Test ojetiny BMW 116i: beránek v rouše vlčím

BMW 1 (E87) se před devíti lety stalo po kompromisně řešených vozech 3 Compact konečně samostatnou, základní řadou v nabídce automobilů značky BMW. Jak lze s odstupem času hodnotit nejslabší provedení první jedničky?
Seznam kapitol
  1. Tápání v nových vodách, Jednička poprvé
  2. Zkoušený vůz, Nač se připravit
  3. Nabídka verzí, Na palubě
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

(Aktualizováno, 18. 11., 11:45): V kapitole Názor z branže byla na pravou míru uvedena informace o původu motorů 1,6i pro BMW 1: agregáty N13 ze společného vývoje BMW/PSA se do vozů E87 nedodávaly. Podrobný seznam motorů viz kapitola Nabídka verzí.

Tápání v nových vodách

Ještě v polovině devadesátých let patřila automobilka BMW k velmi konzervativním výrobcům automobilů. Její vozy se pevně držely zavedených lichými čísly označených řad sportovně orientovaných sedanů, kupé, kabrioletů a v „nejhorším“ případě kombíků, to bylo vše. První SUV v podobě BMW X5 (E53) se začala vyrábět v roce 1999, nicméně mnichovským bylo jasné, že musí lovit další zákazníky i v jiných nových vodách. A začali u těch, kteří po BMW toužili, ale dosud si je nemohli dovolit.

Test BMW 316ti: jen lepší Golf...?

Test BMW 316ti: jen lepší Golf...?

V roce 1993 pro ně byla spuštěna výroba prvního Compactu. Odvozen byl z tehdejšího nejmenšího BMW, tedy řady 3 (E36), a nabízen byl ve verzích 316ti, 316g, 318ti, 318tds a 323ti, přičemž označení „ti“ mělo znamenat „touring international“. Přední část karoserie byla s ostatními vozy BMW 3 (E36) shodná po sloupek A, za ním pak již bylo všechno jinak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 316ti (E46/5) z roku 2001, druhá a poslední generace Compactu 

A když všechno, tak všechno. Ačkoli rozvor náprav zůstal zachován, zadní kola nespočívala na víceprvkových závěsech E36, ale na konvenční „klice“ z předchozí generace E30, jež byla nejen levnější na výrobu, ale především prostorově hospodárnější.

Test BMW 116d: nejslabší z rodu

Test BMW 116d: nejslabší z rodu

V roce 2001 přišel další Compact. Podvozek této řady E46/5 byl již celý převzat z „normální“ generace E46, ale rozvor náprav byl zkrácen. Ani přes zlepšenou kvalitu nebyl obchodní úspěch Compactu E46/5 valný, což ale značku BMW příliš nemrzelo, neboť na začátku nového století již bodovala v jiných nových segmentech včetně SUV. V Mnichově ale na „levné BMW“ nerezignovali, jen se poučili z vlastních chyb.

Jednička poprvé

Již na sklonku roku 2004 tak do světa vrhli pětidveřový model E87. Šlo o pokračování pokusů s Compacty, dokonce i technická příbuznost s dobovými BMW „3er“ (hlavně v motorech) pokračovala, nicméně nová „jednička“ se stala již plně samostatnou a široce členěnou řadou. První BMW 1 pokračuje v prodejích dodnes, a sice ve verzích kupé (E82) a kabrio (E88). Na jejich pozici teprve nyní nastupuje nově zavedená řada BMW 2. Na místo tří a pětidveřových hatchbacků (E81, resp. E87) pak v roce 2011 nastoupila zcela nová generace BMW 1 (F20).

Svezení s BMW 135i Performance Paket

Svezení s BMW 135i Performance Paket

Pod vzhled tohoto modelu se podepsal tehdejší šéfdesignér BMW Christopher Bangle, ovšem jeho jednička nepůsobila tak provokativním dojmem jako třeba jen o rok starší pětka E60, přesto však svým pojetím výrazně vystupovala z řady konvenčních malých hatchbacků. A to bylo dáno i pohonnou koncepcí, motor za přední nápravou si vynutil zástavbu docela dlouhé přídě, což profilu vozu dodává punc nezaměnitelnosti.

Test BMW 120d xDrive: hodně zvláštní „čtyřkolka“

Test BMW 120d xDrive: hodně zvláštní „čtyřkolka“

Samonosná pětidveřová karoserie modelu E87 disponuje pomocnými rámy vpředu i vzadu a částečně hliníkovými závěsy předních kol s dvojicemi příčných ramen (odvozeny byly z řad 3 a 5), vzadu se pak objevily nově navržené pětiprvkové závěsy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 116i z roku 2006 v našem testu ojetiny
 

Standardem byly šestistupňové převodovky s výjimkou základní verze 116i, která ji ale dostala už v polovině roku 2006 také. Výroba probíhala v Regensburgu a v roce 2004 u nás nejlevnější BMW 116i startovalo s cenou 615 000 Kč. Pro zajímavost: dnes koupíte nejdostupnější novou jedničku o 55 000 Kč levněji.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Tápání v nových vodách, Jednička poprvé
  2. Zkoušený vůz, Nač se připravit
  3. Nabídka verzí, Na palubě
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků