92
Fotogalerie

Test ojetiny: Jaguar X-Type 3,0i Estate - Mondeo pro náročné

Kapitoly článku:


A vystupujeme

Nákup ojetého Jaguaru X-Type je docela dobrodružstvím. Tento model nevyniká nijak nadprůměrnou spolehlivostí a i přes technickou spřízněnost s obyčejným Fordem Mondeo mohou být potíže s nákupem cenově dostupných dílů, a to zvláště těch karosářských. Ale to se promítá také do cen ojetých vozů, takže i zachovalé kousky pořídíte docela levně.

Přesto vůz vyniká nadčasovou elegancí a ani po více než deseti letech od premiéry vyloženě archaicky nevypadá a ostudu si v něm rozhodně netrhnete. Je však třeba počítat s dosti vysokou spotřebou, která je dána kombinací velkého motoru, pohonu všech kol a automatické převodovky.

Ve městě jsme se běžně pohybovali nad hranicí 15 l/100 km, při vysloveně klidné jízdě jsme se nedostali pod 8,4 l/100 km a na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h se spotřeba držela na hladině 10,3 l/100 km. S vozem jsme během testu najeli 1 100 km v různých provozních podmínkách a s průměrnou spotřebou 11,8 l/100 km.

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto

Technické údaje: Jaguar X-Type

Rok • stupeň výbavy
2005 • Estate
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 967 cm3
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
169 kW (231 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
279 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,8 s
Nejvyšší rychlost
227 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
455 l • 1 415 l
Objem palivové nádrže
61 l
Hmotnost: provozní • celková
1 605 kg • 2 080 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
15,2 • 7,9 • 10,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 710 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 522 mm • 1 537 mm
Rozměr pneumatik
225/45 ZR17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 716 × 1 789 × 1 483 mm

Naměřené hodnoty

Rychlosti a otáčky
50 km/h4. st., 1 500 ot./min.
90 km/h5. st., 1 900 ot./min.
130 km/h5. st., 2 800 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh48 db
50 km/h (4. st.)59 db
130 km/h (5. st.)75 db
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
17,67 s
27,13 s
37,36 s
Průměr7,387 s
60 – 100 km/h
Normal5,64 s
Sport5,32 s
80 – 120 km/h
Normal7,14 s
Sport6,67 s

Pohled z branže

Nejmenší z Jaguarů způsobil svého času mezi skalními příznivci tradiční britské značky hotový poprask. Žaludeční nevolnosti přivodily technický základ z Mondea a pohon předních či všech kol, doslova infarktovou záležitost představovaly diesel pod kapotou a verze kombi. Kritika dolehla i na interiér, jehož zpracování nepůsobilo v rámci prémiového segmentu zrovna důstojně.

Míra opotřebení interiéru je po letech u ojetin často poměrně výrazná. Popraskaná kůže na sedačkách, obroušený volant a rozvrzané plasty nejsou výjimkou už po 100 tisících kilometrech, což u prémiové německé konkurence většinou bývá něco nevídaného. V očích neodborné veřejnosti však situaci zachránil design karoserie, který vzdáleně připomínal vrcholný model XJ a prodejní výsledky X-Typu nakonec nebyly v celoevropském měřítku špatné.

P1120601.JPGP1120677.JPGP1120686.JPG

Na českém trhu ojetin převládají individuálně dovezené kusy s naftovými motory, nabídka ostatních verzí je velmi omezená. Předkupní prohlídku desetiletého ojetého Jaguaru není radno podcenit, X-Type trpěl celou řadu dětských nemocí, které byly během let postupně více či méně úspěšně léčeny. Tradují se zejména problémy se zadíráním třílitru a s choulostivými automatickými převodovkami.

Vyloženě povedený a odolný motor pod kapotou X-Typu nenajdete. Diesely jsou dobře známé z Fordů, budoucí případná výměna či repase vstřikovačů je dnes už klasika, která nikoho nepřekvapí. Největší smysl asi dává 2,5 V6 s manuální převodovkou, který vydrží více než třílitr, docela slušně jede a stejně jako třílitr má vždy poháněna všechna kola. Rozumné je připlatit si a koupit jeden z pozdějších ročníků, jejichž ceny začínají zhruba na 150 tisících.

Jako relativně dostupná stylová alternativa k bazarové konfekci X-Type nezklame, závistivé pohledy laiků přitáhne vždy spolehlivě. Vzhledem k cenám padajícím často i výrazně pod 100 tisíc proto může nejmenší Jaguar pro mnohé vypadat jako velmi lákavá nabídka. Při bližším prozkoumání je však dojem bohužel poněkud horší.

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto
 

Ford Mondeo

Ford Mondeo si získal renomé vynikajícím chováním na silnici a v aktuální generaci rovněž obřím vnitřním prostorem. Ford přemýšlí o ukončení výroby tohoto modelu.

Ceny a výbava • Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi • Test Ford Mondeo 2.0 Hybrid iVCT • Modernizace

Doporučujeme

Články odjinud