Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z nejzábavnějších kupé současnosti. Ceny nejstarších kusů klesají pod půl milionu korun. Jak auto funguje jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Ojetá Toyota GT86: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Toyota GT86: Jak jezdí
  3. Ojetá Toyota GT86: Fotogalerie

Zprávy o tom, že Toyota chystá lehkou zadokolku, prosakovaly do nadšenecké komunity dlouho. Ostatně skutečnost, že Japonci pracují na sportovním kupé, tehdy ještě s hybridním šestiválcem, naznačoval už koncept Toyota FT-HS z roku 2007.

Jenže pak Toyota zakoupila podíl v Subaru a přizvala tuto značku ke spolupráci na společném projektu kupé s koncepcí 2+2. Subaru, proslavené silnými čtyřkolkami, se zpočátku zdráhalo. Jízdy s prototypem však prý po čase inženýry přesvědčily, že projekt dobré jméno značky s plejádami ve znaku nepoškodí.

Myslíte si, že je Toyota GT86 slabá? Tato má motor z Nissanu GT-R

Myslíte si, že je Toyota GT86 slabá? Tato má motor z Nissanu GT-R

Prvním hmatatelným výsledkem spolupráce byl v roce 2009 koncept FT-86, který vycházel z předchozího konceptu. Pod kapotou ale už tenkrát bylo pohonné ústrojí z imprezy. Hotov byl vůz v roce 2011, kdy se výsledek představil jako Toyota GT86 a Subaru BRZ.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design je nevtíravý a přitom dynamický. Jedinou kontroverzí jsou snad jen čiré zadní svítilny.

Malých kupé s boxerem, nehledě na značku, je na českém trhu ojetin kolem dvacítky. Ceny startují asi na čtyřech stech tisících korun. Výhodou je, že většina aut má nízké nájezdy a český původ.

Co je klíčové?

  • Hledejte jen auta s průkaznou servisní historií
  • Vyhněte se dovezeným vozům, které jezdily pravidelně na okruhy
  • Zaměřte se na stav spojky a převodovky
  • Zkontrolujte aktuálnost softwaru řídicí jednotky

Toyota GT86 a Subaru BRZ se liší nejen vnějším designem, ale i detaily interiéru. Rozdílné je i naladění podvozku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vpředu vůz využívá vzpěry typu MacPherson, vzadu pak víceprvkovou nápravu.

Ten po vzoru dalších japonců vzorně odolává opotřebení. Pro majitele ojetiny je to dobrou zprávou, protože u klasických dodavatelů aftermarketových dílů v případě potíží nepochodíte. Stejně jako například v případě podobně zaměřené Mazdy MX-5 se však můžete poohlédnout u specialistů. Především s naladěním pružin a tlumiči lze všemožně laborovat.

Test ojetiny Honda CR-Z: Hybrid za 260 tisíc jezdí skvěle. Ale co baterie?

Test ojetiny Honda CR-Z: Hybrid za 260 tisíc jezdí skvěle. Ale co baterie?

Neklidný volnoběh

Pod dlouhou a nezvykle nízkou kapotou se nachází dvoulitr D4-S  s protilehlými písty a kódovým označením FA20D. Zajímavostí je zde kombinace přímého a nepřímého vstřikování, kterou dodala Toyota. Motor se zatím zdá být odolný. Hlavně z počátku výroby se však nedokázal vyvarovat určitých drobných problémů.

Především se musel řešit kolísající volnoběh a obtížnější studené starty. V obou případech však bylo na vině nastavení softwaru řídicí jednotky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čtyřválcový boxer je zatím vzorně spolehlivý. Výjimečně vyžaduje přehrání softwaru.

Problémy mechanického rázu dvojčata prakticky neznají. Zcela výjimečně si uživatelé stěžují na opotřebovanou synchronizaci převodovky. Odborníci však problém přisuzují spíše nevybíravému chování uživatelů, než chybě samotného ústrojí. Špatné zacházení a tuhý chod pedálu může stát také za předčasně opotřebovanými spojkami.

Obecně proto lze doporučit vyhnout se vozům, u kterých máte podezření na tvrdý okruhový život. Auto se svými 147 kilowatty není s ohledem na kvality podvozku příliš výkonné, v takovém prostředí jelo pořád naplno. Pokud vůz budete pravidelně využívat k ostré jízdě, doporučujeme ještě zkrátit patnáctitisícový interval výměny oleje.

Test ojetiny: Renault Laguna Coupé je takový l

Test ojetiny: Renault Laguna Coupé je takový l'Aston français

Jen drobnosti

Jinak je totiž dvojice až vzorně spolehlivá: z nepříjemností můžeme zmínit jen drobnosti typu uvolněného čalounění dveří, různých pazvuků interiérových plastů, hučení bezrámových oken a výjimečně stávkujících navigací.

Jak jezdí Toyota GT86 se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Odolná mechanika
Skvělé jízdní vlastnosti
Povedený design
Slušná spotřeba
Starosti
Menší interiér
Horší odhlučnění
Dostupnost jen originálních dílů
Vyšší ceny ojetin
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie86 fotografií
IMG_2819.jpg IMG_2821.jpg IMG_2826.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetá Toyota GT86: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Toyota GT86: Jak jezdí
  3. Ojetá Toyota GT86: Fotogalerie
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky