Test ojetiny Kia Sportage II: Zpracováním neohromí, spolehlivostí překvapí

Druhá generace kompaktního SUV Kia Sportage se k zákazníkům dostala v roce 2004. Vyzkoušeli jsme ji jako ojetinu.
Test ojetiny Kia Sportage II: Zpracováním neohromí, spolehlivostí překvapí
Seznam kapitol
  1. Ojetá Kia Sportage: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Kia Sportage: Jak jezdí
  3. Ojetá Kia Sportage: Verdikt
  4. Ojetá Kia Sportage: Fotogalerie

Kia Sportage se na evropském trhu objevila poprvé v roce 1993. První generace vozu ještě pocházela ze spolupráce značky s Fordem a Mazdou. To druhá, kterou se budeme zabývat v tomto článku, už je čistě produktem korejského vývoje. Verze označovaná jako JE nebo KM se ukázala v roce 2004 a využila platformu založenou na modelu Elantra, kterou o rok později převzal i technicky spřízněný Hyundai Tucson.

Někteří fanoušci prvního provedení sice naříkali nad ztrátou původní koncepce, která nabídla dokonce redukovanou převodovku, celková kvalita vozu se však výrazně zvýšila. Díky skokovému zlepšení jízdních vlastností na silnici také značka přilákala podstatně širší publikum zájemců. Vůz uspěl i v nárazových testech. Evropská organizace EuroNCAP jej sice nezkoušela, přísné americké NHTS však vydalo velmi dobré hodnocení. Byť pozdější testy ukázaly slabší ochranu při převrácení.

Co je klíčové?

  • Benzinový motor stačí, je přitom velmi spolehlivý
  • Za chrčivé zvuky při rozjezdu většinou může zničená spojka
  • Modernizovaný diesel chronicky nezlobí, zvažte ale, jestli se vyplatí
  • Podle statistik auto patří k nejspolehlivějším v kategorii
  • Auto rezaví výrazně méně, než předchůdce

Ceny prvních modelů padají ke sto tisícům a pěkné kusy pořídíte i za sto padesát, rozhodli jsme se proto Kiu Sportage otestovat jako ojetinu.

Chrčení není konec

Pro zájemce o použitý vůz by mělo být zásadní, že vůz je vlastně velmi jednoduchý. Začněme u motorů, které byly v nabídce tři. Základem, na který bychom se po letech zaměřili, je benzinový dvoulitr řady Beta o výkonu 104 kW. Byť dynamika je spíše průměrná a s autem se díky ostře naladěnému plynu hůře rozjíždí, je to nejjistější volba. Pohonná jednotka je totiž vzorně spolehlivá. I hodně ojeté kusy většinou vyžadují pouze olej a výměnu rozvodů po devadesáti tisících.

Klepněte pro větší obrázek
Benzinový dvoulitr je vzorně spolehlivý. Spotřeba se však běžně pohybuje kolem deseti litrů. Více fotografií naleznete v galerii.

Obdobně je na tom i vidlicový šestiválec, který je výhradně spojen s automatickou převodovkou. Ani zde se běžně nevyskytují potíže, byť dvanáctilitrová spotřeba neodpovídá dynamice. U více ojetých kusů bychom se ale čtyřstupňovému automatu spíše vyhnuli. A to přesto, že ani manuál není bezchybný.

Kia Sportage 2.0: do sucha i do vodičky (velký test)

Kia Sportage 2.0: do sucha i do vodičky (velký test)

S převodovkou jako takovou potíže nebývají, kamenem úrazu jsou však spojky. Jak už jsme řekli — naladění rozjezdů není optimální a sada rozhodně není předimenzovaná. Pokud neprokluzuje při rozjezdech, projevuje se drnčením v nízkých otáčkách. Mohou za to unavené tlumiče záběru v lamele.

Nadprůměrné diesely

Problém se týká i původního dieselu 2.0 CRDi/83 kW, vyráběného do roku 2006. Ten platí za spolehlivý, občas u něj však dochází k potížím se vstřikovači Bosch - naštěstí je to levně řešitelné. Na druhou stranu se obejde bez filtru pevných částic.

Test ojetiny Dacia Duster: Co ho nezabije...

Test ojetiny Dacia Duster: Co ho nezabije...

Modernější vznětová jednotka o shodném označení, ale s výkony 103 a 110 kilowattů, jej má vždy. A dle našich zkušeností umí při nevhodném užívání zazlobit. Proti starší verzi přinesla modernizovaná verze také standardní instalaci šestistupňové převodovky a dvouhmotový setrvačník. Kultura chodu se zvýšila o třídu, až ale jednou bude nutná výměna, majitel si připlatí. Servisy také hlásí častější problémy s čidly teploty spalin a EGR ventily. Na poměry moderních dieselů však lze přesto motor považovat za nadprůměrně spolehlivý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přední náprava častěji trpí na vůle - je však rozebíratelná. Pohon všech kol platí za spolehlivý, je v něm ale třeba pravidelně měnit olej.

Ostatně ani zbytek vozu netrápí výraznější potíže. Od pohonu všech kol, který dodala společnost Borg Warner, se sice občas ozývají podezřelé zvuky, většinou to však lze vyřešit opravnou sadou ložiska vstupní hřídele, která vyjde asi na deset tisíc korun.

A pak už to jsou drobnosti. Pravidelně odcházejí táhla stabilizátorů přední nápravy, která obecně nevyniká nadprůměrnou životností. Čepy i silentbloky jsou však samostatně vyměnitelné.

Radosti
Odolné motory
Většina vozů má pohon všech kol
Nízké ceny
Slušné ceny dílů
Starosti
Nízká odolnost spojky
Malý kufr
Nízká povolená hmotnost vleku
Vyšší spotřeba všech motorů
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie61 fotografií
DSCF1983.jpg DSCF1988.jpg DSCF1991.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetá Kia Sportage: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Kia Sportage: Jak jezdí
  3. Ojetá Kia Sportage: Verdikt
  4. Ojetá Kia Sportage: Fotogalerie
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků