Kapitoly článku:
- Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
- Na první pohled, Zkoušený vůz
- Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
- Za volantem, Závěrem
- Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
- Technické údaje, Konkurenti
Názor z branže
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO
Charakteristika modelu
Po Lanosu to byl první model, který byl vyvinut pouze v režii automobilky Daewoo a nejednalo se tedy o licenčně vyráběné, mírně modernizované výběhové modely jiných značek. Zároveň se Matiz trefil do mezery, která na našem trhu v té době existovala. Tou mezerou byly právě tzv. minivozy, tedy automobily, které snad již ani nelze termínem „auto“ označit, prostě vozy menší než nejmenší nebo také lidově řečeno „motorizované nákupní tašky“. Jenže i přes tyto mírně přezíravé přezdívky zůstává faktem, že o tato malá a levná přibližovadla byl a stále je zájem.
A právě Matiz byl po Ticu první vlaštovkou na našem trhu. Jenže zatímco Tico, byť laciné, bylo prodáváno jen minimálně díky výrazné technické zastaralosti a takřka archaickému designu, Matiz to bylo něco jiného. Za cenu těsně přes 200 000 Kč dostal zákazník vozítko se svěžím a líbivým designem, moderním motorem a vnitřním prostorem, který v některých parametrech předstihoval i v té době nejprodávanější Felicii. Není tedy divu, že hned po uvedení na trh v roce 1998 se Matiz stal neprodávanějším zahraničním vozem v ČR.
Po lehkém faceliftu modelového roku 2001 je třeba zmínit výraznou inovaci modelového roku 2003 v podobě čtyřválcového motoru 995 ccm/47 kW. Od října roku 2004 se z Daewoo stal Chevrolet (kosmetické změny) a v červnu 2005 nám z připravovaného nového Matizu vzešel Spark. Tedy pouze pro střední a východní Evropu, v západní Evropě zůstává označen jako Chevrolet Matiz. (krásně půjdou odlišit dovozy).
Původní Matiz se nadále vyrábí v Rumunsku, Polsku, Ukrajině a Uzbekistánu. Z hlediska delšího provozu se Matiz osvědčil. Samozřejmě nelze od tříválcového motoru 0,8 l/38 kW očekávat výraznější dynamiku, stejně jako v dalších parametrech by ve srovnání s většinou ostatních vozů Matiz propadl. Jenže tohle není auto, od kterého bychom očekávali cokoli jiného, než skutečně spolehlivé a v rámci možností pohodlné přemístění z jednoho bodu do druhého. A to Matiz splnil takřka bezezbytku. Právě proto se první generace prodalo v Evropě celkem přes 630 000 exemplářů.
Na trhu ojetých vozů si Matiz nevede špatně. V poměru k ceně nového vozu je ztráta hodnoty oproti srovnatelným vozům v prvních letech provozu relativně nízká. Cenu starších ročníků příjemně tlačí dolů množství dovozů ze sousedních zemí.
Poruchy
Přednosti
Nevýhody
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu