Test ojetiny BMW 5 E60: Jak funguje za dvacetinu původní ceny?

Kapitoly článku:


Je krásné, nebo otřesné? Tuto otázku si při pohledu na takzvanou “banglovskou” pětku pokládáme už čtrnáct let. Jak ale ukazují prodeje, zákazníkům se auto líbilo. Celkově se jej vyrobilo téměř 1,4 milionu kusů a prodejní čísla překonala předchůdce. Byť nástupce, který se vrátil ke konzervativnějšímu vzhledu, se prodával ještě lépe.

Ale zpět k designu — komu se auto nelíbí, asi si jej kupovat nebude a sáhne třeba po podstatně méně kontroverzní konkurenci od Audi nebo Mercedesu. Z dnešního pohledu mnohem méně pobouření vzbuzuje interiér. Byť zub času a cigareta kuřáka zanechala na testovaném kusu z AAA Auto svůj podíl, pořád má něco do sebe. Vždyť naše auto pocházelo z roku 2004 a doposud urazilo téměř 230 tisíc kilometrů. Prozrazovaly to jen některé lehce ohmatané díly a desetinová cena, proti té původní — auto se prodávalo za 190 tisíc.

DSCF2655.jpgDSCF2661.jpgDSCF2626.jpg
Interiér je kvalitně zpracovaný a sedačky přímo famózní. Přístrojovému štítu chybí ukazatel teploty motoru. Lze ji vyčíst ve skrytém menu palubního počítače.

Naopak nás zcela dostaly poctivě dimenzované a všemožně nastavitelné příplatkové kožené sedačky, nebo spíše křesla. I kvalita zpracovnání odpovídá prémiové třídě — přesto nás trochu zklamal povrzávající interiér. Naopak překvapil systém iDrive. Soudobá kritika jej doslova sepsula, dnešní optikou plně dotykových rozhraní je ale možnost ovládat funkce otočným ovladačem ještě docela snesitelná. Navíc nabízí i několik specialit. Líbila se nám například možnost nastavovat si nezávisle teplotu středního výdechu vzduchu, což BMW umí už léta, nebo rozdělovat intenzitu vyhřívání sedaček mezi sedák a opěradlo.

Do testu jsme vybrali provedení 530i — tedy verzi s řadovým šestiválcem o výkonu 170 kilowattů. Ještě jde o původní, spolehlivější motor M54. Jezdit s touto jednotkou je radost! Projevuje se vyrovnaným během, charakteristickým zvukem a automat jej zbytečně nevytáčí. I díky tomu se dá spotřeba při delších cestách udržet na překvapivě nízké úrovni. Tempomatovou sto čtyřicítkou jsme ujeli trasu Praha - Turnov za průměrných 7,9 litru. Běžné, spíše dynamické cestování, pak znamenalo stále slušný výsledek kolem 10,5 litru.

Trochu zklamaní jsme byli z dynamiky. Ano, auto se dá za sympatického zvukového doprovodu rozhýbat a pak ukáže i přednosti jistého podvozku. Zájemce o vysněné rychlé BMW se sportovními geny by ale 530i mohlo zklamat. V absolutních číslech je rychlé, dech ale nevyrazí. Není to přitom chyba testovaného kusu, v podobném duchu se nesou i dobové testy.

Naše auto bylo obuto do standardních pneumatik, což se pozitivně projevilo na komfortu. Bavorák není vysloveně plavný, nerovnosti ale zdolává se sympatickým nadhledem. A i u ojetého kusu, jehož podvozek už měl něco za sebou, působil při rychlé jízdě naprosto jistě. Škoda, že zážitky ředilo řízení s proměnným převodem. To sice pomůže třeba při parkování, kdy nemusíte ručkovat, při větší rychlosti je ale méně přesné, než standardní řešení.

BMW 5 řady E60 už má své roky. I dnes ale umí zaujmout. Navíc je to poslední pětka, kterou můžete pořídit se starší, ale odolnější technikou. Ano, ani její opravy nejsou právě nejlevnější. Jenže repase automatu za 65 tisíc i výměna vstřikovačů po deseti tisících za kus není v principu dražší, než u mnohem mladších a méně prémiových aut. Pokud se vám BMW E60 líbí a jste ochotni přijmout uvedená rizika, jděte do něj. Mechanika starých verzí je celkově odolná a hezkých kusů rychle ubývá. Jako u dalších podobných starých prémiovek je však nutné počítat s určitou pohnutou image. Jak ale ukazuje testovaný kus, zájemců je stále dost. Vždyť naše auto zmizelo z bazaru krátce poté, co jsme jej vrátili.

Technické údaje: BMW 530i

Rok
2004
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 979 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 89,6 mm
Stupeň komprese
10,2:1
Nejvyšší výkon
170 kW (231 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 900 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,9 s
Nejvyšší rychlost
245 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
520 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 495 kg • 2 055 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
14,2 • 7,5 • 9,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 890 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 560 mm • 1 580 mm
Rozměr pneumatik
225/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 840 × 1 845 × 1 470 mm

BMW řada 5

Po výstředním designovém experimentu u generace E60 se pětkové BMW vrátilo ke konzervativnímu vzhledu. Pořád se vyrábí se zadním pohonem, stále více zákazníků ale volí čtyřkolku xDrive.

Test BMW 520d xDrive Sedan • BMW řady 5 Touring​ • Elektromobil • Facelift • Historie BMW řady 5 •Test BMW 545e xDrive

Doporučujeme

Články odjinud