Kapitoly článku:
A vystupujeme
S vozem jsme během týdne najeli necelých 600 km a kromě zmíněných prasklých žárovek jsme nezaznamenali žádnou závadu. S ohledem na povahu a určení tohoto vozu je nastavení motoru a zpřevodování pětistupňové převodovky voleno vhodně, převodovka sama ale docela výrazně hučí. Jako optimální cestovní rychlost se jeví hranice 100 km/h, pak už rostou jak spotřeba, tak i aerodynamický hluk, nicméně při našich měřeních hlučnosti jsme výraznější odchylky od standardů v této třídě obvyklých nezaznamenali.
Ve městě jsme jezdili s průměrnou spotřebou pod 10 l/100 km, mimo město není problém pohybovat se okolo 6,8 l/100 km. V průměru za celý test včetně dynamických měření jsme zaznamenali spotřebu 8,8 l/100 km. Pozornosti zájemců o koupi ojeté Dacie Logan MCV doporučujeme zvláště sedmimístné verze se zážehovým motorem 1,6 MPI (kód K7M). Ten sice v otáčkách nejede tak dobře jako jeho šestnáctiventilová verze (K4M), ale je pružnější, hospodárnější a povaze vozu zkrátka odpovídá lépe.
Nejlevnější 1,4 MPI je na celkem těžký vůz s velkou plochou čelní stěny přeci jen poněkud slabší (navíc se k němu zpravidla váže jen základní výbava), zatímco „diesel“ je hodně těžký, zvyšuje opotřebení prvků přední nápravy a auto s ním jezdí jen rovně.
Názor z branže
„Pro ty, kdo ojetinu vybírají především podle poměru ceny a užitné hodnoty, musí Logan MCV představovat neodolatelné pokušení. Při cenách od 80 tisíc lze v dané věkové kategorii těžko vybrat jiné auto, které by poskytlo podobnou kombinaci nízké ceny, velkorysého prostoru a servisní nenáročnosti.
Jednoduchá robustní technika je u vozu tohoto určení velkým plusem, není zde prakticky nic zásadního, co by se mohlo porouchat. Převodovky chrastí a drnčí, což ale není vadou, nýbrž vlastností. S levnými plasty v interiéru, horšími sedačkami, chudou výbavou nebo omezenou pasivní bezpečností se musí počítat. Avšak nejvážnějším následkem nízkých výrobních nákladů je, stejně jako u sedanu, sklon ke korozi, což je věc, kterou český motorista autu neodpustí. Nejen že reznou blatníky a zadní dveře, koroze napadá i podvozkové komponenty.
Zážehové osmiventily 1,4 a 1,6 jsou díky jednoduché konstrukci považovány za nesmrtelné, daní za jejich nezničitelnost je ovšem mdlá dynamika a na dnešní poměry vysoká spotřeba. Modernější šestnáctiventilová jedna-šestka jede o něco lépe, ale jako nová byla dražší, na trhu ojetin jich je proto málo.
O dieselu 1,5 dCi se toho hodně napsalo v dobrém i ve zlém, většinou záleží na konkrétní výkonové verzi. Pravdou je, že patří k choulostivějším, během let byl však postupně vylepšován a verze použitá v Dacii už je relativně bezproblémová. Vyplatí se u ní preventivně zkrátit intervaly výměny oleje, předepsaných 30 tisíc kilometrů je prostě moc. Také je potřeba připravit se na výměnu dvouhmotového setrvačníku a repasi vstřikovačů Delphi, které jsou hodně citlivé na kvalitu nafty.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto
Technické údaje: Dacia Logan MCV
Rok • stupeň výbavy
2007 • Lauréate
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
79,5 mm • 80,5 mm
Nejvyšší výkon
64 kW (87 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
128 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,7 s
Nejvyšší rychlost
167 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
200 l • 2 350 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 270 kg • 1 810 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,6 • 6,5 • 8,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 466 mm • 1 456 mm
Rozměr pneumatik
185/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 450 × 1 740 × 1 639 mm
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 700 ot./min. | – | – |
3 | 2 400 ot./min. | 4 400 ot./min. | – |
4 | 1 700 ot./min. | 3 300 ot./min. | 4 700 ot./min. |
5 | – | 2 600 ot./min. | 3 900 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 36 db |
50 km/h (4. st.) | 65 db |
130 km/h (5. st.) | 75 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 13,96 s |
2 | 13,77 s |
3 | 13,80 s |
Průměr | 13,843 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 9,87 s |
4. stupeň | 11,42 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 13,47 s |
5. stupeň | 18,14 s |