87
Fotogalerie

Test ojetiny Ford Fiesta 1,4i/AT: bestseller na dosah ruky

Kapitoly článku:


Na první pohled

„Kinetický design“ udělal v době premiéry z Fiesty mimořádně progresivně řešený automobil, jenž v ničem nepřipomínal usedleji řešenou předchozí generaci. S odstupem času lze nastavený styl hodnotit jako nadčasový, takže i po šesti letech vypadá Fiesta stále k světu. Při pohledu na přední část karoserie zaujme výrazná, nízko uložená maska chladiče, jež měla ve stupních Ghia a Titanium (podobně jako mlhovky) chromovaný rámeček.

P1180251.JPGP1180255.JPGP1180256.JPG

P1180257.JPGP1180258.JPGP1180259.JPG
Ve své době patřila Fiesta k nejextravagantněji střiženým vozům své třídy

U obou nejvyšších výbav najdeme zvláštní hlavní světlomety, jež vynikají samostatnými projektory pro potkávací a parabolami pro dálková světla. V obou případech jsme účinek světlometů ale hodnotili pouze jako průměrný. U zkoušeného vozu se potkávací světlomety rozsvěcovaly samočinně po nastartování. Hned po odemčení se přitom aktivovala parkovací světla, což usnadní orientaci zejména za tmy.

P1180264.JPGP1180266.JPGP1180272.JPG
Ani při pohledu zezadu si Fiestu s ničím jiným nespletete

Dynamickým profilem vyniká zejména třídveřová verze, zaznamenáme především výrazně stoupající spodní linii bočního zasklení. Vzadu střecha přechází do standardně dodávaného střešního spoileru a ve spodní části nárazníku si všimneme náznakového difuzoru.

Horší přístup

Nastupování je omezeno díky jedinému páru bočních dveří. Ty jsou velmi dlouhé a těžké a je třeba připravit se na komplikace v omezených prostorech. Na přední sedadla se jinak nastupuje pohodlně, na ty zadní je to již horší, nicméně přední sedla lze posouvat vpřed a jejich opěradla sklápět jedním pohybem. Pásy předních sedadel se dosti pletou pod nohy, nejsou totiž vedeny pod kryty sloupků B.

P1180274.JPGP1180275.JPGP1180277.JPGP1180279.JPGP1180280.JPGP1180281.JPG
Zejména přístup k zadním sedadlům je poněkud komplikovaný

Dalším z typických neduhů podobných aut je nutnost výrazně se z předních sedadel natahovat k bezpečnostním pásům. Horší je přístup také k zavazadlovému prostoru s vysokou nákladovou hranou, ale na to už jsme si v době všemožných výztuh a deformačních zón zvykli (mimochodem v testech EuroNCAP Fiesta předloni bez potíží dosáhla na pět hvězdiček a sklidila pochvalu zejména za ochranu chodců).

P1180301.JPGP1180302.JPGP1180306.JPG

P1180304.JPGP1180305.JPGP1180307.JPG
Pod podlahou zavazadlového prostoru se našlo místo pro dojezdovou rezervu

Objem zavazadlového prostoru nepatří k největším přednostem Fiesty, přesto běžným nárokům kladeným na městský vůz vyhoví. Víko nepostrádá madlo pro zavírání čistou rukou, pod podlahou jsou dojezdové kolo s heverem. Zadní část asymetricky dělených opěráků zadních sedadel postrádá čalounění, v případě potřeby je lze sklápět na sedáky.      

Pohodlné sezení

Poněkud rozevlátému stylingu karoserie odpovídá i řešení prostoru pro posádku. Palubní deska má ve spodní části před řidičem i spolujezdcem mohutná vybrání zvětšující prostor pro nohy. Středová konzole nese rozměrné ovladače audiosystému, růžicí uprostřed lze snadno regulovat nejen rádio, ale také další komfortní prvky vozu (informace se zobrazují v displeji v kapličce).

P1180276.JPGP1180278.JPGP1180282.JPG
Přední sedadla jsou rozměrná a pohodlná, neunaví v nich ani delší jízda

Neméně přehledné je ovládání ventilace a manuální klimatizace, v interiéru bychom však uvítali více odkládacích prostorů pro drobnosti. Volant má přiměřený průměr a dostatečně tlustý věnec s proměnným průřezem, jenž dobře padne do ruky, na levé příčce je dálkové ovládání rádia.

P1180309.JPGP1180311.JPGP1180292.JPGP1180286.JPGP1180283.JPGP1180285.JPG
Pracoviště řidiče je řešeno originálně, avšak účelně a přehledně

Před volantem se nachází dobře stíněný přístrojový štít se samostatnými tubusy pro dobře čitelné stupnice tachometru a otáčkoměru. Uprostřed nahoře je displej palubního počítače, počítadel kilometrů a zařazeného převodu, dole pak palivoměr, nicméně teploměr chladicí kapaliny chybí.

P1180287.JPGP1180288.JPGP1180312.JPGP1180313.JPGP1180314.JPGP1180315.JPGP1180316.JPG
Za tmy je pracoviště řidiče příjemně podsvíceno

Použité obkladové a čalounické materiály jsme hodnotili co do kvality jako průměrné, v místech loktů cestujících vpředu je příjemné textilní čalounění. Loketní opěrky mají k dispozici také pasažéři vzadu, byť pouze plastové. Nezaznamenali jsme žádné pazvuky, a to ani při přejezdu ostrých nerovností.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud