63
Fotogalerie

Test ojeté Škody Superb V6 TDI: jezevčík v letech

Kapitoly článku:


Za volantem

Pracoviště řidiče plně odpovídá zvyklostem u Passatu, k němuž má Superb i v tomto ohledu asi nejblíže. Čalounění sedadel i plastové obklady jsou až neuvěřitelně šedé, což působí poněkud unyle a nudně. Alespoň částečně tento dojem oslabuje použití rámečků z matně stříbřitého plastu, které najdeme okolo výdechů ventilace a na dveřích. Řidič má veškeré ovládací a kontrolní prvky ve snadném dosahu a vesměs osvědčené konfiguraci, pouze manipulace s kolečky vytápění sedadel po stranách panelu rádia příliš snadná není.

P1010003.jpg P1010005.jpgP1010021.jpg
P1010028.jpg P1010031.jpg P1010033.jpg P1010059.jpg
P1010036.jpg P1010037.jpg P1010039.jpg

Na silnici

Motor naskakuje i při silném mrazu bez dlouhého žhavení a ochotně, přes den již žhavení prakticky nevyžaduje. Po přesunutí voliče do polohy D vůz mírně zabere, ale v žádném režimu necuká. Při běžné jízdě využijete spíše paralelní kulisy pro „manuální“, sekvenční řazení převodů než klasických poloh pro dočasnou eliminaci pětky, čtverky, resp. trojky, manuálně lez poněkud těžkopádné hnací ústrojí zejména „připravit“ na předjíždění či odlehčovat brzdám podřazováním (měnič to umožní jen asi do 40 km/h). Zvláštní režimy pro jízdu v zimě nebo sport k dispozici nejsou, ale nám nijak nescházely.

Motor má relaitvně měkký chod, ale je třeba si na jeho zvuk zvyknout. Kombinace šestiválcové konfigurace s prokluzem měniče „automatu“ má totiž za následek, že takřka při jakémkoli zrychlování máte pocit, že se motor přehnaně vytáčí, pohled na otáčkoměr vás však ujistí, že tomu tak není.

P1010061.jpg P1010078.jpg P1010091.jpg

Superb je velmi těžké auto (např. dobové BMW 525tdsA E39 je jen o 11 kg těžší), těžké pohonné ústrojí uložené důsledně vpředu (navíc podélně) činí vůz dosti nedotáčivým. Díky dlouhému rozvoru je směrová stabilita znamenitá, ale do zatáček se tomu autu zkrátka nechce, takže neočekávejte, že byste si svezení s relativně výkonným motorem na okreskách nějak zvlášť užívali.

Pérování je odladěno dosti měkce, což je jen jeden z důvodů, proč je jízda v Superbu daleko zábavnější a příjemnější na zadním sedadle, kde se do nekonečna opájíte prostorem a komfortem, než vepředu, kde zvláště při rychlé jízdě s ovládáním auta poněkud zápasíte.

Co nelze zkoušenému Superbu upřít je skutečnost, že konstruktéři důkladně zapracovali na odrušení obtížných zvuků od kol, motoru a obtékajícího vzduchu. Díky tomu je ve voze nezvyklý klid i při vysokých rychlostech (při 130 km/h motor na pětku „točí“ necelých 2 000 ot./min.), čímž se Superb zásadním způsobem líší třeba od výchozího Passatu.

Škoda Superb je jednoznačně stvořena pro ty, kteří jezdí především na dlouhé cesty po silnicích všemožných kvalit, příjemným doplňkem je tempomat s ovládáním na levé páčce pod volantem. I přes poněkud sníženou torzní tuhost delší karosérie jsme při provozu nezaznamenali žádné pazvuky.

P1010081.jpg P1010082.jpg 
P1010092.jpg P1010083.jpg

A vystupujeme

Jak bylo předesláno výše, s vozem jsme ve zkráceném režimu tentokrát najeli jen zhruba 400 km, takže jsme museli při měření spotřeby spoléhat pouze na plaubní počítač. Podle něj jsme ve městě jezdili za 12,5 l/100 km, po dálnici za 8 l/100 km a mimo město jsme se dokonce dostali pod 7 l/100 km, přesto si však zájemce o podobný vůz musí uvědomit, že na až absurdní spotřeby čtyřválců TDI bude muset s šestiválcem zapomenout.

Zjistili jsme, že akční radius vozu poněkud omezují relativně malé nádrže na palivo a zejména ostřikovače (3,4 l), která se i díky ostřikovačům světlometů dosti rychle vyprázdní. A když už jsme u světel, xenonové reflektory u námi zkoušeného auta měly velmi bídný účinek, přesný důvod se nám zjistit nepodařil, ale zřejmě za to mohou již opotřebované výbojky či „vyšlehané” paraboly světel, které byly používány i pro denní svícení

Po celkovém posouzení jsme požadovanou cenu považovali za adekvátní, a to i přes absenci servisní knížky. Ne že by něco výrazně ovlivňovala, ale u takto zánovního auta je její nepřítomnost trochu podezřelá.


Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.

 

Partnerem skce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.
 

 

Stručné technické údaje

 
 
Počet válců/ventilů na válec
6/2, DOHC
Zdvihový objem motoru, typ
2 496 cm3, vznětový, TDI
Nejvyšší výkon
120 kW (164 koní)/4 000 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm/1 250 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,3 s
Nejvyšší rychlost
217 km/h
Převodovka – způsob řazení, stupně
aut., 5 st.
Objem zavazad. prostoru
480 – 945 l
Objem palivové nádrže
62 l
Hmotnost pohotovostní/užitečná
1 604/585 kg
Spotřeba paliva město/mimo/kombin.
11,5/5,8/7,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 803 mm
Délka/šířka/výška
4 803/1 765/1 469 mm

 

 

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud