Test ojetiny Audi S4 Avant: Rodinná emtrojka za čtvrt milionu

Nepostačuje roadster rodinným potřebám? Tohle Audi by mohla být relativně dostupná cesta, jak odvézt rodinu a zároveň neslevit z požadavků na dynamiku.
Test ojetiny Audi S4 Avant: Rodinná emtrojka za čtvrt milionu
Seznam kapitol
  1. Ojeté Audi S4 Avant: Úvod
  2. Ojeté Audi S4 Avant: Co od něj čekat
  3. Ojeté Audi S4 Avant: Jak se s ním jezdí
  4. Ojeté Audi S4 Avant: Na co si dát pozor
  5. Ojeté Audi S4 Avant: Verdikt
  6. Ojeté Audi S4 Avant: Fotogalerie

I když to zatím moc nevypadá na velkou chválu, po mechanické stránce je Audi S4 Avant poměrně bytelné a spolehlivé auto. Stejně jako každá jiná prémiová ojetina je její stav přímo úměrný předchozímu zacházení a pečlivosti majitele. Servisované a opečovávané auto bude sloužit mnohem déle než zanedbávaný kus s překračovanými servisními intervaly.

Na co si dát pozor

Pohon všech kol je spolehlivý a odolný, ale nevybíravé zacházení přeci jen může na diferenciály klást zvýšené nároky. Citlivá jsou na to hlavně auta s manuálem. Olej v diferenciálech je doživotní, ale jeho výměna a kontrola stavu rozvodovek by se měla provést  aspoň jednou. A když už budete mít auto na zvedáku připravené k velkému servisu, proč to neudělat rovnou?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmiválec je odolný, ale potřebuje pravidelný servis. Počítejte s opotřebovanými brzdami nebo sjetými pneumatikami, ale to jsou věci, které jdou řešit snadno, i když ne úplně levně. Nefunkční elektronika nebo třeba klimatizace se opravují už hůře

Motor jako takový je solidní. Audi použilo základ osmiválce 4,2 l z limuzíny A8. Nicméně kvůli rozložení hmotnosti, které není kvůli dlouhému přednímu převisu úplně ideální, přesunula pohon rozvodů na druhou stranu motoru mezi blok a setrvačník s převodovkou.

Hybridní rozvod řemenem a řetězem byl nahrazen kompletními řetězovými rozvody. Ty jsou odolné a spolehlivé, ale pokud se i po ohřátí motoru ozývá chrastění vytahaného řetězu, což se u velmi ojetých aut stát může, připravte se na poměrně zdlouhavou a složitou výměnu, kterou zvládne jen specialista.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Důležité je před prohlídkou vozu zajistit, aby auto bylo studené. Nejlépe tak odhalíte právě vytahaný řetěz a také to, jak auto startuje. Se startérem bývaly problémy, ale většina pravidelně používaných kusů si poruchou už prošla už po dvou třech letech provozu. Dnes by měla mít nový, spolehlivější systém.

Pozor ani ne na úniky jako spíše na spotřebu oleje. Některá velmi přetěžovaná auta, u kterých si majitel nedával pozor na postupné ohřívání, trpí na vyšší spotřebu oleje a po nastartování charakteristicky páchnou právě spáleným olejem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obejděte celé auto a hledejte stopy po nehodě. Drobné ťukance ještě nemusí značit katastrofu, ale pozor, zda jsou dobře opraveny věci jako chlazení nebo výfukový systém. Pečlivost opravy pak ukáže, zda majitel na voze šetřil, či nikoli

Některá Audi S4 také kouří namodralým dýmem (hlavně při vytáčení motoru na volnoběh), což svědčí o úniku oleje do válce. Někdy jde pouze o těsnění pod ventilovým víkem nebo pod hlavou, jindy o něco horšího. Přesná závada se obtížně diagnostikuje a většinou je lepší demontovat celý motor.

Připravte se na to, že u hodně ojetých aut bude mírná spotřeba oleje přirozená. Nicméně více než litr na dva až tři tisíce kilometrů by motor chtít neměl. Pak už je něco špatně.

Nejcitlivějším místem motoru jsou zapalovací cívky. Jsou choulostivé na vlhkost. Stačí jednou motor umýt tlakovou vodou (tohle vážně někdo děláte?) a máte problém. Kabely vedoucí k cívkám a svíčkám zase mohou poškodit hlodavci. Většinou se problém nevyřeší jednou cívkou, takže raději vyměňte všech osm. A to vás bude stát zhruba deset tisíc. Pokud problém ignorujete (poznáte ho hlavně podle poklesu výkonu a hrubého chodu motoru), koledujete si ještě o zničený katalyzátor.

Kolik stojí náhradní díly?

Nikdo vás nenutí kupovat jen originál a jezdit k Audi. Najděte si šikovného mechanika a za servis můžete ušetřit, aniž byste auto zanedbávali. Kompletní brzdová sada se dá pořídit za necelých 15 000 korun, olej na výměnu přijde zhruba na necelé dva tisíce i s filtrem. Sací filtr stojí pět stovek, palivový filtr necelé tři stovky, kabinový filtr necelých 400 korun. Spojka se dá sehnat za necelých 11 000 korun.

Audi doporučuje pneumatiky Michelin Pilot Sport, které ve standardním rozměru 235/40 R18 stojí asi 4100 korun za kus. Kvalitní značkové pneumatiky ale levněji než za zhruba 3200 korun za kus nekoupíte. Ceny práce se liší, ale neautorizovaný servis si řekne obvykle kolem šesti set korun za hodinu, tedy ani polovinu toho, kolik byste zaplatili u Audi.

U vozů před faceliftem pozor na stav chladičů vpředu. U více jetých exemplářů se může vyskytovat koroze chladiče a úniky kapalin. Chladiče jsou nízko a snadno se poškodí, třeba takový dodatečný chladič alternátoru je velmi citlivá záležitost a jeho porucha může způsobovat problémy s dobíjením nebo zapalováním, což bývá nejprve mylně diagnostikováno jako porucha zapalovací cívky. Vyskytují se také problémy s termostatem.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Pokud kupujete auto s manuálem, připravte se na výměnu spojky. Většina lidí, kteří mají v plánu auto prodat, už tohle neřeší, stejně tak opotřebovaný podvozek a brzdy. Spojka vydrží podle zacházení okolo 80 000 km. Záleží samozřejmě na stylu jízdy. Jsou majitelé, kteří ji mění každých 40 000 km, někdo má po 150 000 km ještě původní spojku.

Ani automat není bez problémů

U vozu s automatem velký pozor na to, jak převodovka pracuje. Počínající problémy poznáte podle znatelně prokluzujícího měniče a neochoty převodovky měnit rychlosti. Mírné škubnutí při řazení pod plynem je normální, ale při klidné jízdě musí převodovka řadit hladce, i když jí přeřazení chvíli trvá. Při konstantní rychlosti ve stoupání rozhodně nesmí motoru kolísat otáčky. Důkladná a dlouhá testovací jízda je nutností, i kdybyste si měli ze svého koupit benzín.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Trvejte na dlouhé a důkladné testovací jízdě, zvláště u vozů s automatem. Všímejte si, jak převodovka řadí a jestli poslouchá vaše pokyny. Také vyzkoušejte všechny elektronické hračky. Obvykle ale u Audi všechno funguje, jak má

Výměna oleje v převodovce ale problémy nevyřeší sama o sobě, bude lepší svěřit celou skříň specialistovi. Za repasi u něj necháte sice něco mezi třiceti a padesáti tisíci, ale zas vám pak bude automat sloužit spolehlivě a efektivně. U manuálu se poměrně běžně vyskytuje opotřebovaná synchronizace mezi prvními třemi rychlostmi. Na starší auta se s řazením nesmí moc pospíchat a je potřeba pečlivě domačkávat spojku.

Poruchovým místem je ještě vedení hydrauliky posilovače řízení, Audi jich dost měnilo ještě v záruce. Je velmi pravděpodobné, že starší ojetá auta už mají nový díl. Ohledně podvozku se připravte na poměrně časté investice do opravy uložení, silentbloků a tlumičů. Vyklepané bývají i stabilizátory. Záleží na tom, kde a jak S4 používáte.

Elektronika bývá spolehlivá, ale pro klid na duši všechno zkontrolujte. Protože je ale na trhu málo aut na výběr, budete muset v případě poruch klimatizace, osvětlení nebo dalších drobností smlouvat o ceně. Mohou se objevit i nefunkční přístroje, zejména ukazatel stavu paliva a teploty motoru.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojeté Audi S4 Avant: Úvod
  2. Ojeté Audi S4 Avant: Co od něj čekat
  3. Ojeté Audi S4 Avant: Jak se s ním jezdí
  4. Ojeté Audi S4 Avant: Na co si dát pozor
  5. Ojeté Audi S4 Avant: Verdikt
  6. Ojeté Audi S4 Avant: Fotogalerie
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

dnes | Svět motorů | 43 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků