Test ojetiny: Ford Mondeo je to nejlepší, co můžete koupit. Vážně

O ojetých Fordech koluje spousta mýtů a legend. Některé jsou dost negativní, ale na trhu je jen málo aut, která by byla lepší než právě ojeté Mondeo třetí generace.
Test ojetiny: Ford Mondeo je to nejlepší, co můžete koupit. Vážně
Seznam kapitol
  1. Ojetý Ford Mondeo: Úvod
  2. Ojetý Ford Mondeo: Co od něj čekat
  3. Ojetý Ford Mondeo: Jak se s ním jezdí
  4. Ojetý Ford Mondeo: Na co si dát pozor
  5. Ojetý Ford Mondeo: Verdikt
  6. Ojetý Ford Mondeo: Fotogalerie

Vzhledem k tomu, že jsme testovali základní dvoulitrový turbodiesel o výkonu 85 kW a točivém momentu 300 Nm, nečekali jsme zázraky. O to víc jsme byli překvapeni... Ne, nebyli jsme překvapeni. Tohle není žádný supersport, s tímto motorem dálniční souboj s dvoulitrovým Passatem TDI nevyhrajete.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mondeo vždycky jezdilo výborně, ale testované auto s nejslabší verzí motoru 2.0 TDCI (85 kW) rekordy lámat nebude. Verze o výkonu 120 kW je ale už velmi příjemně svižná

Přesto to na klidné cestování stačí, šestistupňový manuál jde hladce a přesně a chod motoru je kultivovaný. Jako pohodlný cestovatel na dlouhé trasy pro někoho, kdo nechce pálit neustále za hranicí dálničního rychlostního limitu, je tohle perfektní auto. Občas si musíte předjíždění trochu naplánovat, ale motor zas sílu má, ne že ne. Potěší i jeho velmi plynulý nástup výkonu.

Pohodlný koráb se sportovními ambicemi

Zatímco na dálnici je Mondeo pohodlný a poměrně kultivovaný koráb, na zakroucené silnici vynikne jeho skutečné kouzlo. Sice cítíte, jak se při rychlých změnách směru chvíli přesouvá hmota auta ze strany na stranu, ale oba konce auta odvádějí perfektně svou práci. Tlumí nerovnosti a zároveň podrží karoserii, která se nepřevrátí beznadějně na dorazy tlumičů.

10 lákavých ojetin, které si ale raději nikdy nekupujte

10 lákavých ojetin, které si ale raději nikdy nekupujte

Řízení je na poměry své třídy nesmírně komunikativní, i když je pomalejší. Má ale příjemný a mechanicky působící převod a při rychlejším tempu se včas dozvíte, kdy vám dochází trakce na přední nápravě. Stačí pak odstavit plyn a velké a dlouhé Mondeo ochotně utáhne stopu. Kdejaké nepříčetnosti krotí standardně dodávaná stabilizace, ale když si ESP vypnete, můžete i u Mondea pohazovat zadkem pouhým ubráním plynu a trhnutím volantu.

Pro někoho, kdo chce auto používat celoročně i v extrémních podmínkách, ale bude citelnou nevýhodou absence pohonu 4x4. Tohle Mondeo se ve čtyřkolce nikdy nedělalo, takže budete odkázáni jen na velmi kvalitní zimní pneumatiky. Například Passat nebo Insignia tak mají proti Mondeu velikou výhodu.

Nejčastější triky prodejců ojetých aut, na které jim stejně skočíte

Nejčastější triky prodejců ojetých aut, na které jim stejně skočíte

Proti komfortu posádky se nedá nic namítat, i standardní sedačky jsou pohodlné a jen tak se na dlouhé cestě neprosedí. Pozice za volantem je skvělá, volant je široce nastavitelný a jde přitáhnout blízko k hrudníku. I se sedí poměrně nízko. Vzadu je také místa dostatek a s dětskou sedačkou není vůbec žádný problém. A kufr? Je obrovský. Některé ergonomické zvláštnosti vyžadují zvyk, ale po týdnu se tu budete cítit jako doma.

Slušel by mu šestiválec a lepší nabídka automatů

Trochu zklamáním je pocitová dynamika, ovšem ono je to skutečně zřejmě jen o pocitu, protože Mondeo je velmi dobře odhlučněné a rychlost v něm nevnímáte tak jako v jiných autech. Na tempomatu nastavíte tachometrových 100 km/h a máte pocit, že se ploužíte snad šedesátkou. I na poměry ojetých dieselů je tohle totiž velmi kultivovaný vůz. Celá ta aura kultivovanosti a ukázněnosti, která dělá z Mondea pocitově o třídu větší automobil, úplně volá po tom, aby byl pod kapotou nějaký kultivovaný šestiválec. Ale to je bohužel jen zbožné přání.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vysoký komfort a kultivovanost ocení určitě každý. Nejhlučnější je motor 1.8 TDCI, ale dá se to vydržet a je to pořád lepší než rachtající předcommonrailová tédéíčka v Passatu

Pokud ale chcete Mondeo s automatem, budete mít trochu problém. Dvouspojková převodovka Powershift dorazila trochu později a vlastně jen k dieselům. Benzínové motory ji dostaly až s příchodem motorů 2.0 EcoBoost, ke kterým zas nebyl dlouho k dispozici manuál. Divná kombinace. Kdo chce tedy Mondeo s dieselem a automatem, musí chvíli hledat. Naštěstí se už nabídka rozšiřuje, i když pořád je jednodušší koupit třeba Passata s DSG.

Velice zajímavou motorizaci představuje downsizovaný benzínový čtyřválec 1.6 EcoBoost, který umí kombinovat pěknou dynamiku, vysokou kultivovanost a rozumné náklady. Kdo chce silný diesel, tomu bude určitě stačit jednotka 2.0 TDCI 103 nebo 120 kW. Vrcholný diesel 2.2 TDCI je sice velmi silný, ale pocitově má divnou charakteristiku s velkým turboefektem a schodovitým průběhem výkonu. Své fanoušky má i motor 2.0 Duratec ve verzi na E85 (v Itálii byl i na LPG), ale při současných cenách benzínu jízda na E85 moc smyslu nedává.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Ford Mondeo: Úvod
  2. Ojetý Ford Mondeo: Co od něj čekat
  3. Ojetý Ford Mondeo: Jak se s ním jezdí
  4. Ojetý Ford Mondeo: Na co si dát pozor
  5. Ojetý Ford Mondeo: Verdikt
  6. Ojetý Ford Mondeo: Fotogalerie
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků