98
Fotogalerie

Test ojetiny Citroën C6: prezidentský luxus pro každého

Kapitoly článku:


Pokud se nudíte…

Když našinec zatouží po reprezentativním sedanu vyšší střední třídy, padne volba zpravidla na některý z produktů „velké německé trojky“. Nicméně v současnosti se stále častěji objevuje nový jev. Roste počet zákazníků, kteří již za svůj život vyzkoušeli Mercedes, BMW i Audi a nyní uvažují o změně. Ve zmíněné kategorii se jim na poli ojetých vozů nabízí hned několik možností, jež se z různých důvodů masového zájmu nedočkaly, což jejich ceny tlačí do až neuvěřitelných hladin.

P1180119.JPGP1180122.JPGP1180142.JPG
C
itroën C6 zřetelně vybočuje z průměru, a to zdaleka nejen svým designem...

Kromě zmíněného Renaultu Vel Satis zde jsou třeba impozantní Lancia Thesis, robustní Volvo S80 nebo technicky vytříbená Honda Legend. Opomenout ale v tomto ohledu rozhodně nelze Citroën C6, jenž při pravidelné údržbě podvozku nabízí fenomenální plynokapalinové pérování. Bojíte se jeho spolehlivosti? Zbytečně. Na tento systém se automobilka Citroën za půl století jeho vývoje a výroby stala největším odborníkem na světě a už od dob Xantií s trochou nadsázky platí, že na Citroënu se vám „vysype“ cokoli, ale Hydracitve auto přežije…

Jako nových se vozů Citroën C6 u nás prodalo minimum, přesto je dnes nabídka ojetých vozů překvapivě bohatá. Většina z nabízených aut se k nám totiž dostala ze zahraničí jako ojetá. Ceny aut z roku 2007 se pohybují okolo 200 000 Kč, tedy v podobné relaci jako třeba u Hondy Legend nebo Volva S80, Jaguar S-Type z podobného roku výroby je o něco dražší, zatímco Lancia Thesis naopak levnější.

Dlouhé čekání

Automobilka Citroën patřila na sklonku minulého tisíciletí k těm, jež v úzkostlivé snaze dosahovat co nejvyšších prodejních počtů (hlavně se tedy ničím neznelíbit!) zapadla do bezpohlavní šedi průměrné konfekce. Oproti avantgardním (a zdařilým!) typům CX, GS nebo XM se snažila „zaujmout“ unylými řadami ZX či Xantia s mechanikou z koncernových Peugeotů.

To se ale mělo záhy změnit. Počátek 21. století Citroën přivítal ofenzívou škály progresivně stylizovaných modelů Picasso, C3 Pluriel nebo C4. Dějiny revoluce se však u Citroënu začaly psát již na ženevském autosalonu v roce 1999, kde svoji premiéru slavila odvážně střižená koncepční studie Citroën C6 Lignage. Vypadalo to na předzvěst očekávaného nástupce tehdy ještě vyráběné řady XM, vše ale nakonec dopadlo jinak.

x DS.jpgx CX.jpgx XM.jpg
Model C6 chtěl navázat na odkaz slavných typů DS, CX a XM

Přednost v zavádění do sériové výroby totiž z pochopitelných důvodů dostaly menší citroëny, takže produkce modelu Citroën C6 byla zahájena až v roce 2005, mimochodem v roce 50. výročí představení legendárního typu Citroën DS. Na našem trhu se sedan C6 objevil s dvojicí motorů a trojicí výbavových stupňů. Nejlevnější provedení C6 3,0 V6 u nás tehdy stálo 1,25 mil. Kč, nejdražší C6 2,7 V6 HDI Exclusive pak 1,63 mil. Kč. Střední výbava nesla příznačné označení Lignage…

Nabídka verzí

Základem modelu Citroën C6 se stala koncernová platforma PSA 3 v podobě plošiny Citroenu C5 s rozvorem náprav prodlouženým z 2 750 až na 2 900 mm. Model C6 exceloval v nárazových testech Euro NCAP, v nichž se stal vůbec prvním vozem s čtyřhvězdičkovou ochranou chodců zajištěnou mimo jiné aktivní kapotou. Ochrana cestujících se opírala o standardní zástavbu devíti airbagů včetně bočních vzadu (v krytech podběhů kol) a kolenního před řidičem, na výsledných pět hvězdiček C6 dosáhl zcela suverénně a bez ztráty kytičky.

Už nejlevnější C6 měla kromě všech airbagů a adaptivního plynokapalinového pérování také natáčecí bi-xenonové světlomety, elektrickou parkovací brzdu, automatická světla i stěrače nebo detekci tlaku v pneumatikách. Stupeň Lignage přidával třeba osmnáctipalcové ráfky, předozadní parkovací asistent, head-up displej, stmívání všech zrcátek či elektricky stavitelná přední sedadla a špičkový Exclusive vynikal zejména koženým čalouněním, vyhříváním všech sedadel nebo hlídáním jízdního pruhu AFIL.

Motory byly zprvu pouze dva. Stěžejním byl vznětový šestiválec DT17, tedy 2,7 HDi/150 kW s dvojicí turbodmychadel vyvinutý koncernem PSA ve spolupráci s Fordem, jenž se na něm podílel s úmyslem jeho zástavby do vozů značky Jaguar a Land Rover. Spíše do počtu zde byl obstarožní zážehový šestiválec 3,0 V6 (ES9A), s nímž byl Citroën C6 na zrychlení z 0 na 100 km/h o 0,5 s pomalejší a v průměrné spotřebě o 2,5 l/100 km žíznivější než diesel.

P1180130.JPGP1180131.JPGP1180132.JPG
Vznětový šestiválec 2,7 HDi s dvojicí turbodmychadel byl v době premiéry modelu C6 nejvýkonnějším motorem nabídky

Převodovky byly zprvu výhradně šestistupňové samočinné s kapalinovým měničem (u 2,7 HDi a 3,0 V6 měly dokonce shodné odstupňování a lišily se pouze celkovým převodem!), manuálně řazenou skříň přinesl teprve levnější čtyřválec 2,2 HDi/125 kW na sklonku roku 2006. Na jaře roku 2009 byl z nabídky bez náhrady vypuštěn zážehový šestiválec a v červnu téhož roku byl vznětový 2,7 HDi nahrazen jednotkou 3,0 HDi/177 kW. Prodejně nejúspěšnějšími byly pro Citroën C6 roky 2006 a 2007, s průběžně klesajícím odbytem byly také ořezávány nabízené varianty.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud