Korejské vozy bývaly často skloňovány v souvislosti s korozí karoserie. Od zavedení sedmileté záruky se ale situace podstatně zlepšila a třeba kvalita výfukové soustavy je špičková. I karoserie je chráněna slušně s jedinou výjimkou: kolem hrany střešního okna se občas objevují v laku bublinky. Také podvozkové díly bývají pokryty povrchovým korozivním povlakem – ovšem bez vlivu na funkci.

Korejské vozy bývaly často skloňovány v souvislosti s korozí karoserie. Od zavedení sedmileté záruky se ale situace podstatně zlepšila a třeba kvalita výfukové soustavy je špičková. I karoserie je chráněna slušně s jedinou výjimkou: kolem hrany střešního okna se občas objevují v laku bublinky. Také podvozkové díly bývají pokryty povrchovým korozivním povlakem – ovšem bez vlivu na funkci.

Na českém bazarovém trhu aktuálně nenarazíte na jediný benzinový motor. Je jasné proč: moderní dieselové jednotky 2.0 a 2.2 CRDi řady R se jednoduše povedly. A nemění se to ani po letech. Mechanický základ je obdivuhodně fortelný, rozvodové řetězy nezlobí a i dynamika především silnějšího z nich je více než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti patří korejské vznětové jednotky na absolutní špičku. Dnes už ani tolik nestraší často brutální ceny originálních dílů, které zde ale na rozdíl od konkurence zlobí spíše výjimečně. Ale pro pořádek: repasované vstřikovače pořídíte za pět tisíc korun za kus, kvalitní turbodmychadlo seženete za dvacet… Nejkrutější tak je výměna částicového filtru, jehož instalaci se vyhnulo jen pár manuálů z počátku výroby. Ten vyjde i na devadesát tisíc. Problémy s ním ale nebývají a navíc dnes seženete kvalitně repasovaný ani ne za čtvrtinu.

Na českém bazarovém trhu aktuálně nenarazíte na jediný benzinový motor. Je jasné proč: moderní dieselové jednotky 2.0 a 2.2 CRDi řady R se jednoduše povedly. A nemění se to ani po letech. Mechanický základ je obdivuhodně fortelný, rozvodové řetězy nezlobí a i dynamika především silnějšího z nich je více než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti patří korejské vznětové jednotky na absolutní špičku. Dnes už ani tolik nestraší často brutální ceny originálních dílů, které zde ale na rozdíl od konkurence zlobí spíše výjimečně. Ale pro pořádek: repasované vstřikovače pořídíte za pět tisíc korun za kus, kvalitní turbodmychadlo seženete za dvacet… Nejkrutější tak je výměna částicového filtru, jehož instalaci se vyhnulo jen pár manuálů z počátku výroby. Ten vyjde i na devadesát tisíc. Problémy s ním ale nebývají a navíc dnes seženete kvalitně repasovaný ani ne za čtvrtinu.

Sorento je velký a rozměrný vůz, což se projevuje na životnosti především tlumičů. Z tohoto pohledu je důležité, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Taková dostala drahé samonivelační tlumiče. Pokud ale budete hledat, seženete je na internetu od čtyř tisíc korun za kus. Za podobnou cenu kolem osmi a půl tisíce se nabízí také sada per a tlumičů, které přestaví vůz na konvenční řešení. Vcelku pravidelnou závadou jsou u sorent také vadná horní uložení tlumičů, která často stojí za nejistými jízdními vlastnostmi.

Sorento je velký a rozměrný vůz, což se projevuje na životnosti především tlumičů. Z tohoto pohledu je důležité, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Taková dostala drahé samonivelační tlumiče. Pokud ale budete hledat, seženete je na internetu od čtyř tisíc korun za kus. Za podobnou cenu kolem osmi a půl tisíce se nabízí také sada per a tlumičů, které přestaví vůz na konvenční řešení. Vcelku pravidelnou závadou jsou u sorent také vadná horní uložení tlumičů, která často stojí za nejistými jízdními vlastnostmi.

Zbytek podvozku je vcelku odolný. Jak bývá běžné i u konkurence, nejprve se většinou ozvou tyčky stabilizátorů. I zásadnější výměny ale zvládnete pomocí dílů z aftermarketu, přičemž ceny výrazněji nevybočují. Rameno pořídíte od šesti tisíc, silentbloky ale vyměníte i za řádově nižší ceny. Jak je v kategorii větších SUV obvyklé, životnost brzd a pneumatik není právě excelentní.

Zbytek podvozku je vcelku odolný. Jak bývá běžné i u konkurence, nejprve se většinou ozvou tyčky stabilizátorů. I zásadnější výměny ale zvládnete pomocí dílů z aftermarketu, přičemž ceny výrazněji nevybočují. Rameno pořídíte od šesti tisíc, silentbloky ale vyměníte i za řádově nižší ceny. Jak je v kategorii větších SUV obvyklé, životnost brzd a pneumatik není právě excelentní.

Poměr vozů s automatickou převodovkou je zhruba poloviční. Zde je namístě říct, že vlastní ústrojí Kie většinou vydrží do vysokých nájezdů bez problémů. Stejně jako u jiných vozů však důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje – v servisním plánu výrobce zařazena není a nezávislé servisy si za ni naúčtují kolem osmi tisíc korun.

Poměr vozů s automatickou převodovkou je zhruba poloviční. Zde je namístě říct, že vlastní ústrojí Kie většinou vydrží do vysokých nájezdů bez problémů. Stejně jako u jiných vozů však důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje – v servisním plánu výrobce zařazena není a nezávislé servisy si za ni naúčtují kolem osmi tisíc korun.

Ani výměna spojky a setrvačníku u manuálních variant ale není právě levná. U dieselů jde dvouhmotové řešení, za které dáte minimálně čtyřicet tisíc korun, samotná spojková sada pak vyjde na dalších asi patnáct tisíc korun. Životnost přitom není zrovna oslnivá – zvláště trpí u vozidel, která se využívala k tahání přívěsů.

Ani výměna spojky a setrvačníku u manuálních variant ale není právě levná. U dieselů jde dvouhmotové řešení, za které dáte minimálně čtyřicet tisíc korun, samotná spojková sada pak vyjde na dalších asi patnáct tisíc korun. Životnost přitom není zrovna oslnivá – zvláště trpí u vozidel, která se využívala k tahání přívěsů.

Většina vozů dodaných do Evropy byla vybavena pohonem všech kol. Samotné řešení se liší podle roku výroby, stejně jako u konkurence ale bývá zcela bezproblémové. Zcela výjimečně u modernější verze selhává akurátor, který šikovný mechanik sežene do čtyř tisíc korun. U hodně ojetých vozidel se mohou objevit problémy s napojením kardanu – při testovací jízdě se zaměřte na bezchybné chování.

Většina vozů dodaných do Evropy byla vybavena pohonem všech kol. Samotné řešení se liší podle roku výroby, stejně jako u konkurence ale bývá zcela bezproblémové. Zcela výjimečně u modernější verze selhává akurátor, který šikovný mechanik sežene do čtyř tisíc korun. U hodně ojetých vozidel se mohou objevit problémy s napojením kardanu – při testovací jízdě se zaměřte na bezchybné chování.

Vcelku pravidelně se objevují nejrůznější problémy s rádii a satelitními navigacemi. Asi nejčastěji se vyskytuje nefunkční zadní parkovací kamera. Nejen z toho důvodu má řada vozidel domontováno neoriginální rádio. Digitální přístrojový štít, kterým mohly být vybaveny vozy po faceliftu funguje bez problémů.

Vcelku pravidelně se objevují nejrůznější problémy s rádii a satelitními navigacemi. Asi nejčastěji se vyskytuje nefunkční zadní parkovací kamera. Nejen z toho důvodu má řada vozidel domontováno neoriginální rádio. Digitální přístrojový štít, kterým mohly být vybaveny vozy po faceliftu funguje bez problémů.

Jak jezdí Kia Sorento s motorem 2.2 CRDi a automatickou převodovkou se dočtete v následující kapitole.

Jak jezdí Kia Sorento s motorem 2.2 CRDi a automatickou převodovkou se dočtete v následující kapitole.

Na českém bazarovém trhu aktuálně nenarazíte na jediný benzinový motor. Je jasné proč: moderní dieselové jednotky 2.0 a 2.2 CRDi řady R se jednoduše povedly. A nemění se to ani po letech. Mechanický základ je obdivuhodně fortelný, rozvodové řetězy nezlobí a i dynamika především silnějšího z nich je více než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti patří korejské vznětové jednotky na absolutní špičku. Dnes už ani tolik nestraší často brutální ceny originálních dílů, které zde ale na rozdíl od konkurence zlobí spíše výjimečně. Ale pro pořádek: repasované vstřikovače pořídíte za pět tisíc korun za kus, kvalitní turbodmychadlo seženete za dvacet… Nejkrutější tak je výměna částicového filtru, jehož instalaci se vyhnulo jen pár manuálů z počátku výroby. Ten vyjde i na devadesát tisíc. Problémy s ním ale nebývají a navíc dnes seženete kvalitně repasovaný ani ne za čtvrtinu.
Sorento je velký a rozměrný vůz, což se projevuje na životnosti především tlumičů. Z tohoto pohledu je důležité, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Taková dostala drahé samonivelační tlumiče. Pokud ale budete hledat, seženete je na internetu od čtyř tisíc korun za kus. Za podobnou cenu kolem osmi a půl tisíce se nabízí také sada per a tlumičů, které přestaví vůz na konvenční řešení. Vcelku pravidelnou závadou jsou u sorent také vadná horní uložení tlumičů, která často stojí za nejistými jízdními vlastnostmi.
Zbytek podvozku je vcelku odolný. Jak bývá běžné i u konkurence, nejprve se většinou ozvou tyčky stabilizátorů. I zásadnější výměny ale zvládnete pomocí dílů z aftermarketu, přičemž ceny výrazněji nevybočují. Rameno pořídíte od šesti tisíc, silentbloky ale vyměníte i za řádově nižší ceny. Jak je v kategorii větších SUV obvyklé, životnost brzd a pneumatik není právě excelentní.
Poměr vozů s automatickou převodovkou je zhruba poloviční. Zde je namístě říct, že vlastní ústrojí Kie většinou vydrží do vysokých nájezdů bez problémů. Stejně jako u jiných vozů však důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje – v servisním plánu výrobce zařazena není a nezávislé servisy si za ni naúčtují kolem osmi tisíc korun.
44
Fotogalerie

Test ojetiny Kia Sorento: Co vydrží veliké SUV s jednoduchou technikou?

Kapitoly článku:


Zařadit Kiu Sorento druhé generace je tak trochu oříšek. Do velikosti Volkswagenu Touareg jí schází deset centimetrů, třeba sesterskou sportage ale přerostla o více než dvacet čísel. Na pohled působí skutečně mohutně, což dokazoval i kus, který jsme si zapůjčili v AAA Auto. Testovaný vůz z roku 2013 doposud urazil 124 tisíc kilometrů.

I když na autě, které bylo jako nové prodáno v ČR, bylo vidět, že za sebou nemá právě jednoduchý život, i po letech nás zaujalo. Design exteriéru možná není strhující, ale rozhodně stále působí moderně, větší výhrady bychom měli k interiéru.

Je pravda, že proti verzi před modernizací podstatně prokoukl, stále to ale není žádný zázrak – spíše takový šedý korejský průměr. Řada tvrdých plastů náchylných na poškrábání, potah sedaček, který už vykazoval opotřebení. Zkrátka z uživatelského pohledu žádná hrůza, ale také nic, co by ospravedlňovalo dvojnásobnou cenu proti podobně působícímu cee’du. Samozřejmě zde je ale propastný rozdíl v podobě obrovského prostoru, který sorento nabízí za cenu o třídu menších konkurentů.

Také jízdně lze sorento označit za velmi solidní – jako BMW X5 ale samozřejmě jezdit nebude. Má ale svá jiná kouzla: modernizovaná verze velmi slušně filtruje nerovnosti, automat řadí hladce, motor je tichý a pružný, spotřebu lze přitom držet do osmi litrů nafty.

Veliký Korejec funguje přesně, jak by měl, zábavu ale nečekejte. Pokud začnete tlačit na pilu, nahrbí se, přejde do nedotáčivého smyku a hvízdáním kol rychle ukáže, že tohle není pro něj.

Verdikt

Kia Sorento se poučila z chyb první generace. Její diesely patří k tomu nejlepšímu na trhu, jízdní vlastnosti jsou díky nezávislému zavěšení velmi slušné a prostornost bezkonkurenční. Solidní je také spolehlivost, i když cena některých náhradních dílů může vyrazit dech.

Jenže těžko hledat vůz, který by za podobné peníze nabídl kombinaci mechanické odolnosti, čtyřkolky, nadprůměrné spolehlivosti a bytelných motorů. Udržet při životě velká evropská SUV vyjde ještě o poznání dráž. A pak je tu další bonus: velká část aut na trhu pochází z ČR a až do svých sedmých narozenin pravidelně navštěvovala autorizované servisy. Právě na takové bychom se zaměřili.

Kompletní fotogalerii naleznete zde:

IMG_8576.jpgIMG_8578.jpgIMG_8583.jpg

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud