Test ojetého Daewoo Matiz: trpaslík po letech

Lze postavit skutečně malé auto, jež by si označení „auto” stále zasloužilo? A pokud se to Korejcům podařilo, platí to i po letech?
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti

Aby bylo jasno...

...levnému minivozítku, jakým Daewoo Matiz je, se posmívá dobře. Zkusme si jej však objektivně a s chladnou hlavou představit v praxi a zhodnotit, pro koho je tento ojetý vůz dnes určen. Jedná se shodou okolností o protipól nedávno testované Evandě, jež byla naopak ve své době nejdražším vozem v evropské nabídce automobilky Daewoo. Na našem trhu se prosadil a zvláště zprvu patřil k nejprodávanějším zahraničním automobilům.

Poznámka stranou

Přiznám se, že během psaní tohoto testu Matize jsem „škrtal“ více než kdy jindy, protože často do mých vět vstupovala ironie ruku v ruce s despektem. Úvod jsem například původně začal touto větou: „Jsou v životě testovacího řidiče chvíle, kdy si počne vyčítat, že si nezvolil jinou profesi.“ Dále jsem se chlácholil tím, že přece „není každý den posvícení“ a vyčítal si, „že jsem to se snahou vyzkoušet po dlouhé době nějaké opravdu obyčejné auto“ přehnal. V duchu jsem „Matesa“ nazýval korejskou pomstou a vůbec jsem k němu byl zprvu nevrlý. Avšak škrtal jsem a škrtal, takže nyní doufám, že se mi stopy subjektivně laděného despektu podařilo nakonec vymýtit. Pokud nikoli, všem čtenářům se předem omlouvám...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

Matiz v běhu dějin

V půli devadesátých let zahájila jihokorejská automobilka Daewoo vývoj nástupce svého obstarožního modelu Tico, vycházejícího z licence typu Alto značky Suzuki. Tato podlahová plošina byla po nezbytných úpravách nakonec použita i pro nový model s interním označením M100, jenž byl představen jako studie Daewoo d´Arts v roce 1997. Ještě téhož roku byl v Soulu vystaven tento model již pod názvem Matiz, ale pouze s třídveřovou karosérií. Výrobce nakonec naštěstí sáhl po praktičtějším provedení s pětidvéřovým kabátem a jako takový jej na evropský trh uvedl v roce 1998. Jeho tvary jsou dílem karosárny Ital Design a vzešly z pera Fabrizia Giugiara, syna zakladatele firmy, jako jeho první sériový projekt. Inspiroval se třídveřovou studií Lucciola z roku 1992, ale výsledný projekt musel splňovat všechny požadavky na jednoduchou výrobu ve velkých sériích, maximální praktičnost a přiměřenou bezpečnost. Základní pohonnou jednotkou se opět stal tříválec Helios 800, jenž prošel vývojem britské motorárny Tickford, která z něj vykřesala 8 kW výkonu a 10 N.m točivého momentu navíc. Alternativně se do Matize dodával také čtyřválec s objemem jednoho litru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pro rok 2001 byl Matiz faceliftován, v roce 2004 přejmenován na Chevrolet Matiz, aby jej o rok později nahradil výrazněji upravený Chevrolet Spark. Jeho základní proporce včetně omezené šířky a výšky mu ale zůstaly beze změny zachovány.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků