93
Fotogalerie

Test ojetiny Dodge Caliber 2,0 CRD: hlavně pro nadšence a excentriky

Kapitoly článku:


A vystupujeme

Dodge Caliber si svého času srdce evropských zákazníků nezískal, takže vozy tohoto typu zůstávají na našich silnicích spíše ojedinělými zjevy. Zřejmě málokdo bude vysloveně toužit po něčem takovém, setkání s ojetinou tohoto modelu musí být srdcovou záležitostí a vzplanutím citů. Nemusíte se přitom bát ceny nebo dostupnosti dílů: motor je Volkswagen a zbytek dílů snadno a za ceny srovnatelné se škodovkami objednáte u dealera Moparu, kterých je po celé naší republice několik.

P1140912.JPGP1140902.JPGP1140958.JPG

Model Dodge Caliber v Evropě nevykazuje vyslovené chronické choroby a dle názorů stávajících majitelů jde o robustně postavená a spolehlivá auta. My jsme v rámci testu s vozem na snímcích v rozmanitých provozních podmínkách ujeli takřka 800 km s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km. Ve městě jsme se nedostali přes 8,4 l/100 km a mimo město jsme naměřili 5,4 l/100 km, což jsou hodnoty na danou kategorii dle našeho soudu docela dobré.

Cena zkoušeného vozu nám přišla jako přiměřená. Budoucího majitele nečekají zřejmě žádné rozsáhlejší opravy, a pokud se mu toto auto s celkem čitelnou historií skutečně zalíbí, jistě bude ochoten akceptovat i četné oděrky na karoserii.

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto

Technické údaje: Dodge Caliber

Rok • stupeň výbavy
2007 • SXT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 95,5 mm
Stupeň komprese
18,0:1
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
310 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Nejvyšší rychlost
196 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
524 l • 1 339 l
Objem palivové nádrže
51 l
Hmotnost: provozní • celková
1 395 kg • 1 885 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,9 • 5,1 • 6,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 635 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 520 mm
Rozměr pneumatik
215/60 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 415 × 1 800 × 1 535 mm
Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
23 200 ot./min.
32 150 ot./min.3 900 ot./min.
41 500 ot./min.2 800 ot./min.
52 200 ot./min.3 100 ot./min.
62 800 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh49 db
50 km/h (4. st.)56 db
130 km/h (5. st.)64 db
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
111,37 s
210,76 s
310,89 s
Průměr11,007 s
60 – 100 km/h
3. stupeň5,82 s
4. stupeň7,50 s
80 – 120 km/h
4. stupeň7,73 s
5. stupeň10,40 s

Názor z branže

Caliber byl jedním ze zakladatelů módní kategorie crossoverů, už z principu tedy šlo spíše výtvor marketingového oddělení, nežli výsledek účelného konstruktérského přístupu. Jeho podvozková platforma sice vycházela z Jeepů Compass a Patriot, pohon všech kol však mohla dostat pouze verze R/T ve spojení s benzínovou dva-čtyřkou a bezstupňovou převodovkou CVT. Té je obecně lepší se vyhnout, její životnost je z technické podstaty problematická. Na čtyřkolku však v Česku ani jinde v Evropě prakticky nenarazíte, a když už, tak jde o americkou verzi.

P1140897.JPGP1140900.JPGP1140919.JPG

V bazarech Caliber kupodivu obvykle nebývá odsouzen do role ležáku, i když to není způsobeno ani tak vysokou poptávkou, jako spíše velmi omezenou nabídkou. Vzhled zkrátka prodává a v případě ojetého Caliberu to platí beze zbytku. Nic jiného než svalnatý design karoserie totiž vlastně ani nemohl nabídnout. Interiér působil dle amerických zvyklostí příliš levně, nepomohl ani diesel 2.0TDI převzatý od VW. Ten si v jiných koncernových modelech vysloužil poněkud problematickou pověst, především ve verzi s filtrem pevných částic. Častým (a ve výsledku docela drahým) jevem je u naftové verze opotřebený dvouhmotový setrvačník, který se o výměnu přihlásí rachtáním a vibracemi, a to většinou po dosažení 120 až 150 tisíc kilometrů.

P1140947.JPGP1140920.JPGP1140922.JPG

Coby nové auto v Česku Caliber žádným velkým trhákem nebyl, a to navzdory relativně příznivým cenám. Ve statistikách registrací byl, možná překvapivě, řazen do střední třídy, jeho roční prodeje se pohybovaly v řádu maximálně pár desítek. Následkem postupně klesajících prodejů v Evropě i v Americe byla jeho výroba v roce 2011 ukončena. Ceny ojetin nyní začínají okolo 150 tisíc, obvyklá cena solidních pětiletých kusů je 200 tisíc. Běžného zájemce o srovnatelně drahou Octavii však Caliber asi neosloví. V bazarové konfekci Caliber ale výrazně vyčnívá, a tak motivem pro jeho koupi nebývá racionální kalkul, ale obvykle spíše náhlé vzplanutí emocí a touha odlišit se.
 

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto

Dodge

Americká automobilka Dodge byla založená v roce 1900 coby dodavatel dílů pro jiné výrobce. Vlastní vozy vyrábí od roku 1915. V roce 1928 se Dodge stal součástí skupiny Chrysler, od roku 2021 je součástí skupiny Stellantis. Známá je samostatná značka nákladních automobilů RAM.

Dodge Charger • Dodge Challenger • Dodge Durango • Dodge Journey

Doporučujeme

Články odjinud