Kapitoly článku:
Názor z branže
V dnešní době technologické unifikace a stále spotřebnější orientaci jednotlivých automobilek, které stále více upřednostňují design a marketing před technickou kvalitou a vyspělostí svých vozů, působí kompaktní hatchback s pohonem zadních kol jako zjevení. Hlavní devízou jedničkového BMW vždy byly a budou jízdní vlastnosti, což samo o sobě definuje cílovou skupinu kupujících. Ti příliš neřeší omezený prostor na zadních sedadlech nebo velikost kufru, avšak kritiku úrovně zpracování interiéru si odpustí jen málokdo.
Není to však jen problém základního modelu, podobná kritika se před lety snášela i na trojkovou řadu E90. Verze se základními motory mohou být lákavou volbou snad jen z hlediska jejich nižší míry opotřebení, zpravidla totiž nesváděly řidiče k vyloženě ostrému jízdnímu stylu. Základní šestnáctistovka však nemá příliš dobrou pověst a známé jsou zejména její problémy s rozvodovým řetězem.
Zejména zezačátku produkce u mnohých exemplářů kolísal volnoběh, motory zhášely nebo často padaly do nouzového režimu, výjimkou nebyly ani přeskočené rozvodové řetězy. Během záruční doby se tyto problémy postupně vychytávaly, a tak v dnešní době už snad koupě vyloženě problémového kusu nehrozí. I tak je ale opatrnost na místě. Lepší volbou z pohledu spolehlivosti i jízdního projevu jsou dvoulitrové verze 118i a 120i, vrcholný třílitr je volbou pro fajnšmekry a na trhu se moc nevyskytuje.
A když už, prodávající si za něj nechá pořádně zaplatit. I po letech však tato vrcholná verze platí za jeden z nejzábavnějších a nejcharismatičtějších hatchbacků na trhu. Dvoulitrové diesely jsou považovány za úsporné a spolehlivé, zajímavou (byť samozřejmě dražší) volbou je verze 123d, která v běžném provozu udrží krok se zmiňovaným šestiválcem, a to při zhruba poloviční spotřebě.
Spolehlivost modelu je hodnocena jako velmi dobrá, podvozek je odolný a ani po 150 tisících kilometrech obvykle nežádá zásadní investice, motory jsou s výjimkou 116i také považovány za povedené, i dvouhmotové setrvačníky u dieselů vydrží více než třeba u modelů koncernu VW. Bezmála 10 let staré BMW řady 1 lze dnes pořídit už za méně než 150 tisíc, ceny základních (většinou chudě vybavených) verzí tedy nejsou výrazně vyšší než u srovnatelně starých (avšak většinou lépe vybavených) á-trojek nebo golfů.
I přes stísněnost interiéru a jeho pocitově levné zpracování jde v rámci kompaktních vozů o zajímavou volbu, která ani po letech neztrácí nic ze své vynikající ovladatelnosti a prémiové image.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto
Technické údaje: BMW 116i
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 596 cm3
Vrtání • zdvih
72,0 mm • 84,0 mm
Nejvyšší výkon
85 kW (115 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
150 Nm při 4 300 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,8 s
Nejvyšší rychlost
200 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
330 l • 1 150 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 205 kg • 1 705 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,5 • 5,9 • 7,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 494 mm • 1 507 mm
Rozměr pneumatik
205/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 227 × 1 751 × 1 430 mm
Naměřené hodnoty
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 800 ot./min. | – | – |
3 | 2 400 ot./min. | 4 600 ot./min. | – |
4 | 1 800 ot./min. | 3 300 ot./min. | 5 000 ot./min. |
5 | 1 400 ot./min. | 2 700 ot./min. | 4 000 ot./min. |
6 | – | 2 300 ot./min. | 3 300 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 38 db |
50 km/h (4. st.) | 61 db |
130 km/h (5. st.) | 69 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 12,11 s |
2 | 11,87 s |
3 | 11,97 s |
Průměr | 11,983 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 7,22 s |
4. stupeň | 8,78 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 12,03 s |
5. stupeň | 15,16 s |