Test ojetiny Ford Fiesta(Mk7): Hned nezaujme, v servisu se ale odmění

Malý Ford se nedávno představil v nové generaci. Jak funguje ta předchozí, využívající stejný technický základ?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Ford Fiesta: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Ford Fiesta: Jak jezdí
  3. Ojetý Ford Fiesta: Fotogalerie

Ford Fiesta netřeba dlouho představovat. Aktuálně je s námi v sedmé generaci, přičemž ta první zamířila k zákazníkům už v roce 1976. Měla být levnější alternativou escortu, která zároveň nabídne více prostoru, než konkurence. Montáž od počátku probíhala kromě Británie a Německa také ve španělské Valencii. Ostatně i název - v překladu označující večírek nebo oslavu - pochází ze španělštiny.

Fiesta byla trefou do černého a od počátku se stala jedním z nejprodávanějších evropských vozů, mezi které patří dodnes - doposud se prodalo přes šestnáct milionů kusů.

My se zaměříme na šestou generaci, označovanou též jako Mk7. Nejedná se o chybu, výrazně modernizované čtvrté provedení totiž značka nazvala Mk5. Ostře tvarovaná pátá generace je tedy Mk6.

Naše šesté provedení Mk7 ukázal Ford na frankfurtském autosalonu roku 2007 s dovětkem, že jde o první novodobý globální model. A skutečně, produkce se rozeběhla nejen v evropských závodech, ale také v Číně, Brazílii, Thajsku, Vietnamu, Rusku a Mexiku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kontroverzní je především příď vozu. Vzhled testovaného vozu doplňovalo zadní křídlo a neoriginální litá kola Dotz .

Dynamickými liniemi způsobil vůz rozruch, překvapil také neortodoxní interiér s vystrčenou středovou konzolou. Mezi novinky u modelu patřilo bezklíčkové zapalování, možnost bezzátkového tankování, nebo tlumené osvětlení interiéru.

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

V roce 2013 pak přišla modernizovaná verze, která kromě výrazně přepracované a elegantnější přídě nabídla také hodnotnější interiér a nové motory. Důležitý je především příchod jednotek EcoBoost - nejen litrového tříválce, ale zejména šestnáctistovky. Motor s výkonem až 197 koní se dostal výhradně do ostrého provedení ST.

Ford Fiesta v tuzemsku vždy patřil mezi nejžádanější malé ojeté vozy. Nabídka je tedy velmi bohatá, přičemž ceny startují asi na osmdesáti tisících korun.

Co je klíčové?

  • Velká část ojetin je z dovozu, nechte si prověřit původ
  • Drobné nedokonalosti jsou zde normální
  • Do města bohatě stačí základní motorizace
  • Rozšířené jsou i servisně náročnější diesely
  • Zaměřte se na stav převodovky

Fordy obecně nebývají vnímány jako vzor kvality. Sem tam odstává nějaká lišta, uvnitř upadne kousek plastu, jinde vykukuje rez... Drobné nedokonalosti trápí i fiestu. V interiéru občas něco rachotí, brzdy pravidelně vypadají, jako by auto jezdilo pod vodou, navíc mají tendenci zatuhávat. Sedačky se někdy zadrhávají a zazlobí i dálkový centrál.

Jenže zatratit modrý ovál by byla velká chyba. Zbytek auta totiž většinou funguje velmi dobře. Značka navíc už u předchozí generace odstranila zásadní problém, kterým v minulosti byla koroze karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S podvozkem nebývají při obvyklých nájezdech potíže. Velmi obstojná je i protikorozní ochrana.

Podvozek je odolný, a když náhodou dojde na kraj životnosti, není problém sehnat náhradní díly i v druhovýrobě. Ale ani originální servis není u Fordu přehnaně drahý.

Velmi slušné

Nejrozšířenějšími motory mezi ojetinami jsou zážehové jednotky 1.25 Duratec ve verzích 44 a 60 kilowattů. Po stránce dynamiky především od toho slabšího zázraky nečekejte. Motory z konstrukční kanceláře Yamaha se ale odvděčí příkladnou spolehlivostí.

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Jedinou častěji se opakující nepříjemností je cukání a kolísání otáček motoru při volnoběhu. V průběhu času automobilka na problému pracovala, proto při prohlídce nechte zkontrolovat aktuálnost softwaru řídicí jednotky.

Výrazně méně jsou rozšířené benzinové čtrnácti a šestnáctistovky. Ani u nich nejsou zaznamenány pravidelnější potíže.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základní jednotka vyhoví spíše ve městě. Potěší ale příkladnou odolností.

Značka od počátku nabízela dvojici dieselů původem od francouzského koncernu PSA. Konstrukční základ jednotek 1.4 i 1.6 TDCi je shodný, větší motor však dostal šestnáctiventilovou hlavu. Obecně bývá menší jednotka označována za spolehlivější, u lehké fiesty, která navíc měla vždy rozumný servisní interval 20 000 km, však většinou i větší motor zvládá vyšší kilometrové nájezdy bez potíží.

Bez finanční rezervy si jej však nekupujte - nikdo nezaručí, že motoru neodejde turbodmychadlo z důvodu karbonem paralyzovaného mazání, vstřikovače, nebo drahý ventil recirkulace výfukových spalin.

Test ojetiny: Ford Focus II už nerezne, bezchybný ale není

Test ojetiny: Ford Focus II už nerezne, bezchybný ale není

Nové zatím dobré

Jak jsme zmínili v úvodu, v roce 2013 přišla výrazná modernizace vzhledu, která s sebou přinesla i nové motory. I ty se zatím zdají být bezproblémové. Třeba vrcholný 1.6 EcoBoost verze ST bez potíží zvládá třísettisícové nájezdy i u výrazně většího mondea.

Z pohledu mechaniky je asi největším problémem převodovka. Pravidelně z ní lehce uniká mazivo, vydává rachtavé zvuky a někdy za jízdy i vypadávají převodové stupně. Řešení těchto problémů sice existují, většinou jsou ale drahá. Pokud ale nad nimi přimhouříte oči, většinou auto zvládá jezdit bez větších potíží další roky.

Jak funguje vůz se základním motorem 1.25 Duratec, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Bezproblémové motory
Skvělé jízdní vlastnosti
Levná údržba
Odolná karoserie
Starosti
Stísněná zadní část
Odfláknuté detaily
Slabý základní motor
Nejasný původ řady ojetin
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie72 fotografií
DSCF6060.jpg DSCF6062.jpg DSCF6065.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Ford Fiesta: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Ford Fiesta: Jak jezdí
  3. Ojetý Ford Fiesta: Fotogalerie

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 685 km
Cena: 105 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků