Test ojetiny: Citroën C5 2,0 HDi Break - přebytek místa a zdánlivého luxusu

Svého času byl drahý. Dnes jej koupíte za pakatel a za své peníze získáte vynikající kombinaci špičkového komfortu a prostoru. Takový je Citroën C5 Break.
Seznam kapitol
  1. Nové zaměření, Bezpečnost a spolehlivost, Nač si dávat pozor a Hydractive bez potíží
  2. Zkoušený vůz, Porovnání s konkurencí, Facelift částečně pomohl
  3. Omlazení také uvnitř, Zavazadelník využívá možností…, Rozporuplný motor, Na silnici
  4. A vystupujeme, Očima odborníka, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Nové zaměření

Světu se pětidveřový liftback Citroën C5, jenž sice oficiálně nahrazoval typ Xantia, ale velikostí má blíže spíše k většímu XM, představil na pařížském autosalonu v roce 2000 a ihned zaujal svým designem, který se rozhodně nelíbí každému. Působí svérázně a nezaměnitelně, ale též poněkud těžkopádně a opuchle.

Test ojetého Citroënu C5: trochu jiné auto

Test ojetého Citroënu C5: trochu jiné auto

Zákazníky hledající ještě větší interiér pak oslovilo kombi Citroën C5 s tradičním označením Break, jež slavilo svoji premiéru již o rok později na autosalonu v Ženevě. S výchozím liftbackem sdílí kombík veškeré mechanické skupiny i celou přední část karoserie až po sloupek B.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Značka Citroën používá plynokapalinové pérování již přes 60 let. Citroën DS, Xantia a C5

V roce 2004 následoval facelift a o čtyři roky později byla první „cé-pětka“ nahrazena Citroënem C5 zcela nové generace, což je ale již zcela jiná pohádka. První generaci v původním, předfaceliftovaném provedení jsme vám představili liftbackem Citroën C5 1,8i SX a v modernizované verzi pak modelem Citroën C5 1,6 HDi se stejnou karoserií.

Test ojetiny: Citroën C5 1,6 HDI - levný luxus

Test ojetiny: Citroën C5 1,6 HDI - levný luxus

Právě v těchto dvou testech jsme se velmi podrobně věnovali všem hlediskům, jež jsou důležité pro zájemce o koupi ojetého vozu daného typu, včetně dlouhodobých zkušeností, spolehlivosti, bezpečnosti nebo vyhlášeného plynokapalinového pérování.

Abychom se nyní neopakovali, odkazujeme zájemce o tyto aspekty právě na zmíněné dva testy a soustředit se budeme na specifika praktické kombiverze Break, jež se na Autorevue.cz shodou okolností objevuje vůbec poprvé.  

Bezpečnost a spolehlivost

Model Citroën C5 lze z hlediska pasivní bezpečnosti hodnotit velmi dobře. Nárazovými testy EuroNCAP prošel liftback Citroën C5 hned dvakrát, poprvé v roce 2001 a podruhé o tři roky později, tedy krátce po faceliftu. Při prvním testu se při bočním nárazu na voze otevřely řidičovy dveře a komisaři značce umožnili test po úpravách opakovat, tentokrát již s úspěchem. Obě vývojové verze první generace však prokázaly mimořádně odolnou strukturu skeletu, jenž se nezdeformoval ani v oblasti nohou, ani na sloupku A.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Citroën C5 dopadl v nárazových testech EuroNCAP dobře v roce 2001 i 2004

Faceliftované provedení, jež prošlo také tímto naším testem, dopadlo ještě lépe, především díky dvoustupňovým čelním airbagům. Zisku plného počtu bodů za boční náraz zabránilo opět pootevření dveří, tentokrát těch zadních. Citroën C5 patří, podobně jako jeho předchůdce Xantia, k velmi spolehlivým modelům, přesto i v jeho případě najdeme jistá úskalí, na která je třeba se při nákupu ojetiny zaměřit.

Nač si dávat pozor a Hydractive bez potíží

Základní zážehová „osmnáctistovka“ je poněkud slabá a v nižších otáčkách nevýrazná, zároveň často trpí zvýšenou spotřebou oleje, zatímco „dvoulitr“ vyniká vyšší hlučností a nepravidelným volnoběhem. Pokud tedy vyloženě toužíte po „benzínu“, lze doporučit robustní, kultivovaný a spolehlivý šestiválec 3,0 V6 24V, v kombinovaném provozu se však připravte na spotřebu okolo 11 l/100 km, ale také na stávkující cívky (ty dnes ale stojí zhruba 1 000 Kč).

Řada specifických dílů včetně částí výfuků je však dosti drahá, totéž platí také o automatické převodovce ZF, s níž bývají většinou tyto motory kombinovány. Ač to příliš ve zvyku nemáme, zájemci o Citroën C5 tentokrát doporučíme spíše vznětové motory common-rail (s nimiž má koncern PSA bohaté zkušenosti), zvláště pak kompaktní 1,6 HDI (po faceliftu nahradil dvoulitr HDi se stejným výkonem) v kombinaci se standardním podvozkem Hydractive III (nikoli Sport). I přes svůj zdánlivě směšný objem nabízí vozu dostatečnou dynamiku, tichý chod, nízkou spotřebu i velmi slušnou spolehlivost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Citroën C5 si co do spolehlivosti se svými konkurenty v ničem nezadají, přičemž ani plynokapalinové pérování není nijak problematickou záležitostí
 

S turbínami potíže na rozdíl od konkurence problémy nebývají, zlobit ale mohou obvyklá past na motoristy v podobě dvouhmotového setrvačníku nebo solenoidových vstřikovačů, nicméně právě tyto vstřikovače Bosch lze již nyní poměrně levně repasovat. Více potíží se týká větších „dvoulitrů“ HDi, kde setrvačník „odchází“ ještě častěji.

A plynokapalinové pérování? Obrazně řečeno zpravidla (podobně jako u Xantie) přežije celý vůz. Jindřich Topol, regionální manažer AAA Auto, k tomu uvádí: „Jedná se o léty prověřené a dostatečně spolehlivé řešení. Nakonec i sám výrobce poskytoval na systém odpružení záruku 5 let nebo 200 tis. Km. Obvykle jedinou věcí, která se řeší, je výměna pružicích jednotek („koulí“) po ujetí zhruba 200tis.km. Opotřebení se projevuje výrazným ztvrdnutím podvozku a výměna koulí na celém autě v praxi nevyjde o moc dráž než v případě konvenčních tlumičů.“

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nové zaměření, Bezpečnost a spolehlivost, Nač si dávat pozor a Hydractive bez potíží
  2. Zkoušený vůz, Porovnání s konkurencí, Facelift částečně pomohl
  3. Omlazení také uvnitř, Zavazadelník využívá možností…, Rozporuplný motor, Na silnici
  4. A vystupujeme, Očima odborníka, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků