Test ojetého Daewoo Matiz: trpaslík po letech

Lze postavit skutečně malé auto, jež by si označení „auto” stále zasloužilo? A pokud se to Korejcům podařilo, platí to i po letech?
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti

Aby bylo jasno...

...levnému minivozítku, jakým Daewoo Matiz je, se posmívá dobře. Zkusme si jej však objektivně a s chladnou hlavou představit v praxi a zhodnotit, pro koho je tento ojetý vůz dnes určen. Jedná se shodou okolností o protipól nedávno testované Evandě, jež byla naopak ve své době nejdražším vozem v evropské nabídce automobilky Daewoo. Na našem trhu se prosadil a zvláště zprvu patřil k nejprodávanějším zahraničním automobilům.

Poznámka stranou

Přiznám se, že během psaní tohoto testu Matize jsem „škrtal“ více než kdy jindy, protože často do mých vět vstupovala ironie ruku v ruce s despektem. Úvod jsem například původně začal touto větou: „Jsou v životě testovacího řidiče chvíle, kdy si počne vyčítat, že si nezvolil jinou profesi.“ Dále jsem se chlácholil tím, že přece „není každý den posvícení“ a vyčítal si, „že jsem to se snahou vyzkoušet po dlouhé době nějaké opravdu obyčejné auto“ přehnal. V duchu jsem „Matesa“ nazýval korejskou pomstou a vůbec jsem k němu byl zprvu nevrlý. Avšak škrtal jsem a škrtal, takže nyní doufám, že se mi stopy subjektivně laděného despektu podařilo nakonec vymýtit. Pokud nikoli, všem čtenářům se předem omlouvám...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

Matiz v běhu dějin

V půli devadesátých let zahájila jihokorejská automobilka Daewoo vývoj nástupce svého obstarožního modelu Tico, vycházejícího z licence typu Alto značky Suzuki. Tato podlahová plošina byla po nezbytných úpravách nakonec použita i pro nový model s interním označením M100, jenž byl představen jako studie Daewoo d´Arts v roce 1997. Ještě téhož roku byl v Soulu vystaven tento model již pod názvem Matiz, ale pouze s třídveřovou karosérií. Výrobce nakonec naštěstí sáhl po praktičtějším provedení s pětidvéřovým kabátem a jako takový jej na evropský trh uvedl v roce 1998. Jeho tvary jsou dílem karosárny Ital Design a vzešly z pera Fabrizia Giugiara, syna zakladatele firmy, jako jeho první sériový projekt. Inspiroval se třídveřovou studií Lucciola z roku 1992, ale výsledný projekt musel splňovat všechny požadavky na jednoduchou výrobu ve velkých sériích, maximální praktičnost a přiměřenou bezpečnost. Základní pohonnou jednotkou se opět stal tříválec Helios 800, jenž prošel vývojem britské motorárny Tickford, která z něj vykřesala 8 kW výkonu a 10 N.m točivého momentu navíc. Alternativně se do Matize dodával také čtyřválec s objemem jednoho litru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pro rok 2001 byl Matiz faceliftován, v roce 2004 přejmenován na Chevrolet Matiz, aby jej o rok později nahradil výrazněji upravený Chevrolet Spark. Jeho základní proporce včetně omezené šířky a výšky mu ale zůstaly beze změny zachovány.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti
Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

včera | Jan Mička | 63 příspěvků
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

3.  12.  2020 | Jan Mička | 105 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků