Test ojetiny: Ford Mondeo Combi 2,0 Duratec - „bavorák“ od Fordu

Někdy se jí říká druhá, někdy třetí generace. To záleží na tom, zda Mondeo z roku 1996 považujete za novou generaci. Dle mého názoru to byla pouze modernizace originálu z roku 1993, takže testované Mondeo považuji za 2. generaci. V každém případě je to ta vyráběná od roku 2000 do roku 2007.
Seznam kapitol
  1. Světový vůz; Druhé dějství; S věkem rostla výbava
  2. I nadále dvě zadní nápravy; Diesel najdete snáze; Pro rodinné závodníky
  3. Zkoušený vůz; To snad má zadní pohon, Dvoulitr býval dostatečný
  4. Mondeo v zrcadle času; Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Světový vůz

První generace Mondea nahradila v roce 1993 hned dva vozy. V Evropě to byla stará známá Sierra s klasickou koncepcí, na druhé straně Atlantiku pak u nás takřka neznámý vůz Ford Tempo.

Že bylo Mondeo zamýšleno jako světový vůz, to Ford podpořil už samotným jménem. To je údajně odvozeno od slova „mondo“ tedy italsky svět. Pravdou je, že na americkém trhu se vůz jmenoval Contour, případně o něco luxusnější Mercury Mystique.

Je to zajímavé, ale zatímco Mondeo bylo v Evropě senzačním úspěchem, zmíněná dvojice vozů na trhu v USA naprosto propadla. I to dokazuje, že když je něco přitažlivé na jednom konci světa, nemusí tomu tak jinde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz snů ve Velké Británii...

Mondeo vneslo do rodinných vozů něco, co dříve téměř postrádaly - radost z jízdy díky vynikajícím jízdním vlastnostem. Je to zajímavé, ale i dnes po mnoha letech jezdí první generace lépe, než mnoho nových vozů.

Možná i proto je tento vůz u britských novinářů dodnes nesmírně oblíbený. Mondeo dokonce v Anglii symbolizovalo průměrného voliče politických stran, neboť tamní klišé „muž v Mondeu“ se stalo docela zavedeným pojmem.

Druhé dějství

Po rozsáhlé modernizaci v roce 1996, která je charakteristická oválnou přídí a velkými předními světlomety představil Ford na sklonku roku 2000 kompletně nové Mondeo. Na první pohled bylo o poznání větší než jeho předchůdce.

Důvodem mohl být i fakt, že během kariéry předchozího vydání se z výrobního programu Fordu vytratilo Scorpio, takže Mondeo vlastně převzalo roli vlajkové lodi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testované Mondeo bylo delší.

Recenzované Mondeo tak bylo o 150 mm delší, než předchůdce a nabízelo o 50 mm prodloužený rozvor náprav. Zvětšil se také rozchod kol.

S věkem rostla výbava

Je opravdu zajímavé sledovat, jak se Mondeo v této generaci vyvíjelo. Rčení, že zrálo jako víno, je v tomto případě více než trefné. První verze, vyráběná do roku 2004 byla z mého pohledu lehce skoupá na nabídku výbavy. Co třeba konkurenční Renault Laguna II běžně nabízela, nemělo Mondeo ani za příplatek.

Situace se výrazně změnila v rámci modernizace v roce 2004. Tak například dříve pouze jednostupňové vyhřívání sedadle bylo nahrazeno hned pětistupňovým. To ale nebylo vše. Za dalších pár tisíc jste mohli mít přední sedadla dokonce odvětrávaná, taktéž v pěti úrovních výkonu. Tento prvek mají dodnes pouze vozy nejvyšší třídy a třeba taková Škoda Super si o tom i po nedávné modernizaci může nechat jen zdát.

Novinkou bylo rovněž jiné uspořádání ovládání samočinné klimatizace. Ta byla žel až do samého závěru pouze jednozónová. Dvouzónovou Ford nabídnul až ve třetí generaci, ačkoliv ve Scorpiu ji uvedl už v roce 1994 s příchodem tzv. klauna.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Maskulinní, střídmý design interiéru nezapře, kdo je výrobce.

Pod novým „layoutem“, ale zůstalo vše při starém. A to bohužel platí i o jedné charakteristické závadě. Občas selhává spojení mezi řídicí jednotkou a ventilátorem. Snahou o nápravu bylo přehrání softwaru. Pokud to nebylo úspěšné, přišla na řadu výměna modulů, které jsou pro ventilátor a samotné ovládání naštěstí oddělené.

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Světový vůz; Druhé dějství; S věkem rostla výbava
  2. I nadále dvě zadní nápravy; Diesel najdete snáze; Pro rodinné závodníky
  3. Zkoušený vůz; To snad má zadní pohon, Dvoulitr býval dostatečný
  4. Mondeo v zrcadle času; Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie
Hybridní Fiaty 500 a Panda mají motor z použitých plechovek. Jak s ním jezdí?

Fiat 500 a Fiat Panda Hybrid

Opačný přístup než Peugeot se rozhodl aplikovat Fiat. Prostým označením hybrid označuje své dva modely 500 a Panda s mild hybridním ústrojím.

včera | Svět motorů | 9 příspěvků
TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

20.  2.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků