Kapitoly článku:
Co vzít sebou?
Do vectry si můžete vzít spoustu věcí a pro všechny se najde dost místa. Už pohled do tabulky technických údajů hovoří o rozměrném zavazadlovém prostoru, jeho limit je dán především čtyřdveřovou karoserií a tedy omezeným přístupem do něj. Nechybí mu praktická síťka zamezující volnému pohybu drobnějších předmětů po rozlehlém dně kufru.
Ani uvnitř příležitosti pro odložení drobností nepostrádáme, nově se u opelů objevuje i přihrádka na brýle nad čelním sklem. Zadní dělené opěradlo v poměru 50:50 ještě poskytuje možnost prostrčení lyží nebo jiných dlouhých předmětů až do kabiny.
Podobná ergonomicky řešená tlačítka k řízení rádia jsou i pro
levou ruku. | Velkému monitoru schází za denního světla dostatek jasu.
Jak jsme se svezli
Jízdní vlastnosti opelů byly vždycky dobré a stále se zlepšují. Platí to i o vectře, která ale může nepřipravené lehce zaskočit. Při velmi rychlé jízdě v zatáčkách – platí to ve zvýšené míře o vozovkách špatné kvality – se celý vůz podélně jakoby vlní. Zadní náprava má tendenci zatáčet postupně a vyvolává tak pocit přetáčivosti. Je to ale jen pocit, protože auto se drží silnice za všech okolností jako přibité. Nový systém IDS (Interactive Driving System) se snaží v každém okamžiku zachovat příznivou geometrii podvozku. Na zadní nápravě tomu pomáhá čtyřprvkové zavěšení, stabilizátory mají obě nápravy.
Za běžných okolností se tedy Opel Vectra chová klidně a nevzrušivě, v mezních situacích se s fyzikálními zákony vypořádává po svém. I přes onen pocit „stěhování“ zadní nápravy po povrchu vozovky s ním zůstávají kola stále v kontaktu.
Při přejezdu velkých nerovností nebo kluzkého povrchu koly přední nápravy problikne indikátor kontroly trakce (TC) a zároveň motor ubere točivý moment. Spravedlivě musíme přiznat, že takový okamžik nastane jen velmi zřídka kdy, ale stejně bychom přivítali možnost odpojení systému – tak jak to mají i jiné vozy.
Síla jednoduchosti | Tvar zavazadlového prostoru je spíš rozlehlejší a nižší.
Součástí brzdového systému je i brzdový asistent. Je výhodný, protože jinak za normálních okolností vyžaduje pedál brzdy vynaložení poměrně značné ovládací síly.
Co za to?
Vectra je velmi solidní vůz skvělých technických parametrů, který má v základní výbavě i dříve nevídané prvky pasivní bezpečnosti. Například osm airbagů, systém „ponořovacích“ pedálů PRS a mnoho jiných vymožeností. Nejlépe se porovnává s už zmíněným Nissanem Primerou, kde je rovněž řada technických novinek a oba vozy patří do generace automobilů, která musí přežít první desetiletí nového tisíciletí. Další srovnatelný automobil se zatím neobjevil a tak jsme zvolili klasiku – Peugeot 406.
Vozy této kategorie jsou už finančně náročnější, zejména při pořízení. Naopak provoz, zejména díky nízkým nákladům na pohonné hmoty pro takový typ motorů, už tak drahý není. U všech uvedených konkurentů už není moc velká škála příslušenství a doplňků na přání a za příplatek, protože téměř vše je v základu.
Zatím poslední příslušník motorů řady Ecotec. Značné vnější
rozměry povyšují vectru do kategorie o jeden stupeň vyšší
a přibližují ji omeze.
Vlastnosti |
Opel Vectra 2,2 DTI |
Nissan Primera 2,2 DTI |
Peugeot 406 2,2 HDI |
Motor |
Počet válců/ventilů |
4/16 |
4/16 |
4/16 |
Objem cm3 |
2171 |
2184 |
2179 |
Výkon kW/k |
92/125 |
93/126 |
98/133 |
Točivý moment Nm |
280 |
280 |
317 |
Rozměry a hmotnosti |
Délka mm |
4596 |
4565 |
4600 |
Šířka mm |
1798 |
1760 |
1765 |
Výška mm |
1460 |
1480 |
1400 |
Zavazadlový prostor dm3 |
500 |
420 |
430 |
Pohotovostní hmotnost kg |
1515 |
1419 |
1410 |
Jízdní výkony |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,9 |
10,9 |
11,0 |
Největší rychlost (km/h) |
206 |
195 |
205 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) |
6,5 |
5,9 |
6,4 |
Ceny |
Základní (Kč) |
799 900 |
718 000 |
839 000 |
Testovaného vozu (Kč) * |
905 400 |
- |
- |
* Příplatková výbava: automatická klimatizace, xenonové světlomety, rádio + měnič na 4 CD s ovládáním na volantu a navigací