Test ojetiny: BMW 330d Touring

Před deseti lety skutečná špička, dnes zajímavá ojetina. Takové je mimořádně dynamické kombi BMW 330d Touring z roku 2002.
Seznam kapitol
  1. Dobrá doba…, Vznětový motor bez konkurence, Facelift v roce 2002
  2. Kombík diskutabilních vlastností, Srovnání s konkurencí, Zkoušený vůz
  3. Na první pohled, Stísněný interiér, Zavazadelník spíše „sportovní“
  4. Za volantem, Na silnici, Steptronic: automat nikoli bez výhrad
  5. A vystupujeme, Pohled z branže, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Dobrá doba…

Na počátku třetího tisíciletí neměla značka BMW mezi „sportovními cestovními vozy“ prakticky konkurenci. Všechny tehdejší řady bodovaly ve svých segmentech ve většině parametrů od jízdních vlastností a výkonů přes provozní náklady až po spolehlivost, nicméně se vesměs potýkaly třeba s omezeným prostorem pro posádku a zavazadla. Připomeňme, že třeba BMW 325tds (E36) svého času platilo za nejrychlejší sedan se vznětovým motorem. Vozy BMW řady 3 jsme v různých generacích a verzích zkoušeli již několikrát, proto vám doporučujeme nahlédnout do přehledu našich testů vozů BMW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW E21 1975 / BMW E30 1982

Teprve nedávno jsme mezi ojetinami zkoušeli BMW 320d Touring generace E46 z roku 2002 a tentokrát vám nabízíme vůz velmi podobný, stejného roku výroby a podobného nájezdu, ovšem opatřený lepší výbavou a špičkovým vznětovým třílitrem a automatickou převodovkou. Proto se v následujících řádcích soustředíme především na odlišnosti specifické pro tento model, zájemce o podrobný rozbor řady E46 včetně její historie, spolehlivosti a zkušeností z dlouhodobého provozu proto odkazujeme právě na výše zmíněný test.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW E36 1991 / BMW E46 1998

Vznětový motor bez konkurence

S „komůrkovým“ šestiválcem 2,5tds si u BMW vystačili poměrně dlouho, ale na sklonku devadesátých let již bylo jasné, že doba pokročila. Navíc strmě rostl zájem zákazníků o vznětové motory, které v roce 1999 zvolilo 21,4 % zákazníků BMW 3, 38 % nových majitelů BMW 5 a 26 % kupujících velké sedany BMW 7. Do společnosti výrobců dieselů s přímým vstřikováním vstoupilo BMW počátkem roku 1998 se čtyřválcovým modelem 320d, ale ještě na sklonku téhož roku se objevil první common-rail v podobě třílitrového řadového šestiválce, jenž se objevil v modelech 530d (včetně kombíku Touring) a 730d. S ročním zpožděním si našel cestu také pod kapotu základní řady BMW 3 (E46), která se přitom začala prodávat teprve v květnu roku 1998.

Zprvu se hovořilo o redukci výkonových parametrů, ty však nakonec zůstaly i pro „trojku“ zachovány a typ 330d vrátily na pozici nejrychlejšího naftového sedanu světa. Díky výkonu 184 koní (135 kW) při 4 000 ot./min. a točivému momentu 390 Nm v nezvykle širokém rozmezí od 1 750 do 3 200 ot./min. jel tento sedan až 227 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlil za 7,8 s, což byly parametry do té doby obvyklé prakticky jen u vyloženě sportovních automobilů. V praxi je BMW 330d (u nás ve své době prodávaný za 1,3 mil. Kč) velmi podobně rychlé jako zážehové provedení 328i, ovšem za citelně nižších nákladů na palivo. Výkony motorů 3,0d rostly ve vozech E46 až na 150 kW (viz. náš test sedanu BMW 330d z května roku 2004), přičemž třeba u větší „pětky“ (E39) dosáhly nakonec „jen“ 141 kW (viz. náš nedávný test kombíku BMW 530d Touring).

Facelift v roce 2002

Jelikož generace E46 dle vyznavačů značky oproti předchozí sérii E36 poněkud „vyměkla“, omlazení se dočkalo mírně tužšího pérování i stabilzace DSC ve všech verzích, dosud dodávané jen dražším variantám. Nejvýznamnější modernizací prošla příď vozu v obou karosářských provedeních. Na první pohled je poznáme podle vespod prolomených hlavních světlometů nebo nižších a širších „ledvinek“, v příplatkové nabídce přibyly třeba bi-xenonové světlomety nebo automatická světla a stěrače.

Vrcholné verze 325i a 330i mohly být vybaveny novou, automatizovanou převodovkou se sekvenčním řazením a elektrohydraulicky ovládanou spojkou (SMG). V rámci modernizace dostal vznětový „dvoulitr“ novou řídicí jednotku Bosch DDE 5.0, vyšší tlak v liště common-rail (až 1 600 barů) a rychlé žhavení. Točivý moment narostl o plných 50 Nm na 330 Nm, což o rovnou vteřinu zlepšilo zrychlení z klidu na 100 km/h a snížilo průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km. „Náš“ třílitr zatím pokračoval beze změn.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dobrá doba…, Vznětový motor bez konkurence, Facelift v roce 2002
  2. Kombík diskutabilních vlastností, Srovnání s konkurencí, Zkoušený vůz
  3. Na první pohled, Stísněný interiér, Zavazadelník spíše „sportovní“
  4. Za volantem, Na silnici, Steptronic: automat nikoli bez výhrad
  5. A vystupujeme, Pohled z branže, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků