124
Fotogalerie

Test ojetiny BMW 116i: beránek v rouše vlčím

BMW 1 (E87) se před devíti lety stalo po kompromisně řešených vozech 3 Compact konečně samostatnou, základní řadou v nabídce automobilů značky BMW. Jak lze s odstupem času hodnotit nejslabší provedení první jedničky?

Kapitoly článku:


(Aktualizováno, 18. 11., 11:45): V kapitole Názor z branže byla na pravou míru uvedena informace o původu motorů 1,6i pro BMW 1: agregáty N13 ze společného vývoje BMW/PSA se do vozů E87 nedodávaly. Podrobný seznam motorů viz kapitola Nabídka verzí.

Tápání v nových vodách

Ještě v polovině devadesátých let patřila automobilka BMW k velmi konzervativním výrobcům automobilů. Její vozy se pevně držely zavedených lichými čísly označených řad sportovně orientovaných sedanů, kupé, kabrioletů a v „nejhorším“ případě kombíků, to bylo vše. První SUV v podobě BMW X5 (E53) se začala vyrábět v roce 1999, nicméně mnichovským bylo jasné, že musí lovit další zákazníky i v jiných nových vodách. A začali u těch, kteří po BMW toužili, ale dosud si je nemohli dovolit.

V roce 1993 pro ně byla spuštěna výroba prvního Compactu. Odvozen byl z tehdejšího nejmenšího BMW, tedy řady 3 (E36), a nabízen byl ve verzích 316ti, 316g, 318ti, 318tds a 323ti, přičemž označení „ti“ mělo znamenat „touring international“. Přední část karoserie byla s ostatními vozy BMW 3 (E36) shodná po sloupek A, za ním pak již bylo všechno jinak.

P1010061.JPGP1010067.JPGP1010103.JPG
BMW 316ti (E46/5) z roku 2001, druhá a poslední generace Compactu 

A když všechno, tak všechno. Ačkoli rozvor náprav zůstal zachován, zadní kola nespočívala na víceprvkových závěsech E36, ale na konvenční „klice“ z předchozí generace E30, jež byla nejen levnější na výrobu, ale především prostorově hospodárnější.

V roce 2001 přišel další Compact. Podvozek této řady E46/5 byl již celý převzat z „normální“ generace E46, ale rozvor náprav byl zkrácen. Ani přes zlepšenou kvalitu nebyl obchodní úspěch Compactu E46/5 valný, což ale značku BMW příliš nemrzelo, neboť na začátku nového století již bodovala v jiných nových segmentech včetně SUV. V Mnichově ale na „levné BMW“ nerezignovali, jen se poučili z vlastních chyb.

Jednička poprvé

Již na sklonku roku 2004 tak do světa vrhli pětidveřový model E87. Šlo o pokračování pokusů s Compacty, dokonce i technická příbuznost s dobovými BMW „3er“ (hlavně v motorech) pokračovala, nicméně nová „jednička“ se stala již plně samostatnou a široce členěnou řadou. První BMW 1 pokračuje v prodejích dodnes, a sice ve verzích kupé (E82) a kabrio (E88). Na jejich pozici teprve nyní nastupuje nově zavedená řada BMW 2. Na místo tří a pětidveřových hatchbacků (E81, resp. E87) pak v roce 2011 nastoupila zcela nová generace BMW 1 (F20).

Pod vzhled tohoto modelu se podepsal tehdejší šéfdesignér BMW Christopher Bangle, ovšem jeho jednička nepůsobila tak provokativním dojmem jako třeba jen o rok starší pětka E60, přesto však svým pojetím výrazně vystupovala z řady konvenčních malých hatchbacků. A to bylo dáno i pohonnou koncepcí, motor za přední nápravou si vynutil zástavbu docela dlouhé přídě, což profilu vozu dodává punc nezaměnitelnosti.

Samonosná pětidveřová karoserie modelu E87 disponuje pomocnými rámy vpředu i vzadu a částečně hliníkovými závěsy předních kol s dvojicemi příčných ramen (odvozeny byly z řad 3 a 5), vzadu se pak objevily nově navržené pětiprvkové závěsy.

IMG_0967.JPGIMG_0969.JPGIMG_0980.JPG
BMW 116i z roku 2006 v našem testu ojetiny
 

Standardem byly šestistupňové převodovky s výjimkou základní verze 116i, která ji ale dostala už v polovině roku 2006 také. Výroba probíhala v Regensburgu a v roce 2004 u nás nejlevnější BMW 116i startovalo s cenou 615 000 Kč. Pro zajímavost: dnes koupíte nejdostupnější novou jedničku o 55 000 Kč levněji.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud