Kapitoly článku:
Občas si říkáme, jaká je to škoda, že většina vozů, které potkáte na ulici, obléká tak nevýrazné barvy. Přitom třeba Puntu výrazná červená tak sedí! Vzhled testovaného kusu, který aktuálně za 158 tisíc prodávají v AAA Auto, navíc doplňovala hezká litá kola. Byť se nám po příchodu verze Evo zdálo, že doplněním nelakovaných ochranných prvků nárazníků přišlo punto o kus své elegance, po letech už nám modernizovaná verze nijak nevadí. Ba naopak — proti původnímu „grande“ působí modernějším dojmem.
Neoddiskutovatelný krok vpřed při modernizaci roku 2009 prodělal interiér. Sice také kromě základní verze odhodil jednoduché elegantní linky, nové obliny však turínská automobilka pokryla hodnotněji působící děrovanou koženkou. Rozměry se nijak neměnily — punto nadále patří spolu třeba s Renaultem Clio třetí generace k pár malým vozům, kam se slušně vejdou i čtyři cestující. Šířka interiéru je třeba ve srovnání s fabií druhé generace o poznání větší.
Interiér je praktický a slušně zpracovaný. Přední sedačky jsou spíše menší — prostorem pro posádku ale Fiat překonává průměr.
Interiér má navíc spoustu chytrých detailů - nechybí držáky na pití, spousta odkládacích prostorů, nebo třeba síťka u nohou spolujezdce. I kvalita zpracování je slušná. Punto nijak netají, že po celou dobu produkce patřilo k tomu levnějšímu, na druhou stranu zrovna interiér to nijak zvlášť neukazuje. Zklamou spíše detaily v kufru — plechová zadní část opěradla druhé řady nevypadá nijak nóbl, u naší verze navíc nebylo dělitelné. U verze Evo už také kufr neotevřete stisknutím loga.
Testované auto bylo vybaveno asi nejrozšířenější motorizací — spolehlivou benzinovou dvanáctistovkou řady Fire. Ta už na volnoběh prozradí spíše slabší odhlučnění. A po rozjezdu také průměrnou dynamiku. I když budete punto honit do otáček, příliš se mu chtít nebude. Lepší proto je uklidnit se a řadit dříve. Pátý stupeň převodovky s přesným chodem lze zařadit už při šedesátce. Pak zjistíte, že motor v příměstském provozu bohatě stačí, navíc se odmění nízkou spotřebou. Poklidní jezdci hlásí dlouhodobé průměry kolem pěti a půl litru. Horší je situace na dálnici, kde už vytočený motor obtěžuje hlukem a spotřeba na vytočenou pětku stoupá k sedmi litrům. Slabší je také topení.
Nižší výbavy mají nedělené zadní opěradlo. Chválíme ale systém s překlápěním sedáku, který v případě sklopení zvětšuje prostor.
I naladění podvozku je spíše kompromisní. Je s podivem, že základní verze není od roku 2009 vybavena předním příčným stabilizátorem. Auto se tak výrazněji naklání, kvůli zachování stability musely být utaženy tlumiče, což se odrazilo v omezení komfortu jízdy. Plavnost francouzských konkurentů u Fiatu nečekejte. Slabší je ve srovnání s nimi také odhlučnění kol. Už při městských rychlostech je výrazněji slyšíte, stejně jako hluk od podvozku.
Punto je v běžně nabízených verzích spíše jednodušší vůz. Byla by ale velká škoda jej zatracovat. Proti stejně starým konkurentům bývá výrazně levnější, přitom nelze označit za méně spolehlivé, byť má samozřejmě také své závady. Vždyť první generaci vychvalované fabie trápí přední náprava a potíže s posilovačem úplně stejně. A nejrozšířenější fiatovská dvanáctistovka je proti té z koncernu VW podstatně spolehlivější. Ital navíc sbírá další trumfy v podobě prostorné a bezpečné kabiny a povedeného designu. Ano, odhlučnění patří k podprůměru a dojem z interiéru bude u některých konkurentů lepší, přesto bychom rozhodně při hledání ojetiny zařadili punto do hledáčku.
Technické údaje: Fiat Punto Evo
Rok • stupeň výbavy
2012 • 1.2 8V
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 242 cm3
Vrtání • zdvih
70,7 mm • 78,9 mm
Nejvyšší výkon
51 kW (68 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
102 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,5 s
Nejvyšší rychlost
155 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
275 l • 1 030 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 105 kg • 1 590 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,3 • 4,8 • 5,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 475 mm • 1 465 mm
Rozměr pneumatik
175/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 045 × 1 685 × 1 490 mm