BMW řady 1 je bytelně postavené auto. I nejstarším vozům se zatím vyhýbá koroze karoserie. Ani podvozek zatím většinou není výrazněji napaden.

BMW řady 1 je bytelně postavené auto. I nejstarším vozům se zatím vyhýbá koroze karoserie. Ani podvozek zatím většinou není výrazněji napaden.

Zásadním problémem může být zatékání do vozu. Zkontrolujte především prostor pod zadními sedačkami a kufrem, kde je umístěna jedna z řídicích jednotek.

Zásadním problémem může být zatékání do vozu. Zkontrolujte především prostor pod zadními sedačkami a kufrem, kde je umístěna jedna z řídicích jednotek.

Pokud se do vozu dostane voda, může způsobit rozličné problémy v elektroinstalaci. Zejména se jedná o selhání přístrojové desky, poruchy multimediálního systému, ale i závady klimatizace.

Pokud se do vozu dostane voda, může způsobit rozličné problémy v elektroinstalaci. Zejména se jedná o selhání přístrojové desky, poruchy multimediálního systému, ale i závady klimatizace.

Autům také občas zlobí posilovače řízení a modul zámku volantu. Startuje se tlačítkem po zasunutí speciálního klíčku.

Autům také občas zlobí posilovače řízení a modul zámku volantu. Startuje se tlačítkem po zasunutí speciálního klíčku.

Pravidelně se vyskytující závadou jsou též selhávající čerpadla ABS. Naštěstí už dnes naleznete nezávislé společnosti, které se opravám profesionálně věnují. Repasovaný díl pořídíte za ceny kolem šesti tisíc Kč. Majitelé se také stěžují na jízdní vlastnosti s dojezdovými pneumatikami typu runflat. Doporučujeme raději přezout na běžné obutí s měkčími bočnicemi a opatřit si alespoň sadu na lepení pneumatik.

Pravidelně se vyskytující závadou jsou též selhávající čerpadla ABS. Naštěstí už dnes naleznete nezávislé společnosti, které se opravám profesionálně věnují. Repasovaný díl pořídíte za ceny kolem šesti tisíc Kč. Majitelé se také stěžují na jízdní vlastnosti s dojezdovými pneumatikami typu runflat. Doporučujeme raději přezout na běžné obutí s měkčími bočnicemi a opatřit si alespoň sadu na lepení pneumatik.

Pro zájemce o zážehový motor BMW připravilo čtyř- i šestiválcové jednotky. Jednička první generace se však vyráběla v období, kdy automobilka zápasila s nejrůznějšími vrtochy jednotek řady N. Motory byly v průběhu výroby několikrát modifikovány, přesto se u nich dodnes můžete setkat s nataženými řetězovými rozvody, ale i problémy s jejich napínákem. Týká se to především šestnáctistovky vyráběné do roku 2007. Pravidelně se vyskytují také selhávající moduly cívek a dokonce odcházejí i vstřikovače. Z pohledu spolehlivosti budou nejlepší volbou později vyráběné dvoulitry a řadové šestiválce 125i a 130i.

Pro zájemce o zážehový motor BMW připravilo čtyř- i šestiválcové jednotky. Jednička první generace se však vyráběla v období, kdy automobilka zápasila s nejrůznějšími vrtochy jednotek řady N. Motory byly v průběhu výroby několikrát modifikovány, přesto se u nich dodnes můžete setkat s nataženými řetězovými rozvody, ale i problémy s jejich napínákem. Týká se to především šestnáctistovky vyráběné do roku 2007. Pravidelně se vyskytují také selhávající moduly cívek a dokonce odcházejí i vstřikovače. Z pohledu spolehlivosti budou nejlepší volbou později vyráběné dvoulitry a řadové šestiválce 125i a 130i.

Do roku 2007 montovalo BMW do jedničky starší vznětové jednotky řady M47, které obecně platí za mechanicky velmi odolné. S ohledem na dnešní stáří už však pravděpodobně budou vyžadovat určité výdaje. Na poměry commonrailových dieselů zde však díly pořídíte ještě relativně levně. Vstřikovač se dá repasovat asi za čtyři tisíce, jednoduchý EGR ventil většinou postačí vyčistit, nový případně vyjde asi na dva tisíce. Asi největším rizikem jsou selhávající swirl klapky v sání, které motor umí nasát. Nechte prověřit jejich stav, což doporučujeme spojit s dekarbonizací sání.

Do roku 2007 montovalo BMW do jedničky starší vznětové jednotky řady M47, které obecně platí za mechanicky velmi odolné. S ohledem na dnešní stáří už však pravděpodobně budou vyžadovat určité výdaje. Na poměry commonrailových dieselů zde však díly pořídíte ještě relativně levně. Vstřikovač se dá repasovat asi za čtyři tisíce, jednoduchý EGR ventil většinou postačí vyčistit, nový případně vyjde asi na dva tisíce. Asi největším rizikem jsou selhávající swirl klapky v sání, které motor umí nasát. Nechte prověřit jejich stav, což doporučujeme spojit s dekarbonizací sání.

Dvoulitrové diesely nabízené do BMW řady 1 po roce 2007 jsou všechny z řady N47. I zde selhávají vířivé klapky, z počátku výroby motorům dokonce praskaly bloky. Dále jednotku opět trápí rozvody. Naštěstí už existují specialisté, kteří je zvládnou vyměnit za ceny kolem třiceti tisíc korun. U některých kusů dokonce došlo k zadření vysokotlakého čerpadla. Oprava, která vyžaduje kompletní demontáž a vyčištění palivové soustavy snadno překročí zůstatkovou cenu vozu. Ceny ostatních náhradních dílů jsou ale na snesitelné úrovni. Dokonce i dvojité turbo vrcholné verze 123d pořídíte do třiceti tisíc korun.

Dvoulitrové diesely nabízené do BMW řady 1 po roce 2007 jsou všechny z řady N47. I zde selhávají vířivé klapky, z počátku výroby motorům dokonce praskaly bloky. Dále jednotku opět trápí rozvody. Naštěstí už existují specialisté, kteří je zvládnou vyměnit za ceny kolem třiceti tisíc korun. U některých kusů dokonce došlo k zadření vysokotlakého čerpadla. Oprava, která vyžaduje kompletní demontáž a vyčištění palivové soustavy snadno překročí zůstatkovou cenu vozu. Ceny ostatních náhradních dílů jsou ale na snesitelné úrovni. Dokonce i dvojité turbo vrcholné verze 123d pořídíte do třiceti tisíc korun.

Většina vozů na trhu je vybavena manuální převodovkou, od roku 2006 vždy šestistupňovou. Jedničkové BMW trpí na závady dvouhmotových setrvačníků, což se týká i benzinových verzí. Pokud auto při rozjezdu vibruje, může to znamenat právě tuto závadu. Výměna včetně spojkové sady vyjde asi na 35 tisíc korun. V nabídce byla i šestistupňová automatická převodovka od společnosti ZF. Sama o sobě není špatná, pro její dlouhodobou funkčnost jsou však bezpodmínečně nutné pravidelné výměny “doživotní” olejové náplně, nejpozději po 60 tisících km.

Většina vozů na trhu je vybavena manuální převodovkou, od roku 2006 vždy šestistupňovou. Jedničkové BMW trpí na závady dvouhmotových setrvačníků, což se týká i benzinových verzí. Pokud auto při rozjezdu vibruje, může to znamenat právě tuto závadu. Výměna včetně spojkové sady vyjde asi na 35 tisíc korun. V nabídce byla i šestistupňová automatická převodovka od společnosti ZF. Sama o sobě není špatná, pro její dlouhodobou funkčnost jsou však bezpodmínečně nutné pravidelné výměny “doživotní” olejové náplně, nejpozději po 60 tisících km.

Při prověrce vozu se zaměřte také na diferenciál. U BMW 1 jej častěji trápí hlučná ložiska, spíše výjimečně dokonce lupe. I s tímto problémem si dnes poradí nezávislí specialisté. Opravnou sadu pořídíte asi od sedmi tisíc korun.

Při prověrce vozu se zaměřte také na diferenciál. U BMW 1 jej častěji trápí hlučná ložiska, spíše výjimečně dokonce lupe. I s tímto problémem si dnes poradí nezávislí specialisté. Opravnou sadu pořídíte asi od sedmi tisíc korun.

Komplikovaný podvozek s hliníkovými díly vůz sdílí s větším BMW řady 3. Dobrou zprávou je, že je odolný, jednotlivé díly navíc koupíte i v druhovýrobě. Například kompletní opravná sada vyjde na deset tisíc.

Komplikovaný podvozek s hliníkovými díly vůz sdílí s větším BMW řady 3. Dobrou zprávou je, že je odolný, jednotlivé díly navíc koupíte i v druhovýrobě. Například kompletní opravná sada vyjde na deset tisíc.

Jak jezdí BMW 123d s vrcholným dieselem se dočtete v následující kapitole.

Jak jezdí BMW 123d s vrcholným dieselem se dočtete v následující kapitole.

Zásadním problémem může být zatékání do vozu. Zkontrolujte především prostor pod zadními sedačkami a kufrem, kde je umístěna jedna z řídicích jednotek.
Pokud se do vozu dostane voda, může způsobit rozličné problémy v elektroinstalaci. Zejména se jedná o selhání přístrojové desky, poruchy multimediálního systému, ale i závady klimatizace.
Autům také občas zlobí posilovače řízení a modul zámku volantu. Startuje se tlačítkem po zasunutí speciálního klíčku.
Pravidelně se vyskytující závadou jsou též selhávající čerpadla ABS. Naštěstí už dnes naleznete nezávislé společnosti, které se opravám profesionálně věnují. Repasovaný díl pořídíte za ceny kolem šesti tisíc Kč. Majitelé se také stěžují na jízdní vlastnosti s dojezdovými pneumatikami typu runflat. Doporučujeme raději přezout na běžné obutí s měkčími bočnicemi a opatřit si alespoň sadu na lepení pneumatik.
63
Fotogalerie

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Kapitoly článku:


Jedničkové BMW s usměvavou přední částí mělo po stránce designu vždy něco do sebe. Pravda, nebylo pro každého a někteří fanoušci značky, namlsaní strohou trojkou E46, mu nemohli odpustit určitou zženštilost. Ostatně odsud možná pramení i označení “baby BMW”.

Po pravdě řečeno, nic dětského jsme na testovaném vozu nenalezli. V AAA Auto jsme si zapůjčili kus z roku 2009, který doposud urazil necelých 190 tisíc kilometrů a vyjde na čtvrt milionu korun.

V interiéru vozu se nájezd prakticky neprojevil a ani ke kvalitě zpracování jsme neměli žádných připomínek. Po modernizaci šla výrazně nahoru a konečně odpovídala běžně milionové cenovce.

Dětské označení tak odkazuje především na kompaktní rozměry. Průměrně velkému řidiči nikde místo vysloveně chybět nebude, na druhou stranu však interiér není pro klaustrofobní povahy. A to především na zadních sedačkách. V tomto ohledu je na tom testované kupé o poznání hůře než rozšířenější pětidveřový model. Jenže ten zase nenabídne krásnou boční siluetu...

Kritizovat nejmenší BMW za to, že je malé by však byla hloupost. Žít se s ním dá bez potíží, sedačky jsou famózní a kompaktní rozměry jsou výhodou jinde.

DSCF6746.jpgDSCF6726.jpgDSCF6817.jpg
Vůz je kompaktní, vpředu má však posádka dostatek místa. Kufr kupé má 370 litrů.

Hádáte správně! BMW řady 1 jezdí jednoduše úžasně. Kombinace sofistikovaného podvozku, přesného řízení a rovnoměrného rozložení hmotnosti přináší kýžené ovoce. Jednička je hravá a přitom perfektně ovladatelná.

Svou roli na našem skvělém zážitku měl i vrcholný diesel 123d s dvojicí turchodmychadel a výkonu 204 koní. Hned po startu byl přiměřeně tichý a prakticky od volnoběhu měl dostatek sil. Radost nezkazí ani přesné řazení s krátkou řadicí pákou. U testovaného kusu už se však zarachochocením na volnoběh hlásil o výměnu dvouhmotový setrvačník.

Verdikt

BMW řady 1 nabízí bezkonkurenční jízdní vlastnosti, povedený vzhled, i neoddiskutovatelnou auru lepšího zboží. “Baby BMW” se ale bohužel nevyhnuly některé dětské nemoci, které značce přinesl přechod na novou konstrukční řadu motorů.

Dnes už je většina potíží řešitelná. Přesto ale případnému hledání věnujte dostatek času a zaměřte se výhradně na kvalitně servisovaná auta, která nechte prověřit u odborníků. Na trhu dobré jedničky jsou, i u nich ale pro jistotu počítejte s dalšími výdaji. Vydržovat si luxusní atletku jednoduše není zadarmo.

Kompletní fotogalerii z testu vozu naleznete zde:

DSCF6702.jpgDSCF6706.jpgDSCF6711.jpg

 

 
 
 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud