Kapitoly článku:
Sedmou generaci fiesty lze bez okolků označit za designově nejodvážnější. Platí to zejména do modernizace v roce 2013, kdy dostala rozměrnou masku ve stylu Aston Martinu. Vnější i vnitřní tvary jsou skutečně divoké a zřejmě nebudou každému po chuti.
Například autor textu se ani téměř deset let od uvedení nedokázal smířit s přední částí s protáhlými světlomety, zdánlivě nesouvisejícími s uhlazenějším zadkem, ani vystrčenou klávesnicí rádia v interiéru. Je to však otázka vkusu a týdenní pobyt za volantem ukázal, že z praktického hlediska Ford nic nezanedbal. Sedačky jsou dostatečně rozměrné, místa vpředu je akorát a dokonce i odhlučnění se mezigeneračně dosti zlepšilo. Třeba za soudobým Renaultem Clio nebo Peugeotem 207 ale fiesta dosti zaostává prostorností.
Interiér využívá měkčené plasty. V přední části je i dostatek prostoru.
Testovaný vůz, který si AAA Auto cenilo na 169 999 Kč, pocházel z roku 2012 a doposud urazil 56 tisíc kilometrů - což dokumentovala česká servisní knížka. Hned nás zaujaly výrazně zkorodované bubnové brzdy, příliš důvěry v nás nevzbuzovalo ani orezlé uchycení řidičovy sedačky. Jenže odsoudit fiestu jen na základě toho by byla škoda.
Interiér byl jinak vzorně zachovalý, výbava slušná a nikde ani nic nevrzalo a neodstávalo. Ani když jsme prohlédli spodek vozu, nenašli jsme jinou, než povrchovou korozi podvozkových dílů. Naopak nás potěšily nové přední kotouče i tyčky stabilizátorů.
Náš názor na malý Ford se definitivně změnil po rozjezdu. Výkon 44 kilowattů benzinového čtyřválce může vypadat z dnešního pohledu úsměvně. Jeden a čtvrt litr ale s prázdným vozem hýbe důstojně - do města bude stačit. Na konci aglomerace mu ale rychle začne docházet dech. Při klidném tempu se však odmění běžně šestilitrovou spotřebou. Po zkazkách o potížích s převodovkou nás překvapilo velmi přesné řazení testovaného kusu.
Zkorodované zadní brzdy nebo uchycení sedačky sráží dojem. Bezzátkový uzávěr je praktický.
Kapitolou samou pro sebe je pak jízdní projev. Z tohoto pohledu bude fiesta těžko hledat přemožitele. Auto působí naprosto lehce, obratně mění směr, podvozek přitom není přehnaně tvrdý. Perfektní je i řízení. Bude to znít jako klišé, ale i s nejslabší fiestou je radost jezdit.
Verdikt
Je škoda, že dojem z jinak nadmíru povedeného Fordu Fiesta sráží jeho vizuální kvalita. Průměrný motorista se při pohledu na vykukující rez na brzdách pravděpodobně zděsí a půjde hledat ojetinu od konkurenční značky. Jenže fiesta je až na pár detailů nadmíru povedené malé auto.
A co je nejdůležitější - na rozdíl od většiny podobně velkých vozů shodného stáří ji nikdy netrápily výraznější problémy s motory. Neselhávají zde rozvody, nehromadí se u ní karbon... A těch pár odstávajících lišt a vzhledových nedokonalostí Ford Fiesta vynahradí skvělými jízdními vlastnostmi. Přesto buďte při výběru obezřetní. Velká část aut pochází z dovozu, důrazně proto doporučujeme nechat prověřit nejen technický stav, ale i původ vozu.
Technické údaje: Ford Fiesta
Rok • stupeň výbavy
2012 • 1.25 Duratec
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 242 cm3
Vrtání • zdvih
71,9 mm • 76,5 mm
Nejvyšší výkon
44 kW (60 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
109 Nm při 3 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
16,9 s
Nejvyšší rychlost
152 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
295 l • 980 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
965 kg • 1 490 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,3 • 4,4 • 5,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 470 mm • 1 460 mm
Rozměr pneumatik
195/50 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
3 950 × 1 720 × 1 480 mm