Test ojetého Daewoo Matiz: trpaslík po letech

Lze postavit skutečně malé auto, jež by si označení „auto” stále zasloužilo? A pokud se to Korejcům podařilo, platí to i po letech?
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti

Aby bylo jasno...

...levnému minivozítku, jakým Daewoo Matiz je, se posmívá dobře. Zkusme si jej však objektivně a s chladnou hlavou představit v praxi a zhodnotit, pro koho je tento ojetý vůz dnes určen. Jedná se shodou okolností o protipól nedávno testované Evandě, jež byla naopak ve své době nejdražším vozem v evropské nabídce automobilky Daewoo. Na našem trhu se prosadil a zvláště zprvu patřil k nejprodávanějším zahraničním automobilům.

Poznámka stranou

Přiznám se, že během psaní tohoto testu Matize jsem „škrtal“ více než kdy jindy, protože často do mých vět vstupovala ironie ruku v ruce s despektem. Úvod jsem například původně začal touto větou: „Jsou v životě testovacího řidiče chvíle, kdy si počne vyčítat, že si nezvolil jinou profesi.“ Dále jsem se chlácholil tím, že přece „není každý den posvícení“ a vyčítal si, „že jsem to se snahou vyzkoušet po dlouhé době nějaké opravdu obyčejné auto“ přehnal. V duchu jsem „Matesa“ nazýval korejskou pomstou a vůbec jsem k němu byl zprvu nevrlý. Avšak škrtal jsem a škrtal, takže nyní doufám, že se mi stopy subjektivně laděného despektu podařilo nakonec vymýtit. Pokud nikoli, všem čtenářům se předem omlouvám...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

Matiz v běhu dějin

V půli devadesátých let zahájila jihokorejská automobilka Daewoo vývoj nástupce svého obstarožního modelu Tico, vycházejícího z licence typu Alto značky Suzuki. Tato podlahová plošina byla po nezbytných úpravách nakonec použita i pro nový model s interním označením M100, jenž byl představen jako studie Daewoo d´Arts v roce 1997. Ještě téhož roku byl v Soulu vystaven tento model již pod názvem Matiz, ale pouze s třídveřovou karosérií. Výrobce nakonec naštěstí sáhl po praktičtějším provedení s pětidvéřovým kabátem a jako takový jej na evropský trh uvedl v roce 1998. Jeho tvary jsou dílem karosárny Ital Design a vzešly z pera Fabrizia Giugiara, syna zakladatele firmy, jako jeho první sériový projekt. Inspiroval se třídveřovou studií Lucciola z roku 1992, ale výsledný projekt musel splňovat všechny požadavky na jednoduchou výrobu ve velkých sériích, maximální praktičnost a přiměřenou bezpečnost. Základní pohonnou jednotkou se opět stal tříválec Helios 800, jenž prošel vývojem britské motorárny Tickford, která z něj vykřesala 8 kW výkonu a 10 N.m točivého momentu navíc. Alternativně se do Matize dodával také čtyřválec s objemem jednoho litru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pro rok 2001 byl Matiz faceliftován, v roce 2004 přejmenován na Chevrolet Matiz, aby jej o rok později nahradil výrazněji upravený Chevrolet Spark. Jeho základní proporce včetně omezené šířky a výšky mu ale zůstaly beze změny zachovány.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Aby bylo jasno..., Poznámka stranou, Matiz v běhu dějin
  2. Na první pohled, Zkoušený vůz
  3. Konstrukce, Nabídka verzí, Uvnitř
  4. Za volantem, Závěrem
  5. Názor z branže, Poruchy, Přednosti, Nevýhody
  6. Technické údaje, Konkurenti

bazar

Chevrolet Cruze 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 56 781 km
Cena: 152 000 Kč
Chevrolet Cruze 2
Rok výroby: 2011
Stav: 81 629 km
Cena: 162 000 Kč
Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2007
Stav: 75 051 km
Cena: 217 000 Kč
Chevrolet Cruze 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 795 km
Cena: 190 000 Kč
Chevrolet Aveo 1,4
Rok výroby: 2013
Stav: 87 504 km
Cena: 140 000 Kč
Chevrolet Cruze 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 30 825 km
Cena: 190 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků