Test ojeté Škody Superb V6 TDI: jezevčík v letech

Neodolali jsme a po letech usedli opět do největšího vozu značky Škoda v její novodobé historii s šestiválcovým TDI pod kapotou.
Seznam kapitol
  1. Bod zvratu, S kůží na trh, Dílčí modernizace
  2. Slušná trvanlivost, Nepřízeň osudu, Zkoušený vůz
  3. Na první pohled, Uvnitř, Ohromný zavazadelník
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Bod zvratu

Sedan vyšší střední třídy se veřejnosti představil na frankfurtském autosalonu v roce 2001, když jeho nástup předznamenala ženevská studie z téhož roku pojmenovaná Montreaux. Superb se stal třetí modelovou řadou automobilky Škoda a váže se k němu celá řada firemních prvenství - byl to první víceválcový vůz po více než půl století, poprvé od roku 1971, kdy skončila výroba Octavie, měl motor uložený vpředu podélně, poprvé v dějinách se pod jeho kapotou objevovaly vidlicové motory (zřejmě jediným pokusem byl osmiválcový prototyp Superb z roku 1940, jenž vznikl v sérii deseti vozů) a tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Škodovka mohla použít název Superb jen díky jeho historickému odkazu, neboť mezinárodní konvence již dlouhou dobu zakazují uvádět jména s hodnotícím nádechem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po technické stránce se jedná o přepracovaný Passat B5, resp. jeho prodlouženou variantu určenou pro čínský trh. K dispozici byla široká škála osvědčených koncernových pohonných jednotek plnících normy Euro 2 až 4. Zastánci benzínu mohli volit ze čtyřválců 2,0i/85 kW a přeplňovaného 1,8T/110 kW a šestiválce 2,8 V6/142 kW, paletu oblíbených „nafťáků“ se vstřikovací technikou čerpadlo – tryska tvořily čtyřválce 1,9 TDI PD s výkony 77, 85 a 96 kW a později i 2,0 TDI/103 kW, vrcholem pak byl šestiválec TDI s objemem 2,5 l a výkonem 120 kW (zprvu 114 kW). V nabídce pak byly pětistupňové převodovky s manuálním a automatickým řazením (Tiptronic).

S kůží na trh

Vstup Škodovky do vyšší střední třídy se zdál být řadě motoristů snad až příliš odvážným krokem a prodejní výsledky z prvních let jim zprvu dávaly zapravdu, nad pokračováním tradice Superbu v následujících letech se dokonce dlouho kýval Damoklův meč. Nakonec se však prodeje poněkud rozběhly, úspěchy Superb zaznamenal například ve firemních flotilách či taxislužbách takřka po celé Evropě.

Superb totiž nabízel jednu vynikající vlastnost: za přijatelný peníz poskytoval až extrémní prostor pro cestující na zadních sedadlech, což mu mělo zajistit nerušenou prosperitu v segmentu, který opustily vozy typu Ford Scorpio nebo Opel Senator. Oproti Passatu byl totiž rozvor jeho náprav prodloužen o rovných 100 mm, na druhou stranu se vozu docela přiléhavě začalo záhy přezdívat „jezevčík“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dílčí modernizace

Atraktivitu Superbu se automobilka Škoda snažila podporovat průběžnými úpravami vzhledu i mechanických skupin. První z nich přišla v půli roku 2004, ale na první pohled jsou změny takřka neznatelné. Do jejich seznamu patří například modifikace rádií a navigací, rozšíření diagnostického systému OEBD, instalace nesouměrně sklápěcích zadních opěradel (do té doby byla podle zvyklostí dané kategorie pevná) a další úpravy zavazadelníku, jenž k stávajícím 462 litrům objemu přidal dalších 18 l. Do nabídky přibyly nové ráfky a dvojice nových odstínů laku.

Skutečný facelift čekal Superb až v modelovém roce 2007, jen dva roky před premiérou zcela nové generace. Nejvýraznějším a na první pohled zřetelným vylepšením vnějšího designu rozsáhleji modifikovaného Superbu je nová maska chladiče s výraznější třídimenzionální podobou, zasazená do chromovaného rámečku. Do vnějších zpětných zrcátek jsou zakomponována boční směrová světla. Nový design mají i přední směrová světla integrovaná ve světlometech s čirými krycími skly. Zadní svítilny dostaly, podobně jako se stalo i u ostatních modelů Škoda, charakteristický profil ve tvaru písmene C.

Superb modelového roku 2007 charakterizují i nová provedení interiéru a přístrojového panelu. Na přístrojovém štítě je u nich použito bílé, velmi jemné podsvícení (namísto dosavadního zeleného), přičemž pozadí přístrojů, jejich popisy včetně číslic a multifunkční displej jsou nově červené. Ke stupňům výbavy Classic, Comfort a Elegance přibyla také vrcholná úroveň Laurin&Klement. V tomto provedení disponuje Škoda Superb 17“ koly s leštěným povrchem, zdvojenou koncovkou výfuku či decentním označením na předních blatnících. Interiér vozu má kožené čalounění sedadel Royalty, obložení z pravého dřeva Prominent a rámečky ofukovačů a kliček dveří s elegantním kovovým povrchem Etna Nero.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Bod zvratu, S kůží na trh, Dílčí modernizace
  2. Slušná trvanlivost, Nepřízeň osudu, Zkoušený vůz
  3. Na první pohled, Uvnitř, Ohromný zavazadelník
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků