Výroba trvala čtyři roky, ale už v roce 2022 jej doplnila Z4, coby pokračovatel úspěšné Z3.

Výroba trvala čtyři roky, ale už v roce 2022 jej doplnila Z4, coby pokračovatel úspěšné Z3.

73
Fotogalerie

Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

Kapitoly článku:


Historie roadsterů řady Z, využívajících techniku BMW řady 3, sahá do konce osmdesátých let. Tehdy mnichovská automobilka poprvé ukázala zvláštní Z1 s plastovou karoserií a unikátními zasunovacími dveřmi. Skutečným prodejním úspěchem však byl až model Z3, vyráběný v letech 1995 až 2002. Jeho kvality ve filmu GoldenEye prověřil i agent jejího veličenstva James Bond. Ten se svezl i v dalším luxusním zetku - z řady vybočujícím, unikátním a nadmíru elegantním osmiválcovém Z8.

Ale zpět k rozšířenějším bavorákům - konkrétně modelu Z4, v kódové řeči mnichovské automobilky označovanému jako E85.

DSCF5666.jpgDSCF5675.jpgDSCF5678.jpg
Designem BMW Z4 zaujme i po letech. Věřili byste, že návrh je téměř dvacet let starý? Více fotek naleznete v galerii na konci článku.

Z dnešního pohledu se zdá až neuvěřitelné, že design z pera Dána Anderse Warminga pochází z roku 1998. Vůz se však za značného rozruchu, způsobeného dosti odvážným vzhledem, dostal k zákazníkům až v roce 2002.

Auto vyráběné továrnou Greer v Jižní Karolíně dostalo v rámci faceliftu pro modelový rok 2006 i provedení kupé, označované E86. Kromě designových úprav se také obměnila paleta motorů. Dorazilo i ostré provedení M s motorem z BMW M3 E46 a hydraulickým posilovačem řízení.

Výroba skončila v roce 2008, kdy automobilka představila další generaci s pevnou skládací střechou. Řady E85/86 se celkem vyrobilo téměř 200 tisíc kusů. Ve více než 90 procentech případů šlo o kabriolety.

Na českém trhu je nyní na prodej kolem dvaceti vozů. Ceny se pohybují asi od dvou do čtyř set tisíc korun.

Co je klíčové?

  • Motory nesmí na volnoběh kolísat ani ťukat - může to značit závadu časování
  • Auto je krásně ovladatelné - daní je nižší životnost předních ramen
  • Zaměřte se na chlazení - starší motory mají tendenci se přehřívat
  • Berte šestiválce, čtyřválce nejsou výrazně úspornější, zato mají méně charakteru

Nelze šlápnout vedle

Z pohledu motorů BMW zákazníkům výběr ojetiny nijak nekomplikuje. Zpočátku se auto nabízelo s dvojicí řadových šestiválců řady M54 (2,5 a 3,0 litru). V kombinaci s relativně nízkými nájezdy, které „zet-čtyřky“ mají, přitom jde asi o nejlepší jednotky pro dlouhodobě spokojený život víkendového vozu.

Motorům nechybí vytříbený charakter, jsou velmi živé, ale zároveň překvapivě úsporné. I z pohledu mechanické odolnosti vykazují nadprůměrné výsledky.

DSCF5783.jpgDSCF5785.jpgDSCF5744.jpg
Řadové šestiválce jsou spolehlivé. Jen hodně ojeté kusy mohou mít problémy s variabilním časováním ventilů a spotřebou oleje.

Málokterá Z4 najede tolik, aby se u ní zaklepáním nebo kulhavým volnoběhem přihlásil o repasi systém variabilního časování ventilů Vanos. Ostatní problémy jsou běžně známé a za přijatelné ceny opravitelné, stejně jako u příbuzné řady 3 E46. Častější jsou zejména odcházející zapalovací cívky a úniky maziva. Po čase je vhodné vyměnit separátor olejové mlhy (od 1000 Kč), olej pravidelně prosakuje také pod víkem ventilů a domečkem olejového filtru. Vše jsou ale dobře známé a snadno a levně řešitelné záležitosti.

Odborníci také doporučují zaměřit se na stav chlazení - chladič, hadice i vodní pumpu. Pokud ta prosakuje, jde o problém řešitelný pouze s vyjmutým motorem.

Novější generace pohonných jednotek N52, která přišla v roce 2006, obecně bývá považovaná za výrazně méně spolehlivou. V BMW Z4 však ještě využívá nepřímého vstřikování. Motory proto na rozdíl od pozdějších aplikací netrpí na nadměrné zanášení karbonem.

Při delší odstávce těmto motorům obvykle déle trvá, než natlakují hydraulická zdvihátka ventilů. Pokud zní motor po startu podezřele, ještě se nemusí jednat o nic tragického.

Doporučujeme zaměřit se na servisní historii konkrétního vozu. BMW totiž doporučovalo až třicetitisícový servisní interval, který motorům nesvědčí.

Většina aut má manuální převodovku, u které občas zlobí dvouhmotový setrvačník. Jeho výměna včetně spojky vyjde i na třicet tisíc. Obezřetnost doporučujeme také u aut s automatem - náplň je zde označována jako doživotní. Odborníci ale doporučují pravidelnou výměnu po šedesáti tisících kilometrů. Z pohledu nákladů na údržbu je speciální kapitolou sekvenční převodovka SMG nabízená u ostré varianty M - na tu však prakticky nenarazíte.

Podvozek není věčný

Přední náprava Z4 se shoduje s trojkou řady E46. To sice znamená, že využívá lehká litá ramena, životnost je ale spíše průměrná. Zadní silentblok je měnitelný samostatně a pořídíte jej i v druhovýrobě asi od dvou a půl tisíce. Komplet i s ramenem vyjde v kvalitní náhradě asi na dvojnásobek.

DSCF5794.jpgDSCF5795.jpgDSCF5740.jpg
Spodní čep nelze měnit samostatně. Se zadní víceprvkovou nápravou problémy nebývají.

Především do roku 2005 trápily Z4 také výpadky elektrického posilovače.

Jinak je BMW Z4 nadmíru spolehlivé. Z pravidelně se opakujících potíží musíme zmínit jen problémy motoru stahování střechy. Opravnou sadu ale na internetu pořídíte od pěti tisíc a práce není extra náročná. U starších kusů počítejte i s vysvícenými xenony. Častěji také stávkuje navigace MK4.

Jak jezdí BMW Z4 se základním motorem 2,5i se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Vynikající motory
Celková spolehlivost
Nadprůměrné jízdní zážitky
Menší nájezdy
Starosti
Celkově nižší komfort
Nabídka zachovalých vozů
Malý interiér
Nižší životnost přední nápravy
8  /10

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud