98
Fotogalerie

Test ojetiny Citroën C6: prezidentský luxus pro každého

Kapitoly článku:


Na první pohled

Citroën C6 je skutečným excentrikem, jenž se ve své době vymykal nejen veškeré konkurenci, ale také vší tehdejší myslitelné konkurenci. A jsou to právě tato auta, jež u některých motoristů bodují svojí originalitou. Řada prvků je nepraktická, neužitečná a samoúčelná, přesto v nich lze sledovat snahu posunout evoluci automobilu zase o kousek dál. Je to křečovité a zdánlivě trochu zbytečné, ale na druhou stranu, kdo nic nedělá a drží se pouze osvědčených řešení, nic nepokazí…

P1180116.JPGP1180117.JPGP1180118.JPGP1180123.JPGP1180125.JPGP1180126.JPG
Typ C6 nepřipomíná svým vzhledem nic, nač jste z běžného provozu zvyklí, dokonce ani ostatní dobové
Citroëny; stěrače se kývají do stran

Zaoblené nízké přídi dominuje úzká maska chladiče definovaná párem chromovaných vodorovných linek se stylizovaným firemním znakem Citroënu uprostřed. Hlavní svítilny nesou společné projektory xenonových svítilen pro potkávací i dálková světla, jež se natáčí do zatáčky (něco podobného ale uměl už DS…). Ve spodní části nárazníku najdeme kromě blinkrů a kruhových mlhovek také samostatné svítilny denního svícení: C6 byl jedním z prvních evropských vozů s tímto prvkem, potřebná legislativa EU v době jeho vzniku byla teprve v přípravě. Citroën C6 působí skutečně originálním, ostře řezaným a hodnotným dojmem, jenž poněkud otupují prvky na způsob nepatřičně oblých zrcátek z Peugeotu 406 a dalších mainstreamových modelů PSA...

P1180140.JPGP1180141.JPGP1180142.JPGP1180143.JPGP1180144.JPGP1180145.JPG
Zádi dominuje výrazně klenuté okno, zadní svítilny lemují horní hrany blatníků

Stěrače mají panty na vnějších okrajích čelního skla, ovšem ten správný „úlet“ začíná až v oblasti zadních bočních dveří. Boky karoserie jsou podobně ploché a těžkopádné jako u C5, ovšem plynule sestupující křivka střechy prochází spolu s rozměrným trojúhelníkovým okénkem odlehčujícím sloupek D až k členitým zadním svítilnám tvořícím vlastně horní hranu blatníků. Právě zde lze nalézt tu nejtěsnější vazbu na legendární řady DS a CX, přičemž je třeba připomenout, že v tomto případě jde skutečně o klasický tříprostorový sedan!

P1180127.JPGP1180128.JPGP1180129.JPGP1180139.JPGP1180134.JPGP1180135.JPG
Kola měla standardně osmnáctipalcové ráfky

Naprostou „šíleností“ je pak důrazně trojrozměrně zaoblené zadní okno. Na něj navazuje jakoby mírně zapadlé víko kufru, po jehož otevření vám dojde, že originálnímu tvarování zadní části karoserie byl obětován zavazadlový prostor. 421 l jeho základního objemu působí v dané kategorii poněkud legračním dojmem, navíc celý prostor je velmi nízký a nákladový otvor omezený. Jak jistě tušíte, mnoho na tomto stavu nezlepší ani možnost sklápění opěráků zadních sedadel na sedáky…

Na palubě

Už otevření velkých dveří vám naznačí, že nenastupujete do jen tak nějakého auta. Stačí se podívat už třeba na vertikálně se pohybující kryty kapes. Že je to Citroën, to bohužel poznáte podle textury nepříliš přesvědčivě působících plastů na palubní desce a prahových obkladech. Ale čert to vem, toto auto je o něčem jiném. Jde o komfort, který nabízí přebytek místa vpředu i vzadu a ohromná, kvalitním velurem čalouněná sedadla, jež nabízí znamenitou kombinaci mezi měkkostí a tuhostí opory potřebné při cestách na dlouhé vzdálenosti.

P1180146.JPGP1180147.JPGP1180154.JPGP1180155.JPGP1180194.JPGP1180197.JPG
Dveře jsou rozměrné a mají bezrámová okna

Dveře s plastovými povrchovými panely mají překvapivě bezrámová okna a ty přední na vnitřních obkladech nesou tlačítka elektrického ovládání sedadel. Cestující vzadu mají k dispozici samostatnou regulaci ventilace, ale celkově to tam je koncipováno spíše jen pro dva cestující. Za příplatek 40 000 Kč se dodával paket Lounge se striktně dvoumístným uspořádáním s elektricky stavitelnými sedadly.

P1180148.JPGP1180149.JPGP1180150.JPGP1180167.JPGP1180151.JPGP1180153.JPG
Sedadla nabízí čtyřčlenné posádce opulentní pohodlí

Přímo před řidičem se ve velmi dobře stíněném místě nachází digitální multifunkční displej s grafickým znázorněním rychlosti, otáček, polohy voliče a nejdůležitějšími kontrolkami, vše ostatní včetně palubního počítače najdete v barevném monitoru uprostřed středové konzole. Jeho sklon lze elektricky regulovat proti zrcadlení, podobně jako head-up displej, jenž zobrazuje všechno důležité od rychlosti jízdy přes zásadní provozní údaje až po pokyny navigace.

P1180162.JPGP1180170.JPGP1180163.JPGP1180166.JPGP1180165.JPGP1180172.JPGP1180176.JPG
Informace pro řidiče jsou rozděleny do štěrbiny před volantem a barevného displeje ve středové konzole; těšit se můžete také na head-up displej

Příjemným překvapením je kompletní komunikace v češtině, tím méně příjemným pak přítomnost obligátních kulatých páček pod volantem s tradičně příliš měkkou aretací, díky níž se při rychlém vracení volantu blinkr nevypne, ale přepne se do opačné polohy. Středová konzole nese množství malých tlačítek v panelech audiosoustavy a klimatizace ve stylu C5; Bluetooth přítomno není, ale do útrob systému lze vložit kartu SIM, což umožní používat vestavěný telefon i tlačítko SOS.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud