124
Fotogalerie

Test ojetiny BMW 116i: beránek v rouše vlčím

Kapitoly článku:


Za volantem

Ačkoli byla první jednička marketingovým oddělením BMW směřována do nižší střední třídy, třeba na zadních sedadlech je místa snad méně než ve Fabii a na dlouhé cestování to tam rozhodně není. Však také už v době premiéry u BMW připouštěli, že u tohoto auta počítají spíše s provozem ve dvou.

IMG_0900.JPGIMG_0911.JPGIMG_0912.JPGIMG_0910.JPGIMG_0913.JPGIMG_0921.JPGIMG_0914.JPG
Řidič má vše ve snadném dosahu

Jen slova chvály si zaslouží volant s malým průměrem a tlustým věncem, jehož svírání se může snadno stát návykovým. Nejde jen o jeho tvarování, ale také o sklon a průhled na přístrojový štít, tomu zkrátka nelze vytknout vůbec nic. Pouze pokud jste zvyklí sedět poněkud výše, zaznamenáte omezený rozsah jeho výškové stavitelnosti. Tlačítky na ramenech můžete ovládat audiosystém (tempomat chybí), zajímavým prvkem je tlačítko aktivující recirkulaci ventilační soustavy.

IMG_0920.JPGIMG_0922.JPGIMG_0918.JPGIMG_0924.JPGIMG_0925.JPGIMG_0926.JPG
Ovládací a kontrolní prvky i jejich rozmístění jsou povědomé z jiných vozů BMW své doby

Přístrojový štít působí snad až příliš jednoduchým dojmem. Jeho převážnou část zabírají snadno čitelné stupnice tachometru a otáčkoměru, v jehož spodní části najdeme analogový palivoměr. Teploměr chladicí kapaliny chybí (ani kontrolku neprohřátého motoru nehledejte), ve spodní části štítu je dvojice jednoduchých displejů palubního počítače a nastavení základních parametrů (měřicí jednotky, zámky, atp.).

Na silnici

Motor naskakoval po vsunutí transpondéru a stisku tlačítka hladce, ale za studena při rozjezdu prvních několik desítek vteřin vynechával a vzpouzel se (další otázkou ale je, jak na tom jsou třeba svíčky). To se naštěstí rychle spraví, ovšem chod motoru bychom přesto za vzor kultivovanosti určitě neoznačili. Poměrně slabé je také jeho odhlučnění, motor posádku svým hlukem obtěžuje tím spíš, že převody jsou velmi krátké a motor na šestku při 130 km/h točí plných 3 300 ot./min.

IMG_0853.JPGIMG_0854.JPGIMG_0856.JPG
Motor N45 je spíše zdrojem starostí než radosti...

I přes správně krátké převody je však dynamika BMW 116i velmi nevýrazná a i jen trochu svižná jízda vyžaduje točit motor přes 4 500 ot./min., přičemž každé předjíždění si musíte předem dobře promyslet. Řazení má sice poněkud delší dráhy, ale řadicí páka je na správném místě a jeho přesnosti nelze nic vytknout. Stejně jako celý podvozek, také brzdy jsou s ohledem na chabý projev motoru bohatě předimenzovány.

Motor podélně uložený za přední nápravou v kombinaci s pohonem zadních kol i akumulátorem uloženým vzadu přináší rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru blízkém 50:50, což je příslibem vynikajících jízdních vlastností. Hřebenové řízení zaručuje přesný kontakt s vozovkou i ve vyšších rychlostech, ovšem zarazila nás neochota řízení rovnat se do přímého směru.

IMG_0927.JPGIMG_0928.JPGIMG_0906.JPGIMG_0929.JPGIMG_0930.JPGIMG_0932.JPG
Zaznamenali jsme natržené čalounění na řidičově opěradle a stírající se povrchovou úpravu na ramenech volantu

Jednička s takto nevýrazným motorem nás ale přivedla k poznání, že takřka ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v kombinaci s důmyslnými závěsy kol oceníte nejen při jízdě na hraně fyzikálních zákonů, ale také v každodenním provozu. Auto prostě dělá vždy přesně to, co po něm chcete, i při klidné jízdě řidiči přináší takový dojem důvěry a kontaktu, jaký mu zkrátka žádný vůz s pohonem předních kol nabídnout nedokáže.

S BMW 116i se ale i přes výše uvedené výtky dá pěkně svézt, i když spíše než hvízdající pneumatiky uslyšíte řvoucí motor. Při řádně vytočeném motoru můžete zažít ten opojný pocit přiřizování si vozu v zatáčce pokyny plynového pedálu, k pocitu dokonalé kontroly nad vozem přispívají také již zmíněný volant a brilantně vedoucí sportovní sedadla.

A vystupujeme

Proč jsme u tohoto auta tolik žehrali na jeho slabé dynamické vlastnosti? Za prvé proto, že tento vůz na první pohled jaksi rychlou jízdu slibuje, za druhé proto, že slabé byly tyto vlastnosti i z objektivního pohledu (viz. naměřené hodnoty). BMW 116i na snímcích je dobře vybaveným, zajímavým autem ve velmi slušném technickém stavu, ale je prostě pomalé, pomalé, moc pomalé…

IMG_0965.JPGIMG_0969.JPGIMG_0966.JPGIMG_0967.JPGIMG_0968.JPGIMG_0977.JPG
Toto BMW 116i bohužel vypadá lépe než jezdí

Třeba při měření zrychlení z 0 na 100 km/h jsme se po opakovaných pokusech dostali jen těsně pod 12 s, což je o více než 1 s horší výsledek, než jaký udává výrobce. S vozem jsme během testu najeli 1 100 km při průměrné spotřebě 8,7 l/100 km. V klidném mimoměstském provozu sice lze jezdit i pod 7 l/100 km, ovšem ve městě nebo při svižnější jízdě se připravte klidně na 12 l/100 km.

Baťovských 199 990 Kč je s ohledem na rok výroby, kilometrový náběh a použitý motor o něco více, než bychom čekali, na druhou stranu takto pěkně vybavenou a zachovalou jedničku v inzertních rubrikách najdete jen výjimečně. Během našeho testu jsme navíc nezaznamenali žádná nebezpečí výraznějších investic ani očividná rizika v původu či stavu tachometru, takže pokud se vám toto auto prostě líbí a slabý motor vám nevadí, něco podobného může být volbou právě pro vás.

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud