111
Fotogalerie

Test ojetiny Honda Legend: excentrik na pomezí světů

Kapitoly článku:


Technická prohlídka

Hned na úvod se musíme čtenářům omluvit, neboť technická prohlídka testovaného vozu nebyla tentokrát tak podrobná, jak jste u nás zvyklí. Důvod je jednoduchý: na ISŠA v Brně, s níž při těchto zkouškách spolupracujeme, totiž v době testu probíhaly závěrečné zkoušky, a tak bylo vše takříkajíc vzhůru nohama. Měření tloušťky laku na karosářských dílech ani diagnostiku jsme tak tentokrát neprováděli.

IMG_4255.JPGIMG_4256.JPGIMG_4257.JPGIMG_4258.JPGIMG_4260.JPGIMG_4261.JPG
Zkoušený vůz jsme si opět proklepli na lince STK ISŠ Automobilní Brno

Nicméně linkou STK jsme tento Legend samozřejmě protáhli. Prohlídka pod autem vyloučila závažnější dopravní nehodu se zásahem do nosných částí skeletu vozu, neobjevili jsme ani známky výraznější koroze. Prvky zdvojené výfukové soustavy byly zcela v pořádku, nezaznamenali jsme ani žádné úniky náplní z motoru či rozdělovací převodovky. Brzdy ale budou brzy na výměnu. Nic „horkého“ to není, ale kotouče i destičky na všech kolech byly v době testu již na hranici své životnosti.

IMG_4249.JPGIMG_4250.JPGIMG_4251.JPGIMG_4252.JPGIMG_4253.JPGIMG_4254.JPG
Nezaznamenali jsme žádné úniky provozních náplní ani zvýšené opotřebení výfuku

Zkoušky brzd potvrdily jejich symetrické a dostatečně intenzivní působení na všech kolech, také zajišťovací brzda v podobě „amerického pedálu“ prošla měřeními, byť s odřenýma ušima (26 %). Části víceprvkových závěsů zadních kol byly zcela bez vůlí, podobná byla situace také vpředu, kde jsme ale zaznamenali vymačkané silentbloky v zadních bodech spodních trojúhelníkových ramen. To se již promítlo také do asymetrického opotřebení předních pneumatik, resp. výraznějšího sjetí vnitřních částí jejich běhounů.

IMG_4238.JPGIMG_4240.JPGIMG_4244.JPGIMG_4241.JPGIMG_4245.JPGIMG_4246.JPG
Pozornost budoucího majitele si zaslouží silentbloky spodních ramen přední nápravy a brzdy

Suma sumárum, tento vůz má mírně zanedbaný preventivní servis, ale ještě není nic ztraceno. Nový majitel by měl ale rozhodně nejdříve zamířit do servisu k preventivní výměně olejových náplní a výměně potřebných prvků závěsů předních kol.

Vyspělá technika

Těžko říci, odkud začít, ale vezměme to odspoda. Pod kapotou se skrývá příčně uložený, před nápravou usazený motor, a není to žádná kočička, ale Pan motor! Jde o vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l a starším, dvoustupňovým časováním ventilů VTEC přes solenoid, jenž je těžký a vůz táhne v zatáčce nemilosrdně po tečně ven. Jedinou záchranou tohoto Legendu je standardně dodávaný trvalý (!) pohon všech kol, jenž zejména vektorováním točivého momentu na kolech zadní nápravy umí nedotáčivost celkem účinně potlačovat.

IMG_4080.JPGIMG_4083.JPGIMG_4093.JPG
Rozsahem moderních výbavových prvků Legend ve své době vynikal

Tomuto systému u Hondy říkali Super Handling All Wheel Drive, tedy SH-AWD, a šlo skutečně o něco trochu jiného, než nač jsme v Evropě z vozů podobné kategorie byli zvyklí. V místě obvyklého diferenciálu zadní nápravy najdeme ohromnou krabici dvoustupňové planetové převodovky s párem elektromagneticky ovládaných spojek, jež údajně váží metrák a svojí hmotností alespoň částečně eliminuje přetížení přední nápravy.

Pokud ale čekáte továrnou deklarované dělení hmotnosti na nápravy v poměru blízkém 50:50, jste vedle: zvážili jsme 1 112 kg na přední a jen 783 kg na zadní nápravě (s řidičem na palubě a palivovou nádrží naplněnou na 1/2). To ale nic nemění na příznivých vlivech systému SH-AWD na chování vozu. V závislosti na provozních podmínkách se mění poměr distribuce točivého momentu mezi nápravy od 30:70 do 70:30. Zmíněná planetová převodovka umožňuje zrychlit otáčení zadních kol až o 5 % v porovnání s průměrnou rychlostí otáčení kol předních, což v kombinaci se schopností v zatáčce přenést až 100 % točivého momentu delegovaného vzad na vnější kolo zajišťuje výrazné potlačení přirozené nedotáčivosti.

Bezkonkurenční standardní výbava

Adaptivní tempomat? Samočinné nouzové brzdění? Ventilovaná sedadla? Ruku na srdce, nabízel tehdy v dané třídě něco z toho ve standardu někdo z konkurentů v Evropě? Nikoli. Soustavy ACC a CMBS používají stejnou sadu snímačů okolního prostředí. Adaptivní tempomat funguje v rozmezí 30 až 180 km/h a umožňuje ve třech úrovních nastavit odstup od vpředu jedoucího vozu v intervalech na 1,0, 1,35 a 2,0 s. Celé to funguje naprosto stejně jako u nejmodernějších vozů podobným systémem vybavených, ba co víc, výchozím režimem je nejkratší z těchto rozestupů, na který byste beztak ihned po aktivaci přepnuli…

IMG_4088.JPGIMG_4090.JPGIMG_4107.JPG
Seznam prvků standardní výbavy Hondy Legend byl v její době takřka nevídaný...

Soustava Collision Mitigation Brake System (CMBS) sleduje prostor před vozem nezávisle na ACC a řeší případná rizika eventuálně hrozícího střetu z důvodu nepozornosti řidiče. Blížící se náraz se CMBS pokouší odvrátit ve třech stupních. V prvním řidiče varuje akustickým a grafickým signálem na přístrojovém štítě, pokud řidič nereaguje, přitáhne se bezpečnostní pás a vůz mírně přibrzdí, a pokud ani to na řidiče nezabere, nastoupí intenzivní brzdění s přetížením 0,6 g pro omezení následků blížícího se střetu. Vyzkoušeli jsme všechny tři stupně s papírovými figurínami, funguje to velmi dobře, racionálně, přitom nikoli unáhleně. Na sedm let staré auto velmi, velmi dobré…

Honda Legend byla v Evropě dodávána v jediném výbavovém stupni, v tom kompletním. Připlácet nebylo zač, za 1,5 mil. Kč jste tak dostali vše myslitelné včetně samočinné převodovky, navigace, celokoženého čalounění s předními sedadly s trojstupňovým vyhříváním i odvětráváním, elektricky ovládaného střešního okna nebo do zatáčky se natáčejících xenonových světlometů.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud