Test ojetého Citroënu C5: trochu jiné auto

Citroën je znám jako inovátor. Tuto pověst potvrzuje i první generace modelu C5, který je výjimečným zjevením i na trhu ojetých aut.
Seznam kapitol
  1. Je nač navazovat, Originální vzhledem, Originální podvozkem
  2. Nabízené varianty, Zkoušený vůz, Uvnitř
  3. Nečekaná praktičnost, Za volantem, Multiplex: radost i starost
  4. Hydractive III v praxi, Na silnici, Spolehlivost a bezpečnost
  5. A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Je nač navazovat

Když André Citroën v půli roku 1935 představil svůj model Traction Avant se samonosnou karosérií a pohonem předních kol, vzbudil vlnu nadšení po celém světě. Když se však přesně dvacet let nato na pařížském autosalonu zjevil vůz Citroën DS, zapůsobil jak zjevení z jiného světa. Proudnicová karosérie ukrývala velmi nekonvenční techniku, která vůz neoficiálně pasovala na nejmodernější auto své doby. Pérování poprvé zajišťoval vysokotlaký hydraulicko pneumatický systém, který dodával energii i posilovačům řízení a brzd s dvouokruhovým vedením a kotouči na všech kolech. Citroën DS si zamilovali státníci, obchodníci, snobové i běžní občané. Jezdila v něm i Brigitte Bardotová a francouzský prezident Charles de Gaulle v něm bez úhony přežil dva atentáty. Pouhou hodinu po jeho odhalení na autosalonu již leželo zástupcům značky na stole 700 závazných objednávek a na konci dne jich bylo již 12 000! Model DS zájem vzbudil už svým vzhledem: důsledně aerodynamická karosérie měla velmi nízkou stavbu, blinkry se nacházely ve sloupcích C, kapota sahala takřka k zemi a na voze chyběly maska chladiče či rámy dveřních skel. Model DS prošel během svého života dlouhou řadou faceliftů a úprav. Vyobrazená verze DS 23 Pallas se představila v roce 1964 a zaujala místo mezi standardním modelem DS a luxusním provedením Prestige. K dostání přitom bylo též levné provedení ID bez vzduchokapalinového systému.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Roku 1989 byl uveden velký model XM, který přinesl novou generaci vzduchokapalinového pérování s názvem Hydractive. V roce 1993 se představil menší vůz Citroën Xantia, který na někdejší „dé-eso“ svým pojetím navázal a uvedl vylepšený systém Hydractive II. Xantia se stala přímým nástupcem modelu BX, který vynikal, stejně jako ostatní Citroëny osmdesátých let, nepřesvědčivou spolehlivostí. Záhy se ale ukázalo, že Xantia způsobila v této tradici zvrat a z časovým odstupem můžeme říci, že co do spolehlivosti patří k lehkému nadprůměru, což je na tak technicky komplikovaný vůz výborný výsledek.

Originální vzhledem

Citroën C5 se představil na pařížském autosalonu v roce 2000 s třetí generací systému Hydractive (ovládanou již elektronicky tlačítky místo páky u Xantie) a podobně jako jeho předchůdci se postaral o rozruch. Velikostí byl blíže typu XM, než Xantii. Střední třídě, do níž zejména svojí délkou 4 618 mm mířil, se vymykal velkorysým vnitřním prostorem a výše uloženými sedadly. Půdorys auta je takřka přísně obdélníkový (i díky hranatým nárazníkům) a už samotný vzhled vzbudil poněkud rozporuplné reakce. Každopádně mu nelze upřít dynamický a originální vzhled.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu z profilu vyniká zakulacená kapota sestupující v oblouku kolem horizontálně rozdělené masky mezi sdružené reflektory tvarované na způsob faceliftované Xsary. Ty se vyznačují dobrou svítivostí a slušným rozložením paprsků a pod čirými kryty obsahují také mlhovky, integrované v parabole dálkových světel (toto důmyslné a jednoduché řešení používaly také některé z pozdějších Tater 613). Na hliníkovou kapotu navazuje rozměrné čelní okno, jež svírá s podélnou osou auta jen o málo tupější úhel, zatímco hrany předních blatníků přechází takřka plynulým obloukem přes střechu až po ostře ukončenou záď. Ta kontrastuje se zbytkem auta a její zadní čelo je dokonce mírně negativně skloněné.

Originální podvozkem

Zatímco v dávných dobách pružení náprav zajišťovala listová péra, nepraktická svými rozměry, omezeným zdvihem i minimální možností regulovat progresivnost jejich účinku, od čtyřicátých let až do dneška se stávají normou vinuté pružiny a ve výjimečných případech třeba i zkrutné tyče. S pérováním vzduchem laboruje řada automobilek, dnes zejména u těch nejdražších vozů, ale vzduchokapalinové pružení je jistě doménou právě značky Citroën. Ta má s jeho vývojem nejbohatější zkušenosti, a proto mohla v době náběhu modelu C5 nabídnout na tento systém záruku 200 000 km, nebo pět let. Přední kola jsou zavěšena na trojúhelníkových spodních ramenech a vzpěrách McPherson, zadní náprava je kliková s vlečenými rameny. Takže nejdůležitější odlišností oproti běžné praxi jsou zde právě pružicí jednotky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systém Hydractive III byl nabízen ve dvou provedeních, standardním (tím byl osazen i zkoušený vůz) a jako Hydractive III Plus, jenž poskytuje navíc možnost manuální i automatické regulace tuhosti odpružení a proměnnou charakteristiku tlumení v závislosti na stylu jízdy a povaze vozovky. Ten byl standardní výbavou Citroënu C5 s výjimkou verzí 1,8i 16V a 2,0 HDi. V pravé přední části motorového prostoru se nad řídicí jednotkou celého systému nachází zásobník kapaliny, odkud jsou zásobovány tlakové jednotky u každého kola. Vzadu jsou celé jednotky situovány takřka vodorovně, z čehož těží prostor pro zavazadla. Každá z náprav je navíc vybavena dalším tlakovým zásobníkem pro regulaci světlosti a tuhosti tlumení a elektronickým čidlem polohy. K tomu, jak se systém Hydractive III projevuje v praxi, se dostaneme v jedné z dalších kapitol.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Je nač navazovat, Originální vzhledem, Originální podvozkem
  2. Nabízené varianty, Zkoušený vůz, Uvnitř
  3. Nečekaná praktičnost, Za volantem, Multiplex: radost i starost
  4. Hydractive III v praxi, Na silnici, Spolehlivost a bezpečnost
  5. A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků