Test ojetého Daewoo Matiz: trpaslík po letech

Lze postavit skutečně malé auto, jež by si označení „auto” stále zasloužilo? A pokud se to Korejcům podařilo, platí to i po letech?
Test ojetého Daewoo Matiz: trpaslík po letech
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti

Názor z branže

 Klepněte pro větší obrázek

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO

Charakteristika modelu

   Po Lanosu to byl první model, který byl vyvinut pouze v režii automobilky Daewoo a nejednalo se tedy o licenčně vyráběné, mírně modernizované výběhové modely jiných značek. Zároveň se Matiz trefil do mezery, která na našem trhu v té době existovala. Tou mezerou byly právě tzv. minivozy, tedy automobily, které snad již ani nelze termínem „auto“ označit, prostě vozy menší než nejmenší nebo také lidově řečeno „motorizované nákupní tašky“. Jenže i přes tyto mírně přezíravé přezdívky zůstává faktem, že o tato malá a levná přibližovadla byl a stále je zájem.

   A právě Matiz byl po Ticu první vlaštovkou na našem trhu. Jenže zatímco Tico, byť laciné, bylo prodáváno jen minimálně díky výrazné technické zastaralosti a takřka archaickému designu, Matiz to bylo něco jiného. Za cenu těsně přes 200 000 Kč dostal zákazník vozítko se svěžím a líbivým designem, moderním motorem a vnitřním prostorem, který v některých parametrech předstihoval i v té době nejprodávanější Felicii. Není tedy divu, že hned po uvedení na trh v roce 1998 se Matiz stal neprodávanějším zahraničním vozem v ČR.

   Po lehkém faceliftu modelového roku 2001 je třeba zmínit výraznou inovaci modelového roku 2003 v podobě čtyřválcového motoru 995 ccm/47 kW. Od října roku 2004 se z Daewoo stal Chevrolet (kosmetické změny) a v červnu 2005 nám z připravovaného nového Matizu vzešel Spark. Tedy pouze pro střední a východní Evropu, v západní Evropě zůstává označen jako Chevrolet Matiz. (krásně půjdou odlišit dovozy).

   Původní Matiz se nadále vyrábí v Rumunsku, Polsku, Ukrajině a Uzbekistánu. Z hlediska delšího provozu se Matiz osvědčil. Samozřejmě nelze od tříválcového motoru 0,8 l/38 kW očekávat výraznější dynamiku, stejně jako v dalších parametrech by ve srovnání s většinou ostatních vozů Matiz propadl. Jenže tohle není auto, od kterého bychom očekávali cokoli jiného, než skutečně spolehlivé a v rámci možností pohodlné přemístění z jednoho bodu do druhého. A to Matiz splnil takřka bezezbytku. Právě proto se první generace prodalo v Evropě celkem přes 630 000 exemplářů.

   Na trhu ojetých vozů si Matiz nevede špatně. V poměru k ceně nového vozu je ztráta hodnoty oproti srovnatelným vozům v prvních letech provozu relativně nízká. Cenu starších ročníků příjemně tlačí dolů množství dovozů ze sousedních zemí.

 

Poruchy

 

  • opotřebení brzd

  • zvlněné kotouče

  • vůle v uložení náprav a jejich zavěšení

  • opotřebení spojky

  • vůle v řazení

  • vůle v řízení

 

Přednosti

 

  • dobře využitý obestavěný prostor

  • povedený a svěží design

  • výborný poměr cena/užitná hodnota

 

Nevýhody

 

  • na velikost a výkon motoru relativně vysoká spotřeba

  • příčná (ne)stabilita

  • malá šířka interiéru ve výši ramen


  

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.

 

Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu

 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

včera | Jan Mička | 9 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků