79
Fotogalerie

Test ojetiny Dacia Logan MCV 1,6i: dostupný hangár na kolečkách

Kapitoly článku:


Hangár na kolečkách

A teď k tomu nejdůležitějšímu, čím Logan MCV vyniká, a tím je ohromný prostor v zadní části karoserie. O druhé řadě sedadel již řeč byla, ale slušnou nabídkou prostoru překvapila i dvoumístná lavice v řadě třetí. Ta má jednodílný sedák a symetricky dělené opěradlo, celek váží necelých 17 kg a celkem snadno jej lze vyjmout. V jejich vzpřímené poloze za sedadly zůstává jen malý prostor s objemem 200 l, po demontáži se zvětší na 700 l a po sklopení sedadel druhé řady dosáhne až 2 350 l.

P1170636.JPGP1170637.JPGP1170639.JPG
V základním sedmimístném uspořádání samozřejmě od zavazadlového prostoru zázraky nečekejte

Přístup k poslední řadě sedadel je pohodlnější z pravé části po předklopení užší části sedadla druhé řady. Připraven je také plastový stupínek, je však třeba dát si pozor, aby se člověk nezamotal do zcela odhaleného bezpečnostního pásu. Na stropě za hlavami cestujících na předních sedadlech pak najdeme velmi praktickou a objemnou plastovou polici, jež by si ale zasloužila vyložit nějakou tlumicí hmotou, aby v ní uložené věci nerachotily.

P1170652.JPGP1170653.JPGP1170654.JPGP1170655.JPGP1170656.JPGP1170657.JPG
Tísnit se kupodivu nebudete ani v třetí řadě sedadel; police nad hlavami přijde vhod

Prostor pro zavazadla je velmi dobře přístupný svisle dělenými dveřmi, jež nesou schránky na odkládání drobností a lze je aretovat v úhlech 40, 90 a 180 stupňů (!). Díky tomu, že jsou tyto dveře děleny asymetricky, nezabírá řidiči většinu průhledu středovým zrcátkem sloupek, jak tomu bohužel často u podobných vozů bývá. Oproti vzhůru výklopným vratům sice chybí ochrana před deštěm, ale na druhou stranu do auta bez potíží naložíte europaletu přímo vysokozdvižným vozíkem.

P1170717.JPGP1170640.JPGP1170718.JPGP1170719.JPGP1170720.JPG
Jednou z hlavních předností Loganu MCV jsou především mimořádný objem a variabilita jeho zavazadlového prostoru

Rezervní kolo je pod vozem. Podběhy kol zadní nápravy zasahují do interiéru jen minimálně a navazují na ně síťky pro odložení dalších drobností. Jejich tvůrce bych ale rád poznal: uchycení schránek je totiž slušně řečeno subtilní a trefovat se do miniaturních háčků a oček je za trest. Navíc to v nich vůbec nedrží…

Nač si dávat pozor

V praxi jsou vozy Dacia Logan MCV považovány za skutečné držáky bez chronických poruch a choulostivých celků. Zvláště u méně udržovaných či po havárii opravovaných vozů se často objevuje koroze na obvyklých místech, tedy zvláště na lemech zadních blatníků či spodcích dveří (námi zkoušený vůz překvapivě žádné stopy koroze nenesl, ačkoli patří k nejstarším exemplářům svého druhu).

U vozů z prvních sérii bývaly často již z výroby špatné přední tlumiče, ovšem ty zpravidla nevydržely víc než 10 000 km, takže současné ojetiny je již mají vesměs vyměněny. Většina stížností a záručních oprav se vztahovala na interiér a jeho výstroj. Šlo zejména o různé druhy pazvuků, bortící se konstrukci řidičova sedadla nebo poddimenzované stěrače. To už bylo ale na autech většinou vyměněno.

P1170667.JPGP1170668.JPGP1170665.JPG

Pozor si dejte na netěsnící víčko nádržky ostřikovačů, pach náplně v interiéru dokáže pěkně rozladit. Zaměřte se na stav čepů a dalších prvků přední nápravy, dosavadní zkušenosti naznačují, že jsou u Loganu MCV poněkud poddimenzovány. Na druhou stranu opravy jsou jednoduché a docela levné. Jako překvapivě spolehlivá a bezproblémová se s odstupem času jeví elektroinstalace, což je u vozu s původem u Renaultu docela zajímavé.

Vznětové motory jsou náročnější na servis, jeho nákup se tedy vyplatí skutečně jen těm, kteří toho najezdí opravdu hodně, zaznamenány byly u nich také pískající čerpadla posilovače řízení. Vysokotlakové čerpadlo Delphi u dieselů 1,5 dCi navíc hůře odolává méně kvalitní naftě. Věnujte pozornost pazvukům při chodu motoru, zdrojem může být i kompresor klimatizace. Zážehové motory Renault jsou považovány za prakticky nezničitelné (zvláště pak ty osmiventilové s rozvody SOHC), je samozřejmě třeba dbát na pravidelné výměny oleje a rozvodových řemenů.

Na silnici

V nižších otáčkách je motor poměrně tichý, horší je to ale už v těch vyšších, ale proč se do nich hnát, když tento agregát podává to nejlepší v okolí 3 000 ot./min. Pérování slušně filtruje přejížděné nerovnosti, je ale docela měkké, takže v zatáčkách se karoserie výrazněji naklání a při plném vytížení má tendenci se na opakovaných výmolech rozhoupat. Stoupu ale drží dobře.

P1170619.JPGP1170620.JPGP1170621.JPG
Osvědčený osmiventliový čtyřválec Renault 

Jízdním vlastnostem prodloužení rozvoru prospělo, stabilita v přímém směru je znamenitá a Logan MCV se s ním celkově chová klidněji. Nedotáčivost je samozřejmě o něco větší, ale v kombinaci s poměrně lehkým motorem nijak nadměrná není. Rejd je slušný, takže i parkování s tímto vozem v omezených prostorech je překvapivě pohodlné.

Řízení s konvenčním kapalinovým posilovačem je dostatečně přímé, řazení s dlouhou řadicí pákou sice připomíná příslovečné míchání těsta, ale po náležitém zácviku kvalty hledat nebudete. Brzdy s bubny 228 mm vzadu a ventilovanými kotouči s průměrem jen 259 mm vpředu nijak předimenzovány nejsou, ale i při plném vytížení se na ně můžete plně spolehnout. Dlužno dodat, že toto auto beztak k rychlé jízdě nijak nesvádí, brzdou provozu s ním ale určitě nebudete.

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud