Kapitoly článku:
Je to jasná budoucí klasika, nebo nepovedená, přefouknutá kopie původního britského stylu? V odpovědi na hodnocení vzhledu testovaného Jaguaru XJ jsme se v redakci neshodli ani po celém týdnu testování. Zvláště, když náš vůz doplňovaly závodní ráfky, černá boční okna a soška šelmy na kapotě. Elegantní dandy by pravděpodobně volil umírněnější kombinaci…
Ale dlouhá silueta, čtyřoká příď a celkově retro vzhled mají něco do sebe. Zvláště, když si vzpomeneme třeba na strohé konkurenční Audi A8. Do rukou se nám přitom z bazaru AAA Auto dostal překvapivě zachovalý kousek z roku 2003. Autu za 190 tisíc Kč na tachometru svítilo uvěřitelných 251 tisíc kilometrů.
Vlastně nás toto číslo spíše překvapilo, testovaná velká kočka totiž jevila skutečně minimální opotřebení. Třeba krémově bílý interiér s dřevěnými dekory byl v minulosti kritizován za pouze průměrnou kvalitu. Ano, je to trochu britská splácanina – kůže a dřevo je překrásné, středový panel ale není zrovna elegantní, umělohmotné bočnice sedadel u našeho auta rovnou upadly a lehce odfláknutých míst bychom našli více.
Na detaily ale příliš nehleďte a raději nasajte lordskou atmosféru. Kolmá palubní deska se dřevem, voňavá kůže, blízké čelní sklo i tenké přední sloupky vytvářejí pocit na hony vzdálený třeba právě strohému, ale podstatně moderněji a kvalitněji působícímu Audi.
Nastavujeme si sklon volantu, a stejným knoflíkem pod volantem seřizujeme i pozici pedálů. Vše funguje jak má, dokonce i rozměrná dotyková obrazovka s dnes již úsměvným rozlišením. Klíček od Fordu je trochu ostuda, jenže v mžiku probouzí sametově běžící osmiválec.
Převodovka řadí hladce, motor v přídi tiše přede a dokonce i podvozek funguje! K luxusním ojetinám je vždy třeba přistupovat s dvojnásobnou obezřetností, tato ale vypadá na první pohled překvapivě zachovale. Dostala nové brzdy, někdo vyměnil pravý přední vzduchový tlumič, z motoru neunikal olej, jen chladicí kapalina vzlínala prasklinou v expanzní nádržce.
I jízda je přitom jiným zážitkem, než třeba zmiňovaná A8. Jaguar je celkově hlučnější, vzduchový podvozek nás ale zcela dostal. Auto se jemně pohupuje a ani při ostré jízdě ale neztrácí nic ze své majestátní stability.
Motor ze staré školy pak hbitě, ale nikoliv agresivně reaguje na pohyby plynového pedálu. Síly má rozhodně dostatek, velmi nás přitom překvapila spotřeba. Ta dlouhodobá ukazovala za poslední tisíce kilometrů průměr 12,5 litru. Výlet do Jižních Čech, při kterém jsme i několikrát naplno vyzkoušeli dynamický potenciál osmiválce, ale jinak jeli plynule na hranici rychlostních limitů, ukázal senzační průměr 9,0 litru.
Verdikt
Britský šlechtic stál vždy mimo střední proud, pro zájemce o dlouhodobě udržitelný luxusní vehikl jde ale o překvapivě zajímavou volbu. Auto není komplikovanější než konkurence, vyhnuly se mu přitom skutečné průšvihy. Tedy když necháte stranou rizikový diesel. Naopak osmiválce jsou nadmíru odolné a těch pár much relativně snadno řešitelných.
Ani vzduchový podvozek se nekazí více než u Audi nebo BMW. Není tak sofistikovaný, ani nastavitelný, udržet jej zde při životě ale bude levnější. Jen to bude chtít trochu nadšeneckého ducha a zkušeného mechanika. Také s díly to v ČR není žádná sláva, poslat je z Británie, kde jich mají naopak mraky, dnes naštěstí není žádný problém. Jaguar XJ řady 350 je svéráz, kterého řada fanoušků značky nemusí. Jenže znáte nějaký jiný veterán, vyráběný do roku 2009?
Kompletní fotogalerii naleznete zde: