Kapitoly článku:
Diesel jasnou volbou
Součástí ofenzívy značky Chevrolet, jakožto pohrobka jihokorejských provozů Daewoo, se stal také nový vznětový čtyřválec s objemem 2,0 l připravený v verzích TCDi 121 koní (89 kW) hlavně pro Lacetti a VCDi 150 koní (110 kW) nejen pro Captivu, ale také třeba pro již dříve testovaný model Chevrolet Epica. Ačkoli byl vyvinut v rámci jihokorejského střediska GM DAT, vychází z původní konstrukce specializované italské společnosti VM Motori. Ta se na vzniku jednotky TCDi/VCDi (liší se hlavně typem turbodmychadla) také přímo podílela, takže nebyla nouze o méně obvyklá konstrukční řešení (třeba samostatné hlavy válců jsou ale již minulostí). Výroba těchto motorů probíhá v jihokorejské továrně Gunsan modifikované k tomuto účelu investicí v přepočtu 320 milionů eur.
Litinový blok s tloušťkou stěn 4 mm je završen hliníkovou hlavou a při jeho konstrukci byl kladen důraz především na jednoduchost samotné stavby, kultivovaný chod a plynulý přísun točivého momentu. Rozvody jsou čtyřventilové, ovšem pouze s jediným vačkovým hřídelem v hlavě, který je spolu s čerpadly chladicí a vstřikovací soustavy Bosch poháněn ozubeným řemenem (konstruktéři měli prý strach z hluku běžněji užívaného řetězu). Ke klidnému chodu má přispět zástavba dvojice ozubenými koly poháněných vyvažovacích hřídelů ve spodní části klikové skříně, redukci emisí zajišťují konvenční oxidační katalyzátor, recirkulace výfukových plynů a údajně bezúdržbový filtr pevných částic.
Zkoušený vůz
K tomuto testu jsme vybrali Chevrolet Captivu v jeho u nás nejfrekventovanějším provedení, tedy s motorem 2,0 VCDi, pohonem všech kol, manuální převodovkou a sedmimístným uspořádáním. Vyroben byl v roce 2006 a na jeho tachometru stál celkový nájezd zhruba 68 000 km, jenž byl zhruba potvrzen také v servisní knížce (jako nový byl prodán v České republice, což dohledání skutečné historie v kombinaci se záznamy v servisní knížce značně usnadňuje). Šlo o vůz v „zánovním“ stavu, čemuž odpovídalo také opotřebení všech komponent i interiéru, jenž vykazoval jisté opotřebení snad pouze v prostoru nohou spolujezdce, kde možná svého času cestovalo nějaké domácí zvířátko.
Žádných horentních investic do brzd nebo výfuku se nový majitel rozhodně obávat nemusí, ani dvouhmotový setrvačník se spojkou nevykazovaly žádné známky naznačující blížící se konec životnosti. Také zimní obutí s dostatečným vzorkem ještě nějakou dobu vydrží. Neobjevili jsme ani žádné stopy po výraznějším konfliktu vozu s jiným účastníkem dopravního provozu nebo pevnou překážkou, ani podvozek nenesl stopy žádného řádění v terénu.
Vůz: | Chevrolet Captiva LT VCDi |
Cena: | 390 000 Kč |
Rok výroby: | 2006 |
Stav tachometru: | 68 000 km |
Další záznamy: | Koupeno nové v ČR, 2. majitel |
Servisní knížka: | Ano |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 6x |
El. řízení podvozku: | ABS, HBA, ESP, DCS, ARP |
Centrální zamykání: | Ano na DO |
El. ovládání oken: | Ano, 4x |
El. ovládání zrcátek: | Ano, vč. vyhřívání a přiklápění |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano, man. |
Stavitelný volant: | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná a polohovatelná opěradla |
Tempomat: | Ne |
Klimatizace: | Ano, aut., |
Autorádio: | Ano, orig., s přehrávačem CD |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano, orig. |
Palubní počítač: | Ano |
Na první pohled
Příď Chevroletu Captivy první generace nese výraznou dvoudílnou masku chladiče s robustním křížem Chevroletu na jejím středu (z nepochopitelných důvodů do něj v případě „našeho“ vozu zatékalo). Kapota nese výrazné prolisy, nicméně zbytek auta působí spíše decentně a nevyhraněně. Nechce zkrátka nikoho odradit, ale s tímto přístupem asi také málokoho vyloženě nadchne. Sdružené svítilny po stranách masky nesou samostatné jednotky potkávacích projektorových světel s konvenčními žárovkami a pomocné paraboly světel dálkových.
Zpětná zrcátka jsou výrazným, nikoli však vyloženě rušivým prvkem, naštěstí je lze elektricky přiklápět ke karosérii. K dojmu celkové robustnosti karoserie přispívají plastové obklady prahů, výřezů blatníků a spodní části nárazníků a bočních dveří. Profil poněkud odlehčuje prolis ve výši dveřních klik, který směrem vzad mírně stoupá stejně jako spodní linie bočního zasklení.
Na rozdíl od přední části vozu jsou zadní sdružené svítilny Chevroletu Captiva orientovány s ohledem na rozšíření vstupního otvoru do zavazadlového prostoru spíše vertikálně a jejich horní hrany citelně vybíhají do zadních blatníků. Dojem jakési „mužnosti“ při pohledu zezadu podporuje dvojice výfuků, jsou však dosti úzké a jde jen o efektní zakončení výfukové soustavy, jež se dvojí až za rozvodovkou zadní nápravy.