíjak odolné převodovky. Na druhou stranu potěší životnost spojky. Když na ni dojde, vyjde kvalitní spojková sada asi na deset tisíc korun.

V průběhu výroby se pod kapotou Land Roveru Freelander vystřídaly hned čtyři pohonné jednotky. Zpočátku výroby byl nejslabším motorem dvoulitrový vznětový čtyřválec série L o výkonu 72 kW. Motor je sice hlučný a nepříliš výkonný, ale jinak mechanicky houževnatý. Benzinová osmnáctistovka zaujala výkonem (86 kW) i lehkou konstrukcí. Jenže právě ona stojí za pokaženou reputací freelanderu. Zpočátku se na ní pravidelně měnila těsnění pod hlavou. Dnes už existují kvalitnější sady, přesto jej někteří doporučují automaticky měnit spolu s rozvody po 80 tisících km. Pokud se motor následkem nedostatku chladicí kapaliny nepřehřeje, vyjde výměna do pěti tisíc korun.

V průběhu výroby se pod kapotou Land Roveru Freelander vystřídaly hned čtyři pohonné jednotky. Zpočátku výroby byl nejslabším motorem dvoulitrový vznětový čtyřválec série L o výkonu 72 kW. Motor je sice hlučný a nepříliš výkonný, ale jinak mechanicky houževnatý. Benzinová osmnáctistovka zaujala výkonem (86 kW) i lehkou konstrukcí. Jenže právě ona stojí za pokaženou reputací freelanderu. Zpočátku se na ní pravidelně měnila těsnění pod hlavou. Dnes už existují kvalitnější sady, přesto jej někteří doporučují automaticky měnit spolu s rozvody po 80 tisících km. Pokud se motor následkem nedostatku chladicí kapaliny nepřehřeje, vyjde výměna do pěti tisíc korun.

V roce 2001 nahradil britskou dieselovou jednotku čtyřválec M47 od BMW. Využívá modernější systém vstřikování common-rail, což se projevilo na výrazně tišším chodu. Pro příčnou zástavbu motor prodělal několik modifikací, jiné je například turbodmychadlo, vývojáři se také dlouze věnovali problematickému chlazení. Z dlouhodobého hlediska motor funguje spolehlivě a jeho opravy patří mezi moderními diesely k nejlevnějším. Vrcholem nabídky byl zážehový šestiválec o výkonu 130 kW, označovaný jako KV6. Na českém trhu ojetin na něj nenarazíte a není to velká škoda. I tato jednotka trpí na těsnění pod hlavou, navíc je zde komplikovaný systém sání, který umí selhat. Jezdí prý krásně, jestli jej však skutečně chcete, nejprve si najděte specialistu na britské vozy.

V roce 2001 nahradil britskou dieselovou jednotku čtyřválec M47 od BMW. Využívá modernější systém vstřikování common-rail, což se projevilo na výrazně tišším chodu. Pro příčnou zástavbu motor prodělal několik modifikací, jiné je například turbodmychadlo, vývojáři se také dlouze věnovali problematickému chlazení. Z dlouhodobého hlediska motor funguje spolehlivě a jeho opravy patří mezi moderními diesely k nejlevnějším. Vrcholem nabídky byl zážehový šestiválec o výkonu 130 kW, označovaný jako KV6. Na českém trhu ojetin na něj nenarazíte a není to velká škoda. I tato jednotka trpí na těsnění pod hlavou, navíc je zde komplikovaný systém sání, který umí selhat. Jezdí prý krásně, jestli jej však skutečně chcete, nejprve si najděte specialistu na britské vozy.

Freelander trpí na závady elektroniky. Nefunkční stahování oken, selhávající centrální zamykání nebo střešní okna jsou nejčastějšími problémy. Občas selže i další elektrická výbava. Na druhou stranu se nejedná o závady, které by znemožnily další jízdu.

Freelander trpí na závady elektroniky. Nefunkční stahování oken, selhávající centrální zamykání nebo střešní okna jsou nejčastějšími problémy. Občas selže i další elektrická výbava. Na druhou stranu se nejedná o závady, které by znemožnily další jízdu.

Velmi slušnou odolnost vykazuje také podvozek. Pokud auto nikdo pravidelně netýrá v terénu, většinou se ozvou jen tyčky stabilizátorů. I díly pro náročnější výměny jsou ale stále dobře dostupné nejen u oficiálních dealerů.

Velmi slušnou odolnost vykazuje také podvozek. Pokud auto nikdo pravidelně netýrá v terénu, většinou se ozvou jen tyčky stabilizátorů. I díly pro náročnější výměny jsou ale stále dobře dostupné nejen u oficiálních dealerů.

Pohon čtyř kol je u freelanderu řešen vcelku jednoduše. Od příčně umístěného motoru vede transfer na zadní nápravu, v terminologii Land Roveru se řešení jmenuje IRD. Právě tato převodovka často odchází. Sadu na repasi pořídíte za osm tisíc, kompletní nová sestava vyjde na necelých 40.000 Kč. U šestiválce jsou náklady nepatrně vyšší.
Podle odborníků však Rover konstrukci nepodcenil a pohon může fungovat dlouhodobě spolehlivě. Je však nutné pravidelně měnit viskózní spojku, která na principu tepelné roztažnosti speciální kapaliny připojuje zadní kola. Odborníci ji doporučují měnit po 100.000 km, v opačném případě se může spéci a auto pak jezdí s permanentně připojenými zadními koly. Pnutí v pohonu pak pošle do hrobu právě transfer IRD. Viskózní spojka naštěstí není drahá, u specialistů pořídíte repasovanou asi od pěti tisíc korun. Pro správnou a dlouhověkou funkci čtyřkolky je extrémně důležité také správné hustění pneumatik a jejich rovnoměrné ojetí. Občas se u freelanderů objeví také volnější uložení kardanu. Ve specializovaných obchodech však není problém díly koupit za řádově sto-, maximálně tisícikoruny.
Do technické modernizace v roce 2001 auto nemělo také kdovíjak odolné převodovky. Na druhou stranu potěší životnost spojky. Když na ni dojde, vyjde kvalitní spojková sada asi na deset tisíc korun.
V průběhu výroby se pod kapotou Land Roveru Freelander vystřídaly hned čtyři pohonné jednotky. Zpočátku výroby byl nejslabším motorem dvoulitrový vznětový čtyřválec série L o výkonu 72 kW. Motor je sice hlučný a nepříliš výkonný, ale jinak mechanicky houževnatý. Benzinová osmnáctistovka zaujala výkonem (86 kW) i lehkou konstrukcí. Jenže právě ona stojí za pokaženou reputací freelanderu. Zpočátku se na ní pravidelně měnila těsnění pod hlavou. Dnes už existují kvalitnější sady, přesto jej někteří doporučují automaticky měnit spolu s rozvody po 80 tisících km. Pokud se motor následkem nedostatku chladicí kapaliny nepřehřeje, vyjde výměna do pěti tisíc korun.
72
Fotogalerie

Test ojetiny Land Rover Freelander: V terénu potěší, u odborníků nezlobí

Land Rover Freelander byl prvním modelem značky, který vyměnil schopnosti v terénu za nižší cenu a komfortnější jízdu. Nejstarší kusy nyní pořídíte za padesát tisíc. Na co si dát pozor?

Kapitoly článku:


O možnosti vstoupit mezi kompaktní SUV začali u Roveru přemýšlet už koncem osmdesátých let. Vzhledem k tomu, že se už tenkrát se značce nevedlo právě optimálně, zvažovali její stratégové spolupráci s Hondou. Ostatně značka v té době využívala nejen japonské motory.

V tomto případě však jako základ posloužila platforma nepříliš úspěšného Austinu Maestro, která však byla doplněna o vnitřní rámovou konstrukci. Dostatek financí na dokončení vývoje přinesl až vstup BMW do britské značky v roce 1994.

Ten měl dopad například na místo výroby. Zatímco Land Rover počítal s výrobou u finského subdodavatele, BMW rozhodlo o umístění produkce do solihullské továrny.

Auto, které se po uvedení na trh v roce 1997 rychle stalo prodejním úspěchem, přineslo řadu technologických inovací. Britská automobilka si například patentovala převodovku IRD spojující přední diferenciál s transferem na zadní nápravu, řešení viskózní mezinápravové spojky, nebo tehdy unikátním systém sjíždění svahů. Vůz využíval také speciální ABS a kontrolu trakce s rozšířenými schopnostmi mimo zpevněný povrch.

Auto se prodávalo nejen jako pětidveřové, ale také s trojicí dveří a odnímatelnou střešní částí. Zpočátku výroby Britové spoléhali výhradně na vlastní pohonné jednotky. Nejprve na benzinovou osmnáctistovku série R a dvoulitrový diesel série L. V roce 2001 se pak pod kapotou objevil moderní diesel Td4 původem od BMW, ale i vidlicový šestiválec KV6.

O dva roky později došlo k vizuálním upravám, které přinesly výrazně přepracovaný a kvalitnější interiér, ale také jiný vzhled především přední části. Kariéru modelu ukončil v roce 2006 příchod druhé generace.

Na českém trhu v tuto chvíli najdete kolem sedmi desítek freelanderů první generace. Nejstarší kusy vyjdou asi na padesát tisíc korun, stropem je pak testovaný kus za 190 tisíc Kč.

Na co si dát při nákup u pozor, radíme v galerii

1.jpg2.jpg3.jpg

Jak jezdí zachovalý kus po modernizaci, se dočtete v další kapitole.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud