Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010. Nejlevnější ojetiny se prodávají od 130 tisíc. Jak fungují?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Hyundai ix20: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Hyundai ix20: Jak jezdí
  3. Ojetý Hyundai ix20: Fotogalerie

Hyundai ix20 netřeba dlouze představovat - vždyť malé MPV představené v roce 2010 se v některých obdobích pohybovalo i v desítce nejprodávanějších vozů v ČR. Ponechme stranou, že jej značka označuje jako kombi, důležitější pro zájemce byla vždy spíše prostorná kabina, přijatelná cena a pětiletá záruka. Své přidal i neagresivní a vcelku povedený design i pocitově vyšší kvalita, než u technicky shodné Kie Venga. K úspěchu přispěl možná také fakt, že se ix20 vyrábí ve slezských Nošovicích.

Test ojetiny Hyundai ix35: Potěší spolehlivými diesely, zklame při jízdě

Test ojetiny Hyundai ix35: Potěší spolehlivými diesely, zklame při jízdě

Na trhu je bohatý výběr ojetin. Ceny za nejstarší exempláře startují na 130 tisících. Jak model funguje a na co je nutné dát si pozor?

Co je klíčové?

  • Výbava ojetin bývá většinou průměrná
  • Většina aut na trhu má prokazatelný český původ
  • Diesel je nadprůměrně spolehlivý, ceny jeho dílů jsou ale vysoké
  • Zbytek dílů ale cenově nijak nevyčnívá

Z pohledu spolehlivosti malý Hyundai těží z jednoduché konstrukce i malých nájezdů. Navíc nejrozšířenější jsou zároveň ty nejjednodušší motory - benzinové čtrnácti- a šestnáctistovky CVVT, které se konstrukčně shodují.

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Zaktualizujte software

Hlavně na počátku výroby motory trápil kolísající volnoběh. Vše ale vyřešilo nové naladění řídicí jednotky. Proto, pokud se auto chová podezřele, nejprve nechte zkontrolovat aktuálnost softwaru. Ihned se vydejte do servisu také ve chvíli, kdy po startu uslyšíte z motoru zachrastění. Ano, ani korejské značce se nepodařilo zvládnout řešení řetězových rozvodů na jedničku.

U některých vozů se řetěz natahuje a u aut se šizeným olejovým servisem umí selhat i napínák. „Řekl bych, že statisticky to postihuje tak pět vozů ze sta,“ popisuje nezávislý specialista na vozy Hyundai Marek Metz z opavského servisu Automima. Cenově se naštěstí nejedná o žádnou pohromu — třeba v Opavě udělají výměnu rozvodů včetně napínáku a vodicích lišt asi za 7500 Kč. To není více než u klasické výměny řemenu. Některé motory z počátku výroby také trpěly na netěsnosti těsnění pod hlavou. Automobilka těsnění v záruce měnila a současná auta už potíže nemívají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavně zepředu vypadá Hyundai ix20 pěkně. Většina nabízených ojetin má český původ a je v jedné z nižších výbav. Více fotek naleznete v galerii na konci článku.

 LPG s otazníkem

Motor nemá hydraulické vymezování ventilových vůlí. Z toho vyplývá, že po stu tisíci kilometrů je nutné udělat kontrolu — byť obvykle není seřízení nutné. To může být problém i při provozu na LPG. Výrobce sice nabízel verzi na plyn, nicméně ta dostávala ve výrobě upravenou hlavu s tvrzenými ventilovými sedly i další přizpůsobení. U dodatečných neoriginálních úprav je kriticky nutné přimazávání, ani to ale není samospasitelné. „Odcházejí ventily i sedla. Musíme pak sundat hlavu, do které necháme nalisovat nová tvrzená sedla. S rozvody, srovnáním hlavy, těsněním, novými šrouby a tlakovou zkouškou u nás vyjde celá oprava asi na jedenáct tisíc,“ překvapuje zástupce nezávislého servisu. My bychom přesto u auta určeného převážně na kratší a méně časté rodinné jízdy investici do přestavby na LPG nedoporučovali.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rozvody benzinových motorů umí zazlobit. Není to ale takový průšvih, jako u prvních koncernových TSI. Pomůže zkrácení servisního intervalu.

Z podobného důvodu bychom se vyhnuli i vznětovým motorizacím — byť na trhu jde o okrajovou záležitost. Motory CRDi jsou sice nadprůměrně spolehlivé a levně se dají řešit i vstřikovače Delphi, jenže další díly jsou drahé. Jednotky navíc, kromě té vrcholné, nenadchnou dynamikou ani odhlučněním a spotřeba také není nejnižší.

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Drnčí, ale drží

Zbytek auta je odolný — třeba nerezový výfuk se u testovaného kusu blýskal jako u nového. Řeší se tak spíše drobnosti. U starších aut občas přestane fungovat displej rádia. Některým vozům také bylo nutné vyměnit zatuhávající zadní brzdové třmeny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Naladění zadní nápravy se příliš nepovedlo. Odolnost podvozku se ale zatím zdá být příkladná.
Test ojetiny Škoda Roomster Scout - podivná pojízdná rozhledna

Test ojetiny Škoda Roomster Scout - podivná pojízdná rozhledna

Odolný se zatím zdá být i jednoduchý podvozek, který se hlavně u odborné veřejnosti stal terčem kritiky. „U některých kusů se měnily poměrně záhy zadní tlumiče, šlo ale spíše o výjimku,“ popisuje Metz. Zatím se tak většinou servis podvozku soustředil na opotřebované čepy tyček stabilizátorů.

Jak auto jezdí, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Široká nabídka ojetin
Spolehlivost motorů
Prostorný interiér
Odolný podvozek
Starosti
Naladění podvozku
Slabší dynamika benzinových motorů
Výhled šikmo vpřed
Ceny některých dílů
6  /10
Pokračování testu
Fotogalerie55 fotografií
DSCF2908.jpg DSCF2914.jpg DSCF2915.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Hyundai ix20: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Hyundai ix20: Jak jezdí
  3. Ojetý Hyundai ix20: Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků