Test ojetiny Dodge Caliber 2,0 CRD: hlavně pro nadšence a excentriky

Byl to první model novodobých dějin značky Dodge, jenž se oficiálně začal prodávat v Evropě. Ale stal se z něj spíše exot, i když vyloženě špatné auto to není. A jak se mu daří po 146 tis. km?
Seznam kapitol
  1. Imperialista, Útok cenou a vzhledem, Zkoušený vůz
  2. Bez servisky. Ale proč…?, Na první pohled, Dálky volají (vzhůru na palubu)
  3. Zavazadlový prostor nezklame, Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty, Názor z branže
  5. Fotogalerie (96x foto)

Imperialista

Model Caliber se v podobě koncepční studie představil na ženevském autosalonu v roce 2005 a ve svém sériovém provedení o rok později v Detroitu. Ve výrobním programu nahradil sedan Neon a vyráběl se do loňského roku, kdy na jeho místo nastoupil Dodge Dart, který se vrátil ke konceptu klasického čtyřdveřového sedanu. Po technické stránce Dodge Caliber vycházel z jiných modelů koncernu Chrysler včetně modelu Jeep Compass, ovšem s pohonem všech kol byl k mání pouze alternativně ve svých špičkových verzích.

Test: Jeep Compass CRD 70th Anniversary - cestou necestou

Test: Jeep Compass CRD 70th Anniversary - cestou necestou

Do Evropy se dovážel z americké továrny Belvidere (Illinois) a začal se zde prodávat v červnu roku 2006, tedy jen několik týdnů po vstupu na domácí trhy. K mání byly zprvu dva zážehové a jeden vznětový čtyřválec. Základem byl 1,8 16V s výkonem 110 kW, následoval 2,0 16V s výkonem 115 kW a diesel 2,0 CRD 103 kW. Zatímco zážehové motory pocházely z nové generace čtyřválců ze společného vývoje koncernů Chrysler, Hyundai a Mitsubishi, vznětová jednotka není ničím jiným než dobře známým TDI od Volkswagenu se vstřikováním PD.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dodge Caliber (2006 - 2012)

A to i přesto, že v dané době ještě fungovalo spojení DaimlerChrysler. Záhy se v nabídce motorů pro Caliber objevil větší čtyřválec 2,4 l s výkonem 125 kW (R/T) a později ještě špičková verze SRT4 opatřená přeplňovanou verzí motoru 2,4 l s výkonem 220 kW. Caliber byl prvním novodobým vozem značky Dodge, který se v Evropě v rámci plánované ofenzívy začal oficiálně prodávat.

Útok cenou a vzhledem

Necelých 4,5 m dlouhá karoserie Caliberu nebyla ve své době snadno zařaditelná do konkrétní kategorie, šlo vlastně o kombinaci pětidveřového hatchbacku nižší střední třídy s kombíkem a SUV. Dnes kombinace docela běžná, ve své době poměrně raritní. Na první pohled vůz vynikal osobitým, mimořádně robustním dojmem, ale také překvapivě zajímavými cenami. Pohled do dobového ceníku tak možná poněkud překvapí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dodge Caliber vyniká masivním vzhledem, a právě tak je také i postaven

Základní model 1,8 S v něm figuruje s cenou 445 tis. Kč, přitom v základu měl čtveřici airbagů, ABS, dálkově ovládaný centrál, elektricky ovládaná okna a zrcátka a 17" kola. Výbava SE přišla na 475 tis. Kč, navíc dostala alarm, CD přehrávač, dělená zadní sedadla 60:40 a výškově stavitelné sedadlo řidiče. Nafťák ve výbavě S stál 525 tis. Kč, ve výbavě SE pak 549 tis., ve standardu měl již klimatizaci.

Dodge Caliber, americké SUV pro Evropu

Dodge Caliber, americké SUV pro Evropu

Nejvyšší model SXT byl dostupný pouze pro dvoulitrové motory. V benzinu přišel na 599 000 Kč, v naftě na 589 tis. Ve standardu měl ASR, ESP, 17" litá kola, tempomat a klimatizaci. Dlužno dodat, že benzinový dvoulitr bylo možno pořídit pouze s automatickou převodovkou CVT, proto byl dražší než model s nafťákem a šestistupňovou manuální převodovkou Aisin BG6. A to bylo v „předkrizové“ době, kdy auta stála vesměs daleko více a měla menší výbavu než dnes.

Jedním z mála alespoň částečně srovnatelných vozů byl na sklonku první dekády 21. století Subaru Forester. Ten byl ve všech ohledech o něco menší, ale svojí povahou Caliber částečně připomínal.

Zkoušený vůz

K testu jsme převzali Dodge Caliber se vznětovým motorem. Ačkoli měl nejvyšší výbavu SXT, na dnešní poměry svým rozsahem vysloveně nevynikala. Manuální klimatizace, dálkový centrál nebo všechna okna a zrcátka „v elektrice“, zkrátka běžný standard. Za zmínku tak stály hlavně zpožďovač vnějšího osvětlení a jeho rozsvícení po odemčení vozu a příplatková audiosoustava Boston Premium s CD, subwooferem a výklopnou rampou v obkladu pátých dveří, jež nabízí nadprůměrně kvalitní poslech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testovaný vůz znamenal ve své době nejvyšší výbavu (vyjma verzí R/T a SRT4)

Na tachometru vozu byl nájezd kolem 146 tis. km a neměli jsme žádný důvod o této hodnotě  pochybovat. Podvozek vykazoval minimální vůle na některých silentblocích, brzdy, tlumiče ani výfuk budoucího majitele děsit nemusí. Na karoserii byly drobné oděrky, zvláště pak na pravém zadním blatníku a pátých dveřích, lakování předního nárazníku neslo stopy působení povětrnostních vlivů a odletujících kamínků.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Auto mělo vznětový motor Volkswagen a řadu ťukanců, hlavně pak na pátých dveřích a v okolí pravého zadního blatníku

Zadní nárazník byl v minulosti lakován, ovšem už to bude déle, protože nesl řadu škrábanců od nakládání zavazadel. Skutečným překvapením pro nás byl stav interiéru. Bytelné obkladové materiály působily jak u zánovního vozu, nikde nic ošoupaného nebo poškrábaného, totéž platí o vzhledu ovladačů a jejich funkci. Kilometrový náběh naznačuje poněkud oleštěný věnec volantu, páčka blinkrů někdy nezůstala v aretaci a horní část víka schránky před spolujezdcem nedržela po otevření zdvižená.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz měl najeto zhruba 146 tis. km a byl opatřen dvojicí klíčů a řadou dokumentů, mezi nimiž ale chyběla servisní knížka
 

Velmi zachovalé bylo také látkové čalounění. Jeho povrch byl takřka netknutý, snad jen na vnější straně sedáku řidiče jsme zaznamenali nepatrné pokrčení od častého nastupování. Všechno včetně klimatizace a dalších soustav fungovalo po celou dobu testu bezvadně.

 Dodge Caliber 2,0 CRD SXT
Rok výroby2007
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)169 999 Kč
Původ:Nové v ČR
Servisní kniha:Ne
Stav tachometru:146 000 Km
Další záznamy: 
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy4x
El. řízení podvozkuABS, ASR, ESP
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x
El. ovládání zrcátekAno
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraNe
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, man.
AutorádioCD
BluetoothNe
NavigaceNe
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaNe
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníNe
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaNe
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentNe
Start/stop systémNe
MetalízaAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Imperialista, Útok cenou a vzhledem, Zkoušený vůz
  2. Bez servisky. Ale proč…?, Na první pohled, Dálky volají (vzhůru na palubu)
  3. Zavazadlový prostor nezklame, Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty, Názor z branže
  5. Fotogalerie (96x foto)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků