Kapitoly článku:
Nástupce modelu Matrix, uvedený v roce 2010, vsadil na velmi svěží design. Díky tomu i s odstupem let vypadá k světu. Slušně vypadá i interiér. Je sice vyroben výhradně z jednoduchých tvrdých plastů, díky matnému zpracování však rozhodně neurazí. Potěšilo nás, že testovaný vůz z AAA Auto, který pocházel z roku 2013, a bazar si jej cenil na 222 tisíc Kč, po 58 tisících kilometrů prakticky neznal opotřebení.
Interiér je jednoduchý. Nabídne ale dostatek odkládacích prostor i bohatě dimenzované sedačky. Zadní lavice je posuvná a sklon opěradla nastavitelný.
Překvapily nás i rozměrné a pohodlné sedačky s vysokým posazem. Jen škoda, že mohutný středový tunel lehce utiskuje řidičovo koleno. Majitelé si také stěžují, že se nadměrně zahřívá. Z pohledu ovládání jsme neměli námitek, byť třeba řešení regulace topení s dvojicí spojených ovladačů je svérázné. Ale funguje. Chyběla nám ale stropní svítilna v přední části. Vrcholné verze ji měly, jenže většině aut chybí.
Dostatek místa je také vzadu. Na rozdíl od roomsteru sice nemůžete sedadla zcela vyjímat, jenže upřímně, kdo to v praxi skutečně dělá. Pro běžné použití bude posuvná zadní lavice stačit. Díky polohovatelnému dnu kufru navíc po sklopení může vzniknout rovná plocha.
Podlážku kufru je možné zvednout. Pak po sklopení opěradel vznikne rovná plocha.
Testovaný motor 1.4 CVVT o výkonu 66 kilowattů nás při uvedení na trh zrovna nenadchnul naladěním plynu. Jenže u testovaného auta fungoval výrazně lépe. Rozjíždět se dá jen přes spojku a pak jednotka překvapí sympatickou dynamikou. Výrazně jí však pomáhá velmi progresivní naladění plynu — když více přitlačíte, už se nic moc dalšího neděje. Pro běžné jízdy ale motor bohatě stačí. Díky nepříliš aerodynamickému tvaru vozu si řekne asi o sedm litrů benzinu.
Od rodinného MPV se také zrovna neočekává zábava za volantem. Řízení je výrazně přeposilované a ani podvozek zrovna nevybízí k rychlé jízdě. Problematické je hlavně chování zadní nápravy, která má tendence hlučet a odskakovat. I zde jsme však zaznamenali ve srovnání s původním řešením výrazný posun. Třeba konkurenční Opel Meriva a Škoda Roomster jsou však dále.
Jestli hledáte prostorné a spolehlivé auto, může být ix20 dobrou volbou. Nerezne, benzinové motory se dají levně udržovat a celkově vůz funguje překvapivě spolehlivě. Proti koupi hovoří pouze jednodušší provedení interiéru a hlavně slabší jízdní vlastnosti. Cílová skupina to však příliš neřeší.
Technické údaje: Hyundai ix20
Rok • stupeň výbavy
2013 • 1.4 CVVT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 396 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 75,0 mm
Nejvyšší výkon
66 kW (90 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
137 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,9 s
Nejvyšší rychlost
167 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
440 l • 1 485 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 180 kg • 1 710 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,6 • 5,1 • 5,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 555 mm • 1 560 mm
Rozměr pneumatik
195/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 100 × 1 765 × 1 600 mm