Test: nový Seat Ibiza má sportovní ambice

V koncernu VW má každá značka svou určenou roli. Hájit čest vozů se sportovním charakterem připadlo španělskému Seatu a ten se nejnověji zhostil úlohy svým novým typem se starým názvem Ibiza. Jezdili jsme s nejvýkonnějším benzínem.
Test: nový Seat Ibiza má sportovní ambice
Seznam kapitol
  1. Interiér, vzhled, jízdní vlastnosti
  2. Motor, dynamické vlastnosti, srovnání s konkurencí

K Seatu patří žlutá barva a tu právě náš vůz měl. Třídveřový hatchback se sportovním vzhledem přímo podbízí, ačkoliv existuje i pětidveřová verze. Přední maska velmi silně připomíná ostatní typy značky Seat, ostatně trend sbližování exteriérů platí obecně už nějaký čas.

Oblé křivky

Základní silueta karoserie zůstala, ale proti předchozímu provedení se změnila řada detailů. Polykarbonátový kryt soustřeďuje všechny zdroje světla, na přání je možné mít i xenonové výbojky. Naše provedení Sport, tedy nejvyšší stupeň výbavy, měl jen halogenová tlumená světla, ale s jejich účinností jsme byli spokojeni. Velmi výrazným stylistickým prvkem jsou nezvykle tvarovaná zadní světla. Ta vytvářejí nezaměnitelný vzhled jedné linky.

Prostorově skromný interiér

Na přední sedadla se dlouhými dveřmi dobře nastupuje, ale dozadu je to už podstatně horší. Těm, kteří často někoho vozí na zadních sedadlech, nemůžeme třídveřovou verzi doporučit. Ono i tak je za předními sedadly málo místa a pokud si je řidič a spolujezdec posunou až dozadu – a to se určitě vzhledem k celkovým rozměrům interiéru děje velmi často – moc životního prostoru tu už nezbývá. Musíme srovnávat se Škoda Fabia, se kterou má ibiza shodnou platformu a tam se prostorové řešení vydařilo podstatně lépe.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Nápadná řada zadních svítilen.

Vpředu je to už výrazně lepší. Sedáky i opěradla mají příjemný tvar a v kontextu se sportovním vyzněním vozu mají dostatečnou tvrdost a pevnost. Levé je vybaveno „pumpovacím“ systémem výškového nastavení jak to známe i ze škodovek, pravé seřizovatelné v této rovině není.

Řidič má před sebou displej počítače a klasické kruhové přístroje, v případě volantu v nejnižší poloze už ovšem horní hrana věnce některé údaje zakrývá. Poněkud příliš jednoduše vyznívá stylistické řešení otočných ovladačů světel a topení a větrání. Zato nechybí velmi dobré rádio s integrovaným zásobníkem na CD. Klimatizace bohužel v základní verzi není, na přání lze volit jak manuální tak elektronickou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Důkaz o tom, že vzadu opravdu moc místa není. | Velmi
jednoduchá palubní deska

Pryč s komfortem, sport především

Sportovní image je podřízeno vše, včetně naladění podvozku. Opět můžeme srovnávat s fabií, která je o poznání měkčí. Ibiza zkrátka dokonale vyhoví všem, kdo preferují sportovní rychlou jízdu a rádi se spolehnou na pevný a jistý podvozek. V tomto směru je naladěný naprosto přesně a účelně. Ve všech směrech malý vůz – včetně geometrie podvozku – samozřejmě ani nemůže poskytnout nadměrný jízdní komfort velkých vozů.

K celkovému dojmu přispívá i v této kategorii naprosto nezvyklý rozměr pneumatik 205/45 R-16. Velmi nízký profil pochopitelně odstraňuje pro sportovní jízdu nežádoucí valení pneumatiky přes bok, ale vybírá si daň v podobě signalizace každé přejeté nerovnosti. Stačí jen nekvalitní železniční přejezd a tvrdé rány okamžitě na charakter podvozku upozorňují. S tím souvisí i účinnost ABS, které spíná až příliš brzy. Na roletě, která bývá na silnicích před křižovatkami a zatáčkami až příliš často, pak tvrdé pneumatiky odskakují, vůz jede stále jakoby ve vzduchu a vlivem ABS se brzdná dráha velmi podstatně prodlužuje. Charakteristika tohoto elektronického systému by měla být jiná, aby více odpovídala celkovému sportovnímu dojmu.

Na elegantních kolech z lehké slitiny byly obuty pneumatiky Dunlop SP Sport 2000 E, u kterých chrání vyvýšený bok háklivý límec kola. Na suchu profil pneumatiky i vzorek běhounu fungují překvapivě účinně, s dynamickými schopnostmi motoru prakticky není možné vůz dostat do smyku. Stačí ale najet na sebetenčí vrstvičku prachu a z ibizy se stává bruslař. Dokonce ustřelí v zatáčce i vnitřní málo zatížené přední kolo a celý vůz se posune. Na to je třeba si dát pozor. Není to nic nebezpečného, jakmile se obě kola dostanou na pevný podklad, pohyb se zastaví, ale je třeba s tímto úkazem počítat. Na mokré vozovce jsme neměli možnost se v době testu svézt.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Displej v otáčkoměru slouží hodnotám palubního počítače. 
Do sériové výbavy patří i boční airbagy.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Interiér, vzhled, jízdní vlastnosti
  2. Motor, dynamické vlastnosti, srovnání s konkurencí

bazar

Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 19 943 km
Cena: 193 000 Kč
Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2002
Stav: 108 011 km
Cena: 61 000 Kč
Seat Altea XL 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 79 457 km
Cena: 157 000 Kč
Seat Cordoba 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 162 370 km
Cena: 40 000 Kč
Seat Ibiza 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 117 477 km
Cena: 65 000 Kč
Seat Leon 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 179 079 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků