Test ojetiny Audi S4 Avant: Rodinná emtrojka za čtvrt milionu

Nepostačuje roadster rodinným potřebám? Tohle Audi by mohla být relativně dostupná cesta, jak odvézt rodinu a zároveň neslevit z požadavků na dynamiku.
Test ojetiny Audi S4 Avant: Rodinná emtrojka za čtvrt milionu
Seznam kapitol
  1. Ojeté Audi S4 Avant: Úvod
  2. Ojeté Audi S4 Avant: Co od něj čekat
  3. Ojeté Audi S4 Avant: Jak se s ním jezdí
  4. Ojeté Audi S4 Avant: Na co si dát pozor
  5. Ojeté Audi S4 Avant: Verdikt
  6. Ojeté Audi S4 Avant: Fotogalerie

Už v úvodu jsem naznačil, že Audi S4 Avant není sportovní auto. Je rychlé, opravdu rychlé i na dnešní poměry, ale není sportovní. Důvodem je nejen vysoká hmotnost vozu, ale především charakteristické prkenné nastavení podvozku, typické pro tehdejší Audi.

Jak se s ním jezdí

U Audi se totiž v tomto odbobí řídili myšlenkou, že co je tvrdé jako kámen, to je sportovní. A tak Audi S4 nepříjemně poskakuje po silnici, komfort odpružení je mizerný a kultivovanost jen průměrná. Se soudobým BMW M3 E46 se svezete rozhodně lépe a jízdní zážitek z modelu S4 Avant se dá skutečně přirovnat jen k rychlému a nijak zábavnému autu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tohle není sportovní auto. S4 Avant je trochu těžkopádné a v utažených zatáčkách se táhne za předkem. Verze po faceliftu jezdí o poznání lépe, ale důležité je mít seřízený podvozek a kvalitní pneumatiky

Vymetat okresku s tímto autem chtít nebudete. Spíše než na zatáčkovité silnici se bude lépe cítit na kvalitních silnicích vyššího řadu s velkými poloměry zatáček a na dálnici. Tam vynikne dynamický potenciál i akustický charakter atmosférického osmiválce a přestanete si tolik všímat výrazné tendence k nedotáčivosti, tupého předku a nepříliš komunikativního řízení.

Pozice za volantem je dobrá, ale ne úplně vzorová. Elektrické sedačky totiž nejsou tak nízko jako mechanické a volant se nedá více přitáhnout a zvednout. Není to ale hrozné a spíše si brzy začnete všímat sice těžkého (asi aby to působilo sportovně), ale nepříliš komunikativního řízení.

Test ojetiny BMW 750Li: Osmiválcová pohoda za cenu holé Fabie

Test ojetiny BMW 750Li: Osmiválcová pohoda za cenu holé Fabie

Tvrdé odpružení pak přináší i jeden neduh ojetých Audi. Vržou. Nejvíce to vynikne právě u kombi, které má vzadu sníženou torzní tuhost. Jak se auto pere s hrbolatou silnicí, plasty a kožené čelounění především v zadní části vozu povrzávají. Není to nic strašného s přihlédnutím ke skutečnosti, že je tohle ojetina, ale u prestižní značky si toho prostě všímáte víc než třeba u deset let starého Citroënu. Čím bývá auto starší a ojetější, tím vrzá víc. Berte to jako součást charakteru.

Po faceliftu lepší podvozek

S nastavením podvozku ale nelaborujte, to je lepší pořídit modernější verzi B7 po faceliftu, která dostala o poznání lépe nastavený podvozek. Po kritice majitelů a novinářů upravilo Audi i pohon všech kol, kdy se mezi nápravy nastěhoval nový diferenciál Torsen s větší preferencí zadní nápravy.

Po faceliftu se zlepšila odezva auta, komfort a také ovladatelnost, neboť nobý model tolik netrpěl na masivní nedotáčivost. Lépe také projížděl zatáčky pod plynem a celkově se choval ostřeji. Pokud si potrpíte na jízdní vlastnosti více než na prosté vlastnictví nenápadného rychlého kombi s osmiválcem, hledejte sice dražší, ale citelně lepší auto po faceliftu.

Test Audi RS 6 Avant: zatraceně schopné kombi  

Test Audi RS 6 Avant: zatraceně schopné kombi  

Verze po faceliftu má také modernější software ESP a jízdu na limitu méně zkušeným řidičům usnadňuje včasnými, ale jemnými zásahy.

Proti samotné dynamice osmiválce ale rozhodně nelze mít námitek. Motor má plynulý nástup výkonu, zabírá od nízkých otáček a nebojí se roztočit na hranici 7000 ot./min., při které odevzdává výkon 253 kW (344 k). Točivý moment dosahuje vrcholu 410 Nm v 3500 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmiválec 4,2 l má plynulý nástup výkonu a krásný zvuk. S automatickou převodovkou si rozumí, ale zážitek s manuálem je samozřejmě ještě intenzivnější. Nicméně pro popojíždění ve městě je automat lepší volba

Podle údajů Audi má model S4 Avant zrychlit na stovku za 5,9 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h hlídá omezovač. Verze s automatem má nižší normovanou spotřebu 12,3 litru, zatímco u manuálu se udává 13,4 litru na 100 km. Tato data přibližně odpovídají skutečnosti. Při normální jízdě se dá spotřeba osmiválce s automatem udržet mezi 12 a 13 litry.

Využívejte ale častěji dynamický potenciál motoru a jste v tom za patnáct. Tohle Audi totiž ukáže na váze necelých 1800 kg, se vší výbavou a automatem pak klidně i 1900 kg. Navíc motor vyžaduje benzín s oktanovým číslem 98, dlouhodobý provoz na pětadevadesátku mu bez dodatečné úpravy řídící jednotky nesvědčí. Při jízdě na benzín s oktanovým číslem 95 motor hůře reaguje na plyn, ve vyšších otáčkách je hrubý a zhruba o litr mu vzroste spotřeba.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojeté Audi S4 Avant: Úvod
  2. Ojeté Audi S4 Avant: Co od něj čekat
  3. Ojeté Audi S4 Avant: Jak se s ním jezdí
  4. Ojeté Audi S4 Avant: Na co si dát pozor
  5. Ojeté Audi S4 Avant: Verdikt
  6. Ojeté Audi S4 Avant: Fotogalerie
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

včera | Svět motorů | 48 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků