Test ojetiny Fiat 500: Sladký život za 80 tisíc Kč, nebo italské problémy?

Reinkarnace Fiatu 500 slaví desáté narozeniny. Jak funguje jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Fiat 500: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Fiat 500: Jak jezdí
  3. Ojetý Fiat 500: Fotogalerie

Původní Cinquecento, neboli Fiat 500, se světu ukázalo v roce 1957, ve výrobě vydrželo do roku 1975. Celkem vznikly přes čtyři miliony kusů. Sympatický minivůz se vzduchem chlazeným dvouválcem za zadní nápravou pomohl motorizovat nejen Itálii. Spolu se skútrem Vespa se navíc stal designovou ikonou, symbolizující sladký život v Itálii šedesátých let.

Při příležitosti padesátého výročí modelu, v roce 2007, uvedla italská automobilka nástupce označovaného jako Nuova 500. Tradiční výrobce malých vozů tím chtěl mimo jiné reagovat na raketový nárůst prodejů luxusně pojatého a (ne)odpovídajícím způsobem drahého Smartu.

Deset významných městských aut 20. století. Řada vznikla z nouze...

Deset významných městských aut 20. století. Řada vznikla z nouze...

Transformace původního vzhledu se povedla neobyčejně dobře, na což zareagoval také trh. Auto roky dominovalo prodejům minivozů na evropském trhu. Pětistovka dokonce sklidila úspěchy i v USA, kam se s tímto modelem Fiat vrátil po dlouhých 27 letech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design vychází z původního provedení. Ani po deseti letech nezestárl. Více fotek naleznete v galerii na konci článku.

Auto se v průběhu dobu výroby průběžně modernizovalo, objevil se polokabriolet 500C, nabídku oživovaly také speciální edice a rozsáhlé možnosti individualizace. Zásadní je z tohoto pohledu rok 2010, kdy všechny verze Fiatu převzaly přepracovaný podvozek, shodný se sesterským Fordem Ka II, vyráběným ve stejném polském závodě. Při letošní příležitosti šedesátého výročí modelu pak značka představila další výrazné úpravy.

Fiat slaví 60 let modelu 500. Do Ženevy přiveze jeho speciální edici

Fiat slaví 60 let modelu 500. Do Ženevy přiveze jeho speciální edici

Výroba běží dále a auto pořídíte i jako nové. Dostatek je ale také ojetin. I staré kusy přitom nadále lákají. Ceny jsou proto podstatně vyšší než u podobně staré pandy. Nejstarší kusy začínají na osmdesáti tisících, asi od sto padesáti pak pořídíte pěkná a na pohled zachovalá auta.

Co je klíčové?

  • Vyhněte se opotřebovaným autům z rozvážek pizzy
  • Řada vozů dovezených z Jižní Evropy za sebou má šizený servis
  • Nejjednodušší verze 1.2 je zároveň ta nejspolehlivější
  • Hledejte kusy s lepším podvozkem vyrobené po roce 2010

Pětistovka - to není jen roztomilý kukuč, ale také technika využívající platformu Fiat Mini. Poprvé na ní vyjela panda v roce 2003. Využívá vysokopevnostní ocel, vpředu vzpěry McPherson a vzadu jednoduchou nápravu se zkrutnou příčkou.

Ta především z počátku výroby výrazně zaostávala za nezávislým zavěšením, které nabízelo jak cinquecento tak i seicento z devadesátých let. Jenže na rozdíl od nich je zde minimální riziko vůlí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na přední nápravě pravidelně vznikají vůle v uložení stabilizátorů. Zadní bývá bez potíží. Kvalita výfukového potrubí je průměrná.

Přední náprava už tak nezničitelná není, silentbloky ale pořídíte i v druhovýrobě. Navíc pokud se ozývá zepředu hluk, jde většinou pouze o vyklepané kosti stabilizátorů.

Životností nevynikají ani ložiska zadních kol. Jsou zde vcelku s nábojem a kvalitní koupíte asi od dvou tisíc. Když už jsme u spodku vozu, musíme zmínit také podprůměrnou životnost výfukové soustavy.

Pozor na posilovač

Stejně jako u punta a pandy využívá i pětistovka elektrický (zpočátku elektrohydraulický) posilovač řízení s výkonným režimem City. U starších modelů se „proslavil“ problémy. Také zde stávkuje - i když už zdaleka ne tak často. Odcházejí na něm úhlové nastavovače. Nezávislí specialisté si za opravu řeknou minimálně šest tisíc. Kompletní výměna dílu vyjde minimálně na 20 000 Kč.

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Další zásadní problémy auto netrápí - doporučujeme ale zkontrolovat, jestli u konkrétního kusu proběhly všechny servisní akce doporučené výrobcem. Italové museli řešit i tak zásadní věci jako nefunkční airbagy, problémy s brzdami, či selhávající zajištění bezpečnostních pásů.

Častěji se také vyskytují potíže s handsfree, stahovačkami oken a dokonce se umí i rozpadnout kroužek držící manžetu řadicí páky, která pak nadrží na svém místě.

Volte starší jednotky

Nejrozšířenějším a také nejdoporučitelnějším motorem je benzinová dvanáctistovka řady FIRE. Ano, výkonem neohromí, jenže spolehlivost má na jedničku.

Ventilové vůle jsou zde ještě vymezovány mechanicky. Většinou ale není dlouho nutné na ně sahat. Když už se pro to ale rozhodnete, svěřte práci zkušenému mechanikovi - ne každý dokáže správně umístit těsnění pod víkem. Řada aut kvůli tomu skončí se zaolejovaným motorem.

U vozidel provozovaných častěji ve městě také doporučujeme dříve měnit svíčky, které mohou způsobovat výpadky zapalování. Za neklidným během na volnoběh pak většinou stojí neaktuální software. Občas zlobí také řidicí jednotky airbagů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Benzinový motor 1,2 je mechanicky odolný. Dejte ale pozor na dostatečnou hladinu maziva. V jednotce je jen 2,8 litru oleje.

Motorům také dával Fiat pořádně zabrat až 30 tisícovými servisními intervaly. Zkraťte je na polovinu - olejová náplň má v případě dvanáctistovky jen 2,8 litru! O poznání lepší dynamiku nabízí neméně spolehlivá čtrnáctistovka se šestnácti ventily a výkonem 74 kW.

Opatrně s modernou

Postupem času se pod kapotu dostaly i moderní motory MultiAir se systémem elektrohydraulického ovládání sacích ventilů. Zajímavý je především návrat dvouválce - jednotky 0.9 TwinAir.

Spolehlivosti původního jednoduchého železa bohužel nedosahují. Moduly nastavování ventilů se umí vyviklat, což vede k následným problémům. Hydraulickému mechanizmu neprospívají ani dlouhé intervaly servisu.

Test ojetiny: Alfa Romeo MiTo je krásná, zlobí méně, než byste čekali

Test ojetiny: Alfa Romeo MiTo je krásná, zlobí méně, než byste čekali

Zvážili bychom také investici do dieselové varianty 1.3 MultiJet. Motor zde sice funguje většinou slušně, jenže výrazně úspornější než benzinové varianty není, přitom je podstatně hlučnější. A riziko drahých závad vstřikovačů, turbodmychadla a EGR ventilu se vyplatí riskovat snad jen u velmi zachovalých kusů. Malá olejová náplň a dlouhé intervaly její výměny se totiž na dieselu podepisují výrazněji, než u jednoduchých benzinových jednotek.

Fiat 500 Abarth: tenkrát poprvé…

Fiat 500 Abarth: tenkrát poprvé…

Fiat nabízel auto i se sekvenční převodovkou Dualogic. I té je lépe se vyvarovat. Nejen, že plynulostí řazení výrazně zaostává za klasickými automaty, ale není ani příliš odolná. S opravou navíc těžko pochodíte mimo autorizovaný servis.

Jak funguje Fiat 500 s benzinovou dvanáctistovkou, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Povedený design
Jednoduchá mechanika
Velký výběr aut
Levný servis
Starosti
Malý interiér
Do modernizace horší jízdní vlastnosti
Vyšší hlučnost
Dynamika nejrozšířenějších motorů
6  /10
Pokračování testu
Fotogalerie70 fotografií
DSCF5642.jpg DSCF5645.jpg DSCF5657.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Fiat 500: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Fiat 500: Jak jezdí
  3. Ojetý Fiat 500: Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků