Kapitoly článku:
Na technické prohlídce
Ani tentokrát jsme nevynechali možnost využít servisního zázemí Integrované střední školy automobilní Brno, ovšem výjimečně pouze v omezeném režimu. Ten odpovídal nejen termínu testování těsně předcházejícímu vánočním svátkům, ale také porouchaným válcům pro měření brzd, házivosti, tlumičů a dalších parametrů, jež jinak obvykle zkoušíme.
Po mechanické stránce byl zkoušený vůz v pořádku
Pohled pod vůz odhalil osvědčená konstrukční řešení včetně jednoduché zadní nápravy s vlečenými rameny, ovšem Cruze stojí na nově vyvinuté podlahové plošině, jež později posloužila řadě dalších modelů GM včetně MPV Chevrolet Orlando. S ohledem na třídu a cenu vozu příjemně překvapily adekvátní protikorozní ochrana nebo vedení rozvodů brzdové kapaliny plastem.
Neobjevili jsme stopy nadměrného opotřebení ani dopravní nehody
Prohlídka vozu ukázala, že prvky závěsů kol nemají výraznější vůle a brzdy jsou v dobrém stavu. Pohonné ústrojí nejevilo známky úniků provozních kapalin. Neobjevili jsme žádné stopy dopravní nehody, žádný z karosářských dílů dosud nebyl dodatečně lakován. V souvislosti s přiloženou servisní knížkou jsme zkrátka neměli důvod pochybovat o deklarovaném stavu vozu. Příznivou zprávou je rozměr pneumatik 205/60 R16, což na originálních ráfcích odpovídá obyčejné konfekci Octavia/Passat.
Hmatatelný pokrok
Na první pohled na sedanu Cruze zaujme sebevědomý, robustní vzhled s masivní maskou chladiče, jež sice postrádá rám, ale horizontálně ji protíná široká příčka nesoucí rozměrný emblém Chevroletu. Sdružené světlomety s dvouvláknovými žárovkami a blinkry jsou protaženy výrazně do stran, podobně jsou řešeny také světlomety zadní. Sedan Cruze působí překvapivě uceleným a vyváženým dojmem.
Kvalitou použitých materiálů Cruze vysloveně nenadchne, prostory pro odkládání drobností však ano
Chevrolet Cruze dal zkrátka vale (Evropanovi) nic neříkajícímu designu: toto je skutečně auto, toto je skutečná alternativa. Výrazný pokrok je patrný už při otevření dveří a usednutí do sedadel nabízejících adekvátní oporu. Použité čalounické a obkladové materiály sice svojí kvalitou na standardy evropské nižší střední třídy úplně nestačí, ovšem třeba palubní deska je navržena velmi chytře: namísto očekávaných nekonečných ploch levných plastů značnou část jejího povrchu zabírají na omak i pohled příjemné textilní obklady prostupující až do obkladů dveří.
Na danou kategorii je na sedadlech místa dostatek
Přední sedadla nabízí řidiči a jeho spolujezdci přiměřenou boční oporu a dostatečně tuhé materiály; na matadory to nestačí, ale proti zvyklostem ze starších Daewoo jsou to pověstné nebe a dudy. Na zadních sedadlech sice není místa pro hlavy žádný přebytek, ovšem v relativním komfortu se tam tři dospělí cestující svezou.
Za volantem
Řidič má k dispozici širokou škálu odkládacích prostor různých velikostí a rozměrů, zmiňme třeba schránku v horní části středové konzole. Potěší středová loketní opěrka, je ale příliš krátká a její posuv není po letech provozu již prakticky aretován, takže jejích předností příliš nevyužijete. Ve všech dveřích Chevroletu Cruze jsou kapsy.
Pracoviště řidiče je řešeno účelně, potěší čalounění velké části plochy palubní desky
Ovládací prvky jsou rozvrženy účelně a odpovídají zvyklostem dobových Opelů. To platí i pro páčky pod volantem, jež ale naštěstí nejsou „namačkávací“, takže pokyn ke spuštění blinkrů nebo stěračů zůstane následován vychýlenou páčkou. Na pravé příčce volantu nechybí dálkové ovládání audiosoustavy, zkoušený vůz byl navíc dodatečně vybaven Bluetooth hands-free systémem Parrot.
Většina ovládacích prvků z pochopitelných důvodů připomíná Opely
Držák telefonu na středovou konzoli musel instaloval diletant: při řazení lichých rychlostních stupňů do něj ruka naráží, takže by v našem případě šlo jistě o prvek, který by z okna vyletěl velmi rychle. Středová konzole je v duchu dobových tradic GM obsypána spoustou jednoúčelových tlačítek, ale na rozdíl od takové Astry se v nich lze celkem snadno orientovat.
Elegantní a bohatě vybavený přístrojový štít
Přístrojový štít s příjemně bleděmodrým podsvícením nese displej palubního počítače, v němž lze konfigurovat některé uživatelské prvky. Směrem vzhůru rozšiřující se středová konzole omezuje řidičovo pravé koleno, jež navíc prakticky bez jeho vědomí pootáčí ovladačem regulace teploty manuální klimatizace. Pokud máte zájem o detailní popis ovládacího rozhraní Chevroletu Cruze, odkážeme vás na některý z výše připomenutých testů nových aut daného typu.