Kapitoly článku:
Vlastně je až neuvěřitelné, jak věrnou kopii legendárního designu se Fiatu na moderním základu podařilo vytvořit. Neznáme snad nikoho, komu by se design pětistovky nelíbil.
Zepředu, zezadu i z boku - vzhled malého bochánku okořeněného pár chromovými detaily funguje skvěle.
Palubní deska je originální. Potěší, že sedačka si po sklopení pamatuje předchozí polohu. Méně už nás zaujal prostor vzadu a velikost zavazadelníku.
A to samé platí pro interiér. Palubní desku zdobí rozlehlá plocha lakovaná v barvě karoserie s nápisem 500. Před řidičem je pak retro ukazatel, kombinující rychloměr a otáčkoměr. Sice se dosti leskne, ale co naplat - stejně jako zajímavě řešená tlačítka ve středu vytváří velmi silnou atmosféru.
Interiér je také překvapivě kvalitně zpracovaný. Neřekli bychom přímo luxusní - na řadě detailů je vidět šetření. Koneckonců základní cena nového auta se stále pohybuje kolem 270 tisíc. My testovali bohatě vybavený kousek z roku 2012, který je v AAA Auto k mání za 189 tisíc. Zatím ujel pouhých 32 tisíc kilometrů.
Auto poháněl stejný benzinový čtyřválec o obsahu 1,2 litru, jako před časem testované větší Grande Punto. Jeho odhlučnění je průměrné, stejně jako dynamika. Při běžné jízdě stačí otáčky udržovat kolem dvoutisícové hranice, za což se motor odvděčí klidně pětilitrovou spotřebou. Pro dynamičtější jízdu to chce ale motor výrazně točit a i tak bude mít s dlouhými převody dost práce. Překvapí ale dobře pracující převodovka.
Kvalita interiéru je slušná. Případné nedostatky ale hravě přebijí povedené detaily.
O rychlé jízdě ale pětistovka není - dnes se nebavíme o vrcholných verzích značky Abarth. Podvozek je ale příjemně agilní a přitom slušně komfortní - i když má tendenci na nerovnostech lehce poskakovat. Ostatně auto na krátkém rozvoru se v tomto směru chová trochu podobně jako originál.
Po pravdě ani příliš nevíme proč výrobce instaloval možnost zesílení účinku posilovače - už v základním nastavení je silný možná až příliš. Celkově ale auto funguje velmi slušně.
Verdikt
Fiat 500 je uvnitř stísněný, má málo místa na zadních sedačkách, podprůměrný kufr, je hlučný a není ani příliš dynamický. Přesto je nesmírně snadné se do něj zamilovat.
Italům se totiž podařilo vytvořit auto s charakterem. A i když má pětistovka jistě chyby, nejde vlastně o nic, co by vás rozčilovalo při každé jízdě.
Technicky přitom auto není složitější než spřízněná panda. Náklady na údržbu tak budou přiměřené, zásadními technickými problémy navíc vůz netrpí.
Při výběru přesto prověřte, jestli funguje veškerá komfortní výbava, posilovač, a zjistěte, jak často auto jezdilo na servis. Vyvarujte se také ojetým služebním autům. Na roztomilost sázely nejen autopůjčovny, ale také různé rozvážkové služby. Takové vozy můžou být po drsném životě výrazně opotřebené.
Technické údaje: Fiat 500
Rok • stupeň výbavy
2012 • 1.2 Lounge
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 248 cm3
Vrtání • zdvih
70,8 mm • 78,8 mm
Nejvyšší výkon
51 kW (69 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
102 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,9 s
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
185 l
Objem palivové nádrže
35 l
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,4 • 4,3 • 5,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 414 mm • 1 408 mm
Rozměr pneumatik
175/65 R14
Rozměry: délka × šířka × výška
3 546 × 1 627 × 1 488 mm