Kapitoly článku:
Geneze
Nová, v pořadí již čtvrtá generace velkého sedanu Honda Legend dorazila na evropské trhy v létě roku 2006, ale byla to skutečná novinka jen pro Evropu, v USA a v Japonsku se totiž prodávala již od podzimu roku 2004. Důvodem zpoždění byla nutnost přepracovat Legend tak, aby se lépe hodil podmínkám evropského provozu. Od roku 1985 se do náběhu výroby čtvrté generace vyrobilo více než 800 tis. vozů řady Legend, ovšem v Evropě byly prodeje vždy spíše sporadické.
Honda Legend budí svůj osobitý dojem
Legend pro Starý kontinent dostal například upravenou kapotu pro lepší ochranu sražených chodců, nicméně zase v Japonsku jezdil s nočním viděním, jež se k nám nedostalo. Modifikované vozy Honda Legend s pravostranným řízením (tedy hlavně pro Velkou Británii) měly již tehdy standardně systém hlídání nechtěného opuštění jízdního pruhu (LKAS), jehož součástí byl elektrický posilovač řízení, který zároveň snižoval spotřebu paliva (v kombinaci o 0,4 l/100 km).
Honda Legend čtvrté generace měla jako nová vlajková loď automobilky Honda prorazit v Evropě v segmentu vyšší střední třídy pevně opanované zejména vozy německé prémiové trojky. Co se prodejů týče, nijak razantní úspěch nakonec nezaznamenal, což v kombinaci s příliš vysokou spotřebou paliva a cenou některých náhradních dílů srazilo prodejní ceny i celkem zánovních vozů na tristní (pro majitele), resp. příznivou (pro zákazníka) úroveň.
Kratší, přesto větší
Zatímco zachovalou a rozumě ježděnou Hondu Legend z roku 2007 koupíte už za něco přes 200 000 Kč, srovnatelné BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E nebo Audi A6 vás vyjdou bezmála na dvojnásobek. Je ale třeba jedním dechem dodat, že Honda Legend nad svojí evropskou konkurencí vynikala v řadě ohledů včetně mimořádně rozsáhlé a moderní výbavy nebo vyspělého pohonu všech kol SH-AWD, takže prosím zmíněné srovnání berte pouze jako orientační.
Legend čtvrté generace si s ničím jiným nespletete
Honda Legend čtvrté generace byla oproti svému předchůdci o 38 mm kratší a do vínku dostala rozvor náprav zkrácený o plných 110 mm, přesto výrobce sliboval o 30 mm delší a o 40 mm vyšší interiér. Legend byl zároveň o 25 mm širší a o 20 mm vyšší a délkou své výhradně čtyřdveřové tříprostorové karoserie atakoval hranici pěti metrů. Pro snížení pohotovostní hmotnosti byly obě kapoty a přední blatníky vyrobeny z hliníku, z téhož materiálu jsou také pomocné rámy podvozku vpředu i vzadu a většina prvků závěsů kol.
Spojovací hřídel pak je zhotoven z uhlíkových kompozitů, dokonce i rámy sedadel jsou z hořčíkových slitin, přesto zůstala pohotovostní hmotnost vozu docela vysoká (1 882 kg). Honda Legend čtvrté generace startovala bez tisícikoruny s cenou 1,5 mil. Kč, přičemž připlácet bylo možno snad jen za koberečky. Veškerá výbava byla totiž standardem…
Zkoušený vůz
K testu jsme si vybrali Legend z roku 2007, jenž měl na svém tachometru něco přes 92 tis. km. Vůz byl koupen jistým lékařem z Chomutova jako nový u nás v půli července roku 2007 a s přihlédnutím i k přiložené servisní knížce je kilometrový nájezd docela uvěřitelný. Navíc u vozu s velkým benzínovým motorem, dokonce nepřestavěným na LPG, je to pravděpodobné. Bohužel je třeba konstatovat, že naposledy bylo toto auto na garanční prohlídce předloni v listopadu při náběhu 65 tis. km, takže nový majitel by s tímto strojem měl nejprve zamířit do servisu.
Několik servisních prohlídek tento vůz vynechal...
Celkově byl vůz ve velmi dobrém technickém stavu a stupeň opotřebení jeho interiéru i mechanických částí deklarovanému nájezdu odpovídal, přičemž jsme nezjistili žádné skutečnosti, jež by jej zpochybňovaly. Levý přední blatník nesl stopy drobného poškození a přední nárazník byl v minulosti spolu s blatníkem evidentně lakován, nicméně práce byla odvedena dobře. Více toho o voze na snímcích napověděla ale až podrobná technická prohlídka na Integrované střední škole automobilní Brno.
Honda Legend KB1 | |
Rok výroby | 2007 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 279 999 Kč |
Původ: | ČR |
Servisní kniha: | Ano |
Stav tachometru: | 97 000 km |
Další záznamy: | |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, ESP, ASR |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 4x, aut. |
El. ovládání zrcátek | Ano, vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | kůže |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, el., s pamětí |
Stavitelná bederní opěra | Ano, el., s pamětí |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně, el. |
Zadní opěradla | Ne |
Tempomat | Ano, adaptivní (ACC) |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | CD, MP3, DVD |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ano |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ano, adaptivní |
Denní svícení | Ne |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ano, vč. ventilace |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ne (couvací kamera) |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E