Kapitoly článku:
Dynamické srdce
Ze dvou čtrnáctistovek je ta, se kterou jsme jezdili, výkonnější, ale točivý moment zůstává stejný. Méně výkonná disponuje 55 kW/75 k a určitě nemůže dát řidiči takovou radost z jízdy jako tato verze. Je pravda, že někdy schází větší točivý moment a proto se musí i častěji řadit – třeba při předjíždění – ale jinak agregát kategorii vozu odpovídá. Podle zásady dostatečně dimenzované bezpečnosti je auto daleko rychlejší než motor, sneslo by tedy podstatně výkonnější pohonnou jednotku. My jsme orientačně naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s a největší rychlost 185 km/h.
I v těch nejvyšších dosažených rychlostech si ibiza zachovává snadnou ovladatelnost a potřebnou míru bezpečnosti. Způsobem jízdy se dá velice účinně ovlivňovat i spotřeba. Může se pohybovat na volné silnici a dálnici v rozmezí od 7,5 až do téměř 10 l/100 km. Ve městě počítejte s konzumací asi 8,5 l/100 km. Jestliže naše pozorování shrneme, dostaneme se k celkovému průměru spotřeby někde v hodnotách 7,6–7,9 l/100 km.
Pětistupňová převodovka (k mání je i čtyřstupňový automat) a stálý převod s točivým momentem motoru korespondují. Jakmile otáčky klesnou pod 2500/min, je třeba přeřadit.
Velikost zavazadlového prostoru můžeme označit za průměrnou.
Výkonnější než tento zážehový čtyřválec je v Seatu Ibiza
už jen vznětový 1,9 TDI s parametry 96 kW/130 k a 310 N.m
A co konkurenti?
Pro srovnání jsme zvolili blížence z Mladé Boleslavi a nejprodávanější zahraniční vůz kategorie. Ne ve všem lze úplně srovnávat, protože například fabia nemá třídveřový hatchback, ale jen dražší pětidveřový. Ten ostatně nabízí ibiza také. Právě ta stupeň výbavy škodovky s tímto motorem začíná až na dražší verzi Comfort.
Lehký Peugeot 206 má v této objemové kategorii jen dvouventilový motor, takže se výkonové parametry dost odlišují, zejména točivým momentem.
Úplně přesně nelze různé automobily srovnávat nikdy, ale určitý obrázek tabulka poskytuje. Seat Ibiza z ní vychází jako automobil určený sportovně založeným řidičům, kteří budou dopravovat cestující na zadních sedadlech jen zřídka.
V kombinaci s tímto motorem se dozadu montují výhradně
kotoučové brzdy. | Seat Ibiza – moderní atraktivní automobil
s jednoznačně sportovním nádechem.
Vlastnosti |
Seat Ibiza 1,4 16V |
Škoda Fabia 1,4 16V |
Peugeot 206 1,4 |
Motor |
Počet válců/ventilů |
4/16 |
4/16 |
4/8 |
Objem (cm3) |
1390 |
1390 |
1361 |
Výkon (kW/k) |
74/101 |
74/101 |
55/75 |
Točivý moment (Nm) |
126 |
126 |
111 |
Rozměry a hmotnosti |
Délka (mm) |
3953 |
3960 |
3835 |
Šířka (mm) |
1698 |
1645 |
1650 |
Výška (mm) |
1441 |
1450 |
1430 |
Zavazadlový prostor (dm3) |
267 |
260 |
245 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1049 |
1065 |
950 |
Jízdní výkony |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,2 |
11,5 |
13,2 |
Největší rychlost (km/h) |
190 |
185 |
170 |
Kombinovaná spotřeba dle EU (l/100 km) |
7,0 |
7,8 |
6,8 |
Ceny |
Základní (Kč) |
391 900 |
393 900 |
330 000 |
Testovaného vozu (Kč) |
414 100* |
- |
- |
* Příplatková výbava: ABS, 16´´ kola z lehké slitiny