Kapitoly článku:
- Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
- Na první pohled, Zkoušený vůz
- Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
- Za volantem, Závěrem
- Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
- Technické údaje, Konkurenti
Za volantem
Od „Matýska“ jsme samozřejmě žádné ohromující výkony nečekali. Charakteristika motoru je srovnatelná se starými atmosférickými „diesely“, takže vytáčet jej a hledat narůstající výkon ve vyšších otáčkách je zbytečné. Odhlučnění interiéru lze považovat za velmi slušné, stejně jako potlačení přirozených vibrací tříválce. Výkon motoru při vytáčení neroste rovnoměrně a vůz má tendenci cukat.
Rychlé nájezdy do zatáček nelze doporučit, musíte počítat s výraznou nedotáčivostí a s ní spojeným zápasem s předními koly. Vlivem výše položeného těžiště a měkkého pérování se v zatáčce odlehčuje vnitřní zadní kolo. Nárazy od vozovky se do interiéru přenáší výrazně.
Další kapitolou je řízení. K jeho přesnosti za jízdy nelze mít výhrad, ale třeba při parkování a jízdě pomalé se řidič nadře jako soumar. Jednak jde těžko, jednak má velmi pozvolný převod, takže mezi rejdy natočíte celé čtyři otáčky. Matiz bez posilovače proto nelze považovat za vozítko do města, natož do něj usadit zástupkyni (silově!) slabšího pohlaví. Brzdy byly u zkoušeného vozu účinné, ačkoli vzhledem k činné ploše kotoučů bez ventilace jejich projev při opakovaném brždění klesal.
Závěrem
Nakonec jsme se s Matýskem spřátelili. Zjistil jsem, že za jeho volantem budím podobnou pozornost jako manažer v novém BMW a rozvzpomněl jsem si na své řidičské začátky za volantem Škody 105L, Fiatu 127 a podobných vehiklů, kde bylo sepjetí s mechanikou vozu podobně úzké. Zkoušený vůz byl na první pohled ve velmi dobrém stavu, nepříjemným byly zjištění rozsáhlé koroze spodku vozu či nedostatky při řazení. Při konzultaci s dalšími uživateli vozů tohoto typu byly zjištěny zejména časté opotřebení zapalovacích kabelů a zvýšená spotřeba oleje. Pravdou je, že po ujetí 675 km se zkoušeným Matizem hladina jeho olejové náplně povážlivě klesla, ačkoli se udržela v mezích stanovených výrobcem. Taktéž pach výfukových plynů působil přítomností zplodin pálení oleje.
Zklamáním byla spotřeba. Její průměr se vyšplhal na 7,6 l/100 km, přičemž klidnou jízdou mimo obec jsme se dostali k hranici 6 l/100 km, ale ve městě překračovala 8 l/100 km. Je však třeba připustit, že ani nejslabší Matiz nemusí být v městském provozu brzdou, což však uživatel zaplatí u čerpací stanice. Pravdou je, že nutností vytáčet malý „nadčtvercový“ tříválcový motor klesá výhoda jeho vysoká účinnosti a nízké spotřeby paliva. Jízdní stabilita odpovídá kategorii vozidla a negativně do ní zasahují boční vítr a nerovnosti všeho druhu, zvláště ty pravidelně se opakující. Pouze směrovou stabilitu lze vzhledem k relativně dlouhému rozvoru hodnotit jako dobrou. Boční náklon při průjezdu zatáčkou je evidentní. Daewoo Matiz prošlo nárazovým testem Euro NCAP v roce 2000 a dopadlo překvapivě dobře, za což bylo odměněno třemi hvězdičkami z pěti. Oceněny byly tuhá karosérie a velmi slušná ochrana posádky při nárazu z boku, při čelním střetu byl byl ohrožen zvláště řidič, jehož hrudník se dostal do kontaktu s volantem a pravá holeň s tuhou příčkou pod palubní deskou. Každopádně Matiz jistě podpoří zdraví posádky při eventuální nehodě podstatně lépe, než dvacet let stará škodovka nebo žigulík, jejichž současným majitelům je Matýsek zřejmě určen.
Zkoušený vůz Daewoo Matiz bych doporučil nenáročným uživatelům zejména v menších obcích, kteří nevyžadují vysokou přepravní kapacitu, nejezdí dlouhé trasy a nemanévrují příliš po městě. Mezi pozitiva těchto automobilů patří nízká sazba povinného ručení či minimální zájem zlodějů či nenechavců, kteří vám „z hecu“ mohou podobné auto maximálně poodnést do vedlejší ulice. Cena zkoušeného vozu se nám zdála nadsazená, jelikož nový Chevrolet Spark nyní koupíte za ceny od zhruba 150 000 Kč.