Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak levné italské auto funguje jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Fiat Grande Punto (Evo): Na co si dát pozor
  2. Ojetý Fiat Grande Punto (Evo): Jaký vlastně je
  3. Ojetý Fiat Grande Punto (Evo): Fotogalerie

Letos uběhne dvanáct let od chvíle, kdy italská automobilka spustila prodej modelu Grande Punto. Za tu dobu vůz dvakrát změnil jméno — poprvé se v roce 2009 přejmenoval na Punto Evo. S novým názvem přišla i kvalitnější palubní deska vyšších verzí a upravený design s rozměrnějšími ochrannými plasty. O tři roky později Fiat vypustil přídomek Evo a design přiblížil původnímu jednoduššímu a elegantnějšímu vzhledu. V tomto provedení jej naleznete na trhu dodnes — prodává se od 234 900 Kč.

Už v době příchodu na trh punto bodovalo extrémně tuhou karoserií, což se projevilo nejen plným počtem hvězd v nárazovém testu, ale také vyšší hmotností. A to přesto, že na některých místech Italové v průběhu výroby evidentně ušetřili. S příchodem verze Evo ubyla izolace motoru, ze základní verze zmizel přední příčný stabilizátor a kufr od této doby už neotevřete logem na víku, ale pouze klíčkem, nebo tlačítkem v interiéru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design je dílem studia ItalDesign. Na fotkách provedení Punto Evo vyráběné v letech 2009-2012. Poté se vůz vrátil zpět k původním hladším tvarům.

Jenže punta to vynahrazují nízkou cenou. Už v počátcích prodeje auto patřilo mezi nejlevnější na trhu, většině vozů navíc nechyběly třeba čtyři airbagy nebo dálkové centrální zamykání. Dnes pořídíte nejstarší auta i za méně než sedmdesát tisíc korun, opravdu hezké kusy pak startují asi na dvojnásobku.

Co je klíčové?

  • Benzinové motory jsou vzorně spolehlivé, zkraťte však výměny oleje
  • Interiér je prostorný, zpracování spíše průměrné
  • Od roku 2009 nemá základní motor 1.2 příčný stabilizátor. Podvozek od té doby už není tak plavný.
  • Auto nadále trápí elektrický posilovač. Většinou lze opravit.
  • Pozor na stočená dieselová firemní auta z ciziny

Po technické stránce se však nedá říci, že by bylo Grande Punto nějak ošizené. Karoserie je masivní a ani nejstarší kusy nejsou výrazněji napadeny korozí. Rez naopak rychle sžírá výfuk, který může být zralý na výměnu klidně po třech letech provozu. Když zůstaneme u „spodku“ vozu, musíme zmínit také průměrnou životnost přední nápravy, která vychází z platformy Opelu Corsa. Nejčastěji odcházejí tyčky stabilizátorů. U více ojetých kusů také přední ramena trpí vůlemi a odchází i horní uložení tlumičů, které nezřídka rosí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pravidelně odcházejí tyčky stabilizátorů — vůz na snímcích je nemá. Může vzniknout i vůle v silentblocích. Zadní náprava nemívá problémy.

Posilovač stále zlobí

Ve srovnání s předchůdcem je důležité zmínit, že se výrobci podařilo vymýtit potíže s elektroinstalací. Bohužel zůstal občas stávkující elektrický posilovač, umístěný přímo na tyči řízení. I v této generaci Fiat nabídl režim City, který zásadním způsobem zlehčí otáčení volantem. Bohužel však systém dodnes nepracuje bezchybně. „Už u něj nezlobí motory, ale úhlové nastavovače. Zažil jsem poruchu i u auta s necelými sty tisíci kilometrů. Oprava je složitá a vyžaduje znalost posilovače i kvalitní diagnostiku. Systém se musí znovu zkalibrovat, jinak je jeho síla na každou stranu rozdílná,“ popisuje nezávislý opravář italských vozů Josef Maleček. Oprava se u něj pohybuje asi od šesti tisíc korun. Když je nutný celý nový díl, vyjde i na více než dvacet tisíc.

Test ojetiny: Alfa Romeo MiTo je krásná, zlobí méně, než byste čekali

Test ojetiny: Alfa Romeo MiTo je krásná, zlobí méně, než byste čekali

Robustní motory

Nejrozšířenější osmiventilové dvanácti- a čtrnáctistovky u více ojetých kusů často trápí únik oleje pod ventilovým víkem. Výrobce předepisoval pravidelnou kontrolu ventilových vůlí, jenže motor ji prakticky nevyžaduje. Reálně proto nedojde ani k předepsané výměně těsnění. „Problém je v tom, že většina servisů jej neumí správně vyměnit, proto následně dochází k úniku,“ říká Maleček ze stejnojmenného nezávislého servisu v Hradci Králové. Jinak je motor možné považovat za prakticky nezničitelný - byť výrobce udělal, co mohl, aby i tato jednotka dojezdila. Olejová náplň má jen 2,6 litru, které navíc měly vydržet předlouhých 30 tisíc kilometrů. My doporučujeme výměnu v polovině.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Benzinová dvanáctistovka je vzorně spolehlivá. U více ojetých kusů může docházet k úniku oleje pod víkem ventilů. Životnost výfuku je podprůměrná.

V průběhu modelové péče se do punta dostaly i revoluční motory 1.4 MultiAir a dvouválec 0.9 TwinAir. Oba slibují slušnou dynamiku, spotřebou při využití dynamického potenciálu ale nepřesvědčí. Nad budoucí spolehlivostí komplikované techniky se pak vznáší otazník. Zájemci o ojetinu se s nimi zatím zabývat nemusí. V nabídce českých bazarových serverů zatím není ani jeden a vzhledem k tomu, že Fiat je u nového Punta nadále nenabízí, se to asi jen tak nezmění.

Pro zájemce o svižnější jízdu proto doporučujeme spíše motor 1.4 16V s výkonem 70 kilowattů, který je navíc od roku 2006 vždy spojen se šestistupňovou převodovkou. Špatná není ani verze 1.4 T-Jet, která umí mít ve verzích Abarth až 180 koní, i tato jednotka je na trhu spíše výjimečná a je nutné u ní počítat s celkově větším opotřebením kvůli sportovnímu využívání vozu.

Fiat Punto Abarth SuperSport: 180 koní za 563 000 Kč

Fiat Punto Abarth SuperSport: 180 koní za 563 000 Kč

Fiat také nabídl na poměry malého auta nezvykle širokou paletu vznětových motorů. Všechny patří k nadprůměru - přesto je u ojetiny spíše nedoporučujeme. „Rozšířenější třináctistovka dávala význam pouze u nového vozu, nebo když bude mít skutečně najeto sto tisíc. Jakmile má najeto dvě stě, je to pokladnička na peníze,“ popisuje Maleček. Motor trápí zarůstající žhavicí svíčky, řetězové rozvody a hlavně opotřebení z důvodu předlouhých intervalů výměny maziva. „Spousta vozů má navíc stočené kilometry, proto se nelze divit následným problémům,“ dodává odborník.

Další diesely - 1.9 a modernější 1.6 MultiJet - patří mezi spolehlivé a navíc velmi dynamické. Potenciální problémy ojetých common-railů, které zde navíc mají i drahý dvouhmotový setrvačník, by nás však v kontrastu bytelných benziňáků nelákaly.

Radosti
Prostorný interiér
Levné díly
Spolehlivé benzinové motory
Povedený design
Starosti
Horší podvozek nejrozšířenější verze Evo 1.2
Některé levné detaily
Menší přední sedačky
Slabší topení
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie54 fotografií
DSCF2415.jpg DSCF2420.jpg DSCF2421.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Fiat Grande Punto (Evo): Na co si dát pozor
  2. Ojetý Fiat Grande Punto (Evo): Jaký vlastně je
  3. Ojetý Fiat Grande Punto (Evo): Fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků