Test ojetin Seat Altea vs Toledo: střídání generací

Altea stanovila v nabídce Seatu novou dimenzi. Jak se jeví v porovnání s o generaci starším Toledem?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stručné přestavení Toleda a Altey
  2. Zvenčí, Uvnitř, Zkoušené vozy
  3. Pracoviště řidiče, Za volanty
  4. Závěr, Stručné technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Vozy španělské automobilky Seat hrají ve skupině Volkswagen Group roli sportovně laděných strojů, v maximální míře využívajících koncernových technických komponent. V květnu roku 1999 se na našem trhu objevila druhá generace vlajkové lodi této značky, opět pojmenovaná Toledo. Zatímco ta první, vyráběná od roku 1991, si vydobyla své pevné místo i na našich silnicích hlavně nízkou cenou a obrovským a variabilním zavazadlovým prostorem ve své pětidvéřové karosérii, generace druhá, jejíž zástupce prošel také naším testem ojetého vozu, naopak oslovila větším pohodlím a sportovním nádechem. Oproti tomu Altea, ač se nejedná o přímého nástupce Toleda druhé generace, poněkud překvapila, zvláště ve chvíli, kdy na její vyšší stavbu záhy navázala třetí generace Toleda vedená v podobném duchu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vznik tohoto, svým způsobem srovnávacího testu byl provázen několika komplikacemi. Předně Altea měla na svém tachometru najeto jen zhruba 29 000 km a působila dojmem nového vozu, třeba v porovnání s nedávno testovaným Mondem, jež bylo testováno jako novinka i přesto, že mělo najeto podobnou porci kilometrů. Další potíží byly povětrnostní podmínky, za nichž byla testována Altea zkoušena a které neumožnily změřit dynamické schopnosti tohoto vozu, takže ani pozdější měření Toleda nemělo smysl. Cílem tohoto srovnávacího testu proto zůstává posoudit, jakým způsobem se na přelomu let 2003 a 2004 změnil postoj Seatu k pojetí sportovního sedanu nižší střední třídy.   

Toledo

Toledo druhé generace stojí na stejné podlahové plošině jako Škoda Octavia I, Volkswagen Golf IV nebo Audi A3, také nabídka motorů je pro tyto vozy srovnatelná. Toledo si zákazníci mohli pořídit se zážehovými čtyřválci 1,4i/55 kW, 1,6i/74 kW a 1,8i/92 kW nebo pětiválcem 2,3i/110 kW, vznětovou alternativou byl známý čtyřválec 1,9 TDI ve výkonových verzích 66 a 81 kW. Později byl zvýšeny výkony motorů 1,6i na 77 kW a 2,3i na 125 kW a přibyly jednotky 1,8i Turbo/132 kW a 1,9 TDI/110 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Altea

Altea je v nabídce Seatu stále a zvláště oblíbenou je její prodloužená varianta Altea XL. Stala se prvním vozem Seatu vyvinutým po připojení ke skupině Audi v rámci koncernu VW Group a předznamenala povahu španělských vozů, jež přetrvává dodnes. Uvedena byla na trhy počátkem roku 2004 a svým pojetím navazovala na studie Salsa, Tango nebo Altea Prototipo. Generační posun přinesl novou podlahovou plošinu určenou opět Škodu Octavii II, Volkswagen Golf V/Touran nebo Audi A3, tedy včetně velmi dobré zadní nápravy se čtyřprvkovými závěsy a motory TDI PD s technologií čerpadlo-tryska. Altea je typickým příkladem moderního vozu nižší střední třídy, který oproti testovanému Toledu nabízí vzpřímenější posaz a lepší výhled a nastupování. Kromě motorů TDI PD s výkony 77, 103 a 125 kW jsou v nabídce zážehové jednotky 1,4i/63 kW, 1,6i/75 kW, 1,4 TSI/92 kW a 1,8 TSI/118 kW, přičemž 2,0 FSI/110 kW byl z nabídky vyřazen.
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stručné přestavení Toleda a Altey
  2. Zvenčí, Uvnitř, Zkoušené vozy
  3. Pracoviště řidiče, Za volanty
  4. Závěr, Stručné technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků