Test ojetiny Ford Fiesta 1,4i/AT: bestseller na dosah ruky

Nejprodávanější malý vůz v Evropě prošel loni faceliftem, což dále zpřístupnilo ojeté vozy této řady širšímu spektru zákazníků. Vyzkoušeli jsme dobře vybavenou ojetou Fiestu 1,4i s automatem.
Test ojetiny Ford Fiesta 1,4i/AT: bestseller na dosah ruky
Seznam kapitol
  1. Ford Fiesta 1,4i/AT v kostce
  2. Fiesta pošesté, Moderní technika, Rozporuplné motory
  3. Mezi(polo)generační srovnání, Zkoušený vůz, Technická prohlídka
  4. Na první pohled, Horší přístup, Pohodlné sezení
  5. Na silnici, Závěrem, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

Na silnici

Čím současná Fiesta ve verzi před faceliftem opravdu osloví, to jsou jízdní vlastnosti. Odladění podvozku je sice poměrně tuhé (varianty ECOnetic byly ale ještě tvrdší), nicméně rázy od vozovky filtruje překvapivě kvalitně. Řízení nabízí přiměřený kontakt s vozovkou a příjemně strmý převod, jenž usnadňuje manévrování, brzdy samozřejmě svým účinkem odpovídají velikosti a určení vozu, nicméně jejich náběh je vhodně dávkovaný a dostatečný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testovaný vůz měl ještě konvenční čtyřstupňový automat s kapalinovým měničem

Směrová stabilita vozu je velmi dobrá, stejně jako stabilita v rychle projížděných zatáčkách, zadní náprava jeví tendence k odskakování opravdu až v extrémních podmínkách. Zkoušený vůz při jízdě neobtěžoval žádnými pazvuky od závěsů kol, podvozek byl v opravdu dobrém stavu blízkém novému autu. Nedotáčivost se konstruktérům podařilo udržet v rozumných mezích a za volantem této Fiesty si uvědomíte, že i s malým vozem si můžete užít dynamického svezení.

To je v daném případě omezeno použitým pohonným ústrojím. Při razantním prošlapování plynového pedálu z jednotky dostatečnou dynamiku vyšlapete, ovšem za cenu většího hluku do vysokých otáček vytočeného motoru a dosti vysoké spotřeby. Převodovka řadí „do mechu“ a má přiměřeně rychlé reakce, klasický mechanizmus s kapalinovým měničem zkrátka má stále co říci i v porovnání s dvouspojkovým agregátem, který konvenční automat ve Fiestě po faceliftu nahradil.

Závěrem

Na konci tohoto testu ojeté Fiesty 1,4i AT se vraťme ke srovnání s aktuální Fiestou 1,0i AT, jež po faceliftu zkoušenou verzi nahradila. Co se hlučnosti, zrychlení a pružného zrychlení týče, má mírně navrch přeplňovaná tříválcová novinka, nicméně v ohledu spotřeby paliva to již tak jednoduché není. Jistě, s lehkou nohou a mimo město umí EcoBoost jezdit i pod 4,5 l/100 km, zatímco s čtrnáctistovkou se pod 6 l/100 km nedostanete.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiesta ve své verzi před faceliftem patří k velmi zajímavým nabídkám současného trhu s ojetinami

V jiných režimech ale přichází ke slovu známá skutečnost, že přímovstřikové zážehové turbomotory jezdí v extrémně širokém rozsahu spotřeby. Ve městě sice obě auta jezdila těsně pod hranicí 9 l/100 km, ovšem na dálnici EcoBoost s šestistupňovým PowerShiftem bral v průměru 8,0 l/100 km, přičemž konvenční čtyřstupňový automat se spokojil s necelými 7 l/100 km. Když zkrátka EcoBoostu šlapete za krk, můžete jezdit i přes 10 l/100 km, zatímco s verzí 1,4i AT se přes 9 l/100 km dostanete jen výjimečně.

Zkoušený vůz byl v atraktivní konfiguraci vhodné zejména dámskému publiku a městskému provozu, byť jeho praktičnost omezovala pouze třídveřová karoserie. Cenu 169 999 Kč jsme s ohledem na stav a stáří vozu a jeho výbavu hodnotili jako přiměřenou, podobně výkonnou a vybavenou Fiestu (EcoBoost Powershift) nyní jako novou pořídíte od 369 990 Kč. S vozem na snímcích jsme v rámci testu najeli přibližně 1 100 km bez závad a s kombinovanou spotřebou 7,8 l/100 km.

Fiesty žádnými chronickými neduhy netrpí, zaznamenány byly drobné závady na elektroinstalaci.

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto
Autor děkuje vedení ISŠ Automobilní Brno za spolupráci při zkouškách technického stavu testovaného vozu

Technické údaje: Ford Fiesta

  • Rok • stupeň výbavy 2009 • Titanium
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 388 cm3
  • Vrtání • zdvih 76,0 mm • 76,5 mm
  • Stupeň komprese 11,0:1
  • Nejvyšší výkon 71 kW (96 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 750 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 128 Nm při 4 200 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,9 s
  • Nejvyšší rychlost 166 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 4 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 281 l • 965 l
  • Objem palivové nádrže 45 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 979 kg • 1 119 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 8,9 • 5,1 • 6,5 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 489 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 473 mm • 1 460 mm
  • Rozměr pneumatik 195/50 R15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 950 × 1 787 × 1 481 mm
Rychlostní stupeň/otáčky
50 km/h 3/2 200 ot./min.
90 km/h 4/2 500 ot./min.
130 km/h 4/3 600 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh 30 db
50 km/h (4. st.) 60 db
130 km/h (5. st.) 72 db
Zrychlení 0 - 100 km/h Čas
1 14,43 s
2 14,29 s
3 14,33 s
Průměr 14,350 s
60 – 100 km/h
Aut. 8,09 s
Man. 7,36 s
80 – 120 km/h
Aut. 10,59 s
Man. 9,87 s
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ford Fiesta 1,4i/AT v kostce
  2. Fiesta pošesté, Moderní technika, Rozporuplné motory
  3. Mezi(polo)generační srovnání, Zkoušený vůz, Technická prohlídka
  4. Na první pohled, Horší přístup, Pohodlné sezení
  5. Na silnici, Závěrem, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie
TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

RAM 1500 Longhorn HEMI

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!

5.  4.  2020 | Vladimír Kadera | 81 příspěvků
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

1.  4.  2020 | Jan Mička | 60 příspěvků
Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 147 příspěvků