Test ojetého Opel Vectra 1,8i: konec legendy

Jméno Vectra má ve střední třídě tradičně dobrý zvuk. Ale pyšní se jím právem? Vyzkoušeli jsme ojetou Vectru poslední generace.
Seznam kapitol
  1. Bohatá tradice, Střídání stráží, Nabídka verzí, Na první pohled
  2. Zkoušený vůz, Uvnitř, Prostor před řidičem
  3. Nešťastné páčky pod volantem..., Za volantem, Loučení
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Bohatá tradice

Prvních dvou generací Opelu Vectra, produkovaných od roku 1988, se vyrobilo celkem více než úctyhodných 4,5 milionu kusů, přičemž jednoho ze zástupců druhé generace jsme vám představili v testu ojetého vozu na tomto místě.

Když koncem roku 1998 prodělala Vectra druhé generace (B) facelift, jezdilo po světě již 1,2 milionu jejích exemplářů. A to se představila teprve v roce 1995. Zcela přesvědčivě se jí tedy podařilo navázat na prodejní úspěchy své předchůdkyně z roku 1988 a na řadě evropských trhů se ve své třídě umístila na první pozici. Na první pohled se facelift projevil pouze v drobnostech, zejména v upravené masce a světlometech s širou optikou, dílčí úpravy na její technice však vedly především ke zvýšení komfortu, zlepšení jízdních vlastností a snížení spotřeby.

S druhou generací Vectry se tak při příchodu té třetí mnozí řidiči loučili těžce. Psal se leden roku 2002 a v nové továrně v Rüsselsheimu začala vyrábět generace třetí. Právě té se dnes podíváme s odstupem času na zoubek.

Střídání stráží

Vectra třetí generace byla postavena s jasným cílem: zaútočit na segment C, opanovaný VW Passatem, ale především přímo na Ford Mondeo, který se však představil už o dva roky dříve. Podobnost s Mondeem je více než nápadná, a to po všech stránkách. Zadní náprava je jako u Mondea i na Vectře čtyřprvková, také rozsah základní výbavy a rozměry obou vozů jsou srovnatelné.

Přesto Vectře nelze upřít jisté progresivní kroky, když se v příplatkové výbavě objevily třeba adaptivní světlomety. Vectra třetí generace je v testovaném provedení sedan (v závorce údaje pro Mondeo) dlouhá 4 596 mm (4 731 mm), široká 1 798 mm (1 812 mm), vysoká 1 460 mm (1 460 mm) a má rozvor náprav 2 700 mm (2 754 mm), objem zavazadlového prostoru je shodný s Mondeem a činí 500 litrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nabídka verzí

Také nabídka motorů byla podobná jako u Mondea, jehož parametry opět najdete v závorkách.

Vectra byla zprvu k dispozici se zážehovými čtyřválci 1,8i/90 kW (1,8i/81 nebo 92 kW) a 2,2i/108 kW (2,0i/107 kW) a ve verzi GTS se šestiválcem 3,2i/155 kW (ST220 3,0i/161 kW). Vznětové jednotky 2,0 DTI/74 kW (2,0 TDDi/66 kW) a 2,2 DTI/92 kW (2,0 TDDi/85 kW) měly u Vectry i Mondea zprvu přímé vstřikování, ale ještě ve starším provedení s konvenčním vysokotlakým čerpadlem, oba vozy se však záhy dočkaly moderní vstřikovací lišty common rail. Opel Vectra byl nabízen jako sedan, hatchback a kombi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na první pohled

Vzhled karosérie je kombinací oblých ploch, ostrých hran a bohatého prosklení a zároveň důkazem, že designéři Opelu chtěli Vectru esteticky vyhranit, ale nechali se inspirovat Mondeem. Ve srovnání s předchozí generací Vectry nezůstal kámen na kameni, protože konstruktéři se rozhodli pro skutečně radikální řez. Uvnitř i zvenčí však v porovnání s Fordem vsadili spíše na vertikální orientaci.

Hladké boky jsou narušeny půlkruhovými prolisy kolem blatníků (opět takřka identickými se starším Mondeem) a linkou nad úrovní dveřních klik, jež začíná již v mírném šípovitém prolomení v horní částí přednícho nárazníku. Příď nese členitou a chromovanými lištami zvýrazněnou masku chladiče, jež je výrazným převisem kapoty vklíněna mezi sdružené světlomety. Ty jsou standardně osazeny projektory pro potkávací světla a oddělenými parabolami dálkovek, blinkry nalezly své místo až nad nimi. Nutno dodat, že k účinku reflektorů nelze mít výhrad, jejich světelný tok je ve všech režimech přesně ohraničený a přiměřeně výkonný.

Nárazníky na rozdíl od dveří postrádají otěrové lišty, spodní části nárazníků, prahů a dveřní těsnění jsou v podstatě jedinými černými prvky na jinak kompletně lakované karosérii. Víko zavazadlového prostoru nese výraznou odtrhovou hranu, pod níž se nachází široká třetí brzdová svítilna skrytá podobně jako blinkry pod čirým krytem. Zpětné světlomety jsou opticky propojeny chromovanou lištou, registrační značka byla „uklizena“ do nárazníku. Její podsvícení funguje zároveň jako osvětlení prostoru za vozem.     

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Bohatá tradice, Střídání stráží, Nabídka verzí, Na první pohled
  2. Zkoušený vůz, Uvnitř, Prostor před řidičem
  3. Nešťastné páčky pod volantem..., Za volantem, Loučení
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

bazar

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2011
Stav: 157 957 km
Cena: 207 000 Kč
Opel Meriva 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 135 819 km
Cena: 54 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2004
Stav: 173 693 km
Cena: 51 000 Kč
Opel Corsa 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 112 569 km
Cena: 61 000 Kč
Opel Zafira Tourer 1,4
Rok výroby: 2016
Stav: 11 300 km
Cena: 536 000 Kč
Opel Zafira 2,2
Rok výroby: 2003
Stav: 210 658 km
Cena: 66 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků